Skysodan skrev:
Var det Opeln? ;)
Givetvis....... men personalchefen som slängde ut mig hade betydligt fler lösa skruvar än Opeln har.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
L
Andy78 skrev:
Finns ingen anledning att köpa en helt ny bil då är det bättre att gå ned i begagnathallen och köpa en nästan ny bil till bättre pris, bilarna har ofta inte gått så långt.
Det verkar tyvärr inte så. Jag var nyligen och kollade på begagnat och måste säga att priserna på en två år gammal bil inte alls ligger bra. En ny Opel Astra för 170 eller en ny Peugeot 208 för under 120, båda helt nya var betydligt bättre deal. Med tanke på hur lite bränsle de drar också. Bilar med 10000 mil och två år på nacken skulle de ändå ha 160 för. Så det verkar inte vara som du säger.
 
j.f.s
HSP skrev:
Åker gammal passat kombi diesel -02
-mycket dyr skatt

+mycket billig i inköp 25.000:- Nya sommardäck, nyservad +nybytt kamrem, 1år g:a vinterdäck.
+låg bränsleförbrukning (åker mer än medelsvensson)
+se bra ut för sin ålder, så man behöver inte skämmas:)

har haft den i 3år kört 9000mil nu. endast kostat på vanlig oljeservice. bromsbelägg fram och bak. vindrutetorkare, lite lampor, en tempgivare.
Bytt allt själv. (har en kina diagnos för att göra eventuella felsökningar och släcka servicelampan kostade ett par hundra på ebay)
Nu går vinterdäcken för sista säsongen. sommar däcken klarar lätt två år till. planerar att ha den året ut nu. då blir det ca 4år jag haft bilen. den sjunker förmodligen inte mer i värde under ett år..

värdemiskning ca 10.000-15.000kr på tre år.
Säg att jag får 10.000kr vid försäljning.

Värdeminskning =15.000kr/3år = 5.000kr/år
Försäkting trafik. 3200/år
Besiktning 475kr/år
Egen service 1200kr/år
Bränsle 1500liter*14kr 21000kr
Skatt 6000kr/år
P-avgift 0kr/år där jag bor

Att använda köra min bil 3000mil/år kostar avrundat
37000kr/år
eller
3083kr/mån
eller
12,33kr/milen

Har haft tur med mina billiga bilar. å andra sidan när jag köper en bil i den prisklassen så får man kika noga vad man får , så man inte köper en bil som direkt får en 10.000kr reparation.
Kan man inte sortera bland "vraken" eller skruva själv då ska man kanske låta bli.
Misstänker jag ett fel eller hör ett oljud som jag inte vet vad det är då köper jag inte bilen.
Köper endast bilen om jag vet vad som är felet och jag vet att jag kan fixa det själv.

+Jag behöver inte ha en bil av senaste årsmodell för att visa att jag har råd:)
Får jag ett dyrare haveri så gör jag mej av med bilen och skaffar en annan.
inga lån eller skulder på bilen så det går fort.
Inget påhopp utan bara nyfiken. Vad kostar du per timme när du utför reparationerna och beställer reservdelar? Kostnad för inköp av verktyg? Saknar de posterna i kalkylen. Normalt så lämnar man ju in bilen på service under en arbetsdag så för att kostnadsjämförelsen ska bli så skälig som möjligt så tycker jag timlönen och verktygskostnad ska in kalkylen också.
 
HSP skrev:
Åker gammal passat kombi diesel -02

...

har haft den i 3år kört 9000mil nu. endast kostat på vanlig oljeservice. bromsbelägg fram och bak. vindrutetorkare, lite lampor, en tempgivare.
Bytt allt själv. (har en kina diagnos för att göra eventuella felsökningar och släcka servicelampan kostade ett par hundra på ebay)
Nu går vinterdäcken för sista säsongen. sommar däcken klarar lätt två år till. planerar att ha den året ut nu. då blir det ca 4år jag haft bilen. den sjunker förmodligen inte mer i värde under ett år..

...

Värdeminskning =15.000kr/3år = 5.000kr/år
Försäkting trafik. 3200/år
Besiktning 475kr/år
Egen service 1200kr/år
Bränsle 1500liter*14kr 21000kr
Skatt 6000kr/år
P-avgift 0kr/år där jag bor

Att använda köra min bil 3000mil/år kostar avrundat
37000kr/år
Det är hopplöst att göra jämförelser för vad en bil kostar att äga. Det blir alltid jämförelser mellan äpplen och päron. Du har ju gjort en väldigt ambitiös uträkning ovan, trots det så har du ju inte räknat med:

* Oljan du använde när du servade bilen
* Bromsbeläggen du bytte
* Vindrutetorkarna
* Lamporna
* Tempgivaren
 
Jo all servicekostnad är med i "egen service" 1200kr/år,
Jag köper det mesta från ebay. Tex olja filter, tempgivare, torkarblad. Kostar inte ens hälften i från Tyskland jämfört med här i Sverige. 8liter Olja (uppfyller VW:s norm men är av ett mindre känt fabrikat. "mannol"), 2 filter, 2 torkarblad gav jag 580kr för i Tyskland inkl frakt. 3-4 dagars leveranstid. Tempgivare kostade 80kr+18kr frakt. Bromsbelägg 400kr runt om. (tempgivare och bromsbelägg är engångskostnader, kommer inte att behöva bytas igen under tiden jag har bilen) lampor köper jag på tex biltema.
Kupéfilter byter jag en gång om året kostar 120kr på biltema tar 10minuter att byta, Luft och bränslefilter var bytt när jag köpte bilen, har bytt de själv efter 6000mil, så det blir bara en gång. billiga delar från tyskland även där.

Att beställa från nätet tar inte lång tid, några klick på ebay så är det klart. går fortare än om jag ska åka biltema eller liknande. så den beställningstiden är inte medräknad i min kalkyl.

Att göra en oljeservice tar inte lång tid jag gör det under en timme. men säg att det tar två timmar med lite övrig kontroll. det gör jag en kväll när det passar.

(Hur lång tid tar det att boka tid för service , köra ner bilen till verkstad, samt hämta den)

Ang verktyg. ja vad har jag Hylsnyckelsats, Ringnyckelsats, Lednycklar, bitssats, skruvmejslar, domkraft, pallbock. Det är inte mycket grejer. det mesta har jag fått begagnat av min far. (tror jag köpte domkraften och pallbockar för 10 år sedan på biltema eller något) och de flesta har väl de verktygen. eller kanske inte, vad vet jag.

Skulle jag idag ge bort bilen gratis. så kan vi väl säga att den avrundade milkostnaden skulle öka med 1krona = 13,33


Alla gör som de vill. Jag lägger mer än gärna pengarna på något annat än plöjer ner de i en bil.
Visst har jag råd att både köpa helt ny bil och lämna in den på service men jag tycker inte det är värt det.

Men vet man inte vad som måste göras, när det ska göras, och hur det ska göras. Då kanske denna "buddget"typ av bilägande inte passar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
F
Fotografen skrev:
Skillnaden är att leasingbilen äger du inte, slår du en bula i din egen bil så kan du välja om det har någon betydelse eller inte.
Vet du med dig att du ska behålla bilen i 15 år så visst, men har du tänkt sälja den inom, säg 3-4år (från ny) så får man nog ställa in sig på att fixa det
 
anders07 skrev:
Än en gång... Räkna med värdeminskning så blir leasing billigare än att köpa...
Blir leasing billigare än att köpa bilen? Då borde det bli svårt för bolagen som leasar bilarna att tjäna pengar va?
 
AMS har skrivit en del om privatleasing.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170114/guide-privatleasing-av-bil-lar-dig-alla-knep-rakna-ratt-och-spara-pengar/

Själv skulle jag inte välja leasing men för andra kanske det kan vara bra, t.ex en ung man i Stockholm kan spara försäkringspengar på att välja leasing då alla får samma inbakade premie som jag förstått det.
Det jag tycker är största nackdelen är bindningstiden, vad gör man om man blir erbjuden en utlandstjänst eller förlorar jobbet eller...
 
F
oceanis skrev:
En liten buckla efter ett dörruppslag med en liten skada som går igenom lacken räknas som icke normalt.
...
Detta är alltså ingen verklig värdeminskning utan bara ett sätt att klämma leastagaren på mer pengar.
Det om något visar vilket ohemult dåligt inbytespris du får på din bil.

Två 3 år gamla vita Passat, en med en bula på passagerardörren men i övrigt likvärdiga, 4-5 tusen i prisskillnad tycker jag inte är orimligt alls
 
j.f.s skrev:
Inget påhopp utan bara nyfiken. Vad kostar du per timme när du utför reparationerna och beställer reservdelar? Kostnad för inköp av verktyg? Saknar de posterna i kalkylen. Normalt så lämnar man ju in bilen på service under en arbetsdag så för att kostnadsjämförelsen ska bli så skälig som möjligt så tycker jag timlönen och verktygskostnad ska in kalkylen också.
När man gör jobb åt sig själv kostar man ingenting. Konstigt men sant! Jag har iallafall aldrig hört någon som fakturerar sig själv när dom borstar tänderna, torkar sig i röven, tankar bilen, byter däck eller bromsar på bilen eller målar huset.

Eftersom de flesta av oss dessutom:

1. har fast månadslön
2. eller om man jobbar på timbasis, redan jobbar 8h om dagen och inte vill jobba mer

så finns det ej heller någon alternativ intäkt som är relevant

Det är väldigt få verktyg jag skaffat BARA för att kunna serva en bil (i första hand diagnosutrustning), annat är ju sådant jag behöver ändå så även där är kostnaden noll.


....så kaklylen är i detta avseende redan ok.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
HSP skrev:
+Jag behöver inte ha en bil av senaste årsmodell för att visa att jag har råd:)
...skulle du kunna tänka dig att det finns andra skäl till att åka "finbil" än att andra ser att du har råd? Det verkar som att de flesta som kör skrotbilar vill göra gällande att det bara handlar om status och att visa andra vad man går för.
 
Det är ju självklart så att alla prioriterar olika själv går jag på HSP s linje servar hellre min v70 -06 själv köpte den billigt kostar inte mer än delarna och nån kväll extra i garaget jag har min bil för jag är tvungen lägger hellre dom pengarna på mina och sonens motorcyklar men det är ju olika alla har inte intresset och möjligheter att göra allt själva mvh Andreas
 
MathiasS skrev:
...skulle du kunna tänka dig att det finns andra skäl till att åka "finbil" än att andra ser att du har råd? Det verkar som att de flesta som kör skrotbilar vill göra gällande att det bara handlar om status och att visa andra vad man går för.
Klart det finns andra skäl.
Det inte handlar om status, jag var ironisk.
Alla tycker olika.
Man kan ha intresse av prestanda, säkerhet, form och design, ha ett miljöintresse, trygghet med garantier mm eller rent av gillar nya fräscha grejer.

När det gäller min egen så är jag nöjd. Den fungerar, gör sitt jobb. är gammal men inte en "skrotbil" i mina ögon.

Har dock aldrig funderat på att se efter vad en leasing skulle kosta med en kombi och 3000mil/året
Blir faktiskt intresant om någon vet.

Ville bara dela med mej om mina bilkostnader, det var väl ekonomi tråden handlade om.
Under 13kr/milen i en gammal passat kombi.
och under 14kr/milen om jag ger bort eller skrotar bilen efter 3år
 
Redigerat:
De flesta försäljningar av nya bilar är till företag, eller hur?

Det är "tjänstebilar" och "förmånsbilar", och dessa "köps" ofta med leasingkontrakt, för att inte binda företagets kapital.
Den vanligaste leasingperioden är tre år, så därför finns många tre år gamla bilar till salu hos bilhandlarna.
Välskötta, för arbetsgivaren betalar service och eventuella reparationer.

Någon som har koll på hur prisläget är på dessa treårsbilar, med 2000-4000 mil på mätaren?
Har aldrig köpt någon själv, men haft flera sådana här "förmånsbilar", och de var ju i nyskick när jag bytte in dem.
 
Lolight skrev:
Det verkar tyvärr inte så. Jag var nyligen och kollade på begagnat och måste säga att priserna på en två år gammal bil inte alls ligger bra. En ny Opel Astra för 170 eller en ny Peugeot 208 för under 120, båda helt nya var betydligt bättre deal. Med tanke på hur lite bränsle de drar också. Bilar med 10000 mil och två år på nacken skulle de ändå ha 160 för. Så det verkar inte vara som du säger.
Vart har du kollat någonstans?, du har nog gått till fel återförsäljare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.