hsd
Det kan vara en liten sten som letat dig in och ställer till med oljud vid bromsning
 
Inget större fel på skivorna på bild, dom går 10" mil till om man vill, men åker du till en verkstad säger dom byt, för man har idag pippi på att byta skivor i tid och otid.
På av mina firmabilar ville verkstaden byta skivor vid 6" mila servicen, jag avböjde, servade bilen själv efter det, och bytte skivor vid 16.500 mil.
Men skivor är småpengar jämfört med kamkedjor, hoppas du kollade upp ämnet VAG och bensinmotorer innan du köpte bilen, så din bil har den nyare motorn med kamrem, och inte den problemfyllda motorn med kedja.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Inget större fel på skivorna på bild, dom går 10" mil till om man vill, men åker du till en verkstad säger dom byt, för man har idag pippi på att byta skivor i tid och otid.
På av mina firmabilar ville verkstaden byta skivor vid 6" mila servicen, jag avböjde, servade bilen själv efter det, och bytte skivor vid 16.500 mil.
Men skivor är småpengar jämfört med kamkedjor, hoppas du kollade upp ämnet VAG och bensinmotorer innan du köpte bilen, så din bil har den nyare motorn med kamrem, och inte den problemfyllda motorn med kedja.
Beror på verkstad, jag har väldigt dålig erfarenhet av mindre firmor dom försöker alltid byta hela bilen.
Stora firmor är något dyrare ( inte alltid ) där upplever jag mycket mer ärlighet och kunskap.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Inget större fel på skivorna på bild, dom går 10" mil till om man vill, men åker du till en verkstad säger dom byt, för man har idag pippi på att byta skivor i tid och otid.
På av mina firmabilar ville verkstaden byta skivor vid 6" mila servicen, jag avböjde, servade bilen själv efter det, och bytte skivor vid 16.500 mil.
Men skivor är småpengar jämfört med kamkedjor, hoppas du kollade upp ämnet VAG och bensinmotorer innan du köpte bilen, så din bil har den nyare motorn med kamrem, och inte den problemfyllda motorn med kedja.
Från 2014 blev det rem på 1,2TSI.
 
NU när jag tittar på bilderna på PCn så ser jag också att det finns en massa belägg kvar........:)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Från 2014 blev det rem på 1,2TSI.
Då är tjorvande bromsar ett litet problem för TS. Ett kommande kamkedje haveri ger mer huvudvärk.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Då är tjorvande bromsar ett litet problem för TS. Ett kommande kamkedje haveri ger mer huvudvärk.
Detta var ingen rolig läsning. Bilen vi köpte har kamkedja. Dystra resultat när man googlar. Hur stor sannolikhet är det att kamkedjan går av? Går det i så fall på någon försäkring (eller garanti? nybilsgarantin har ju i och för sig gått ut)?
Jag trodde skoda var ett OK märke.
 
Det är ett ok märke, men just kamkedjorna på just den motorn har varit ett stort problem för VAG. Maskinförsäkringen gäller ju så länge du håller dig inom gränserna för ålder och körsträcka.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
Detta var ingen rolig läsning. Bilen vi köpte har kamkedja. Dystra resultat när man googlar. Hur stor sannolikhet är det att kamkedjan går av? Går det i så fall på någon försäkring (eller garanti? nybilsgarantin har ju i och för sig gått ut)?
Jag trodde skoda var ett OK märke.
Kör med täta oljebyten, var 1000:e mil, så kommer det att hålla.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
namor skrev:
Kör med täta oljebyten, var 1000:e mil, så kommer det att hålla.
var 1000 mil eller var 12 månad, vad som nu inträffar först.....
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ang. bromsarna så är det glid-ok och man kan inte säga något om skicket innan man tagit loss hjulet och fått se båda beläggen.

Många av beläggen jag byter är ganska ojämt slitna pga dåligt underhåll. Själv smörjer jag upp mina bromsar vår och höst i samband med däck-skifte och har aldrig haft problem med kärvande bromsar.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Bromsbeläggen är ok. Iaf det som syns. Och jag ser inget dåligt med skivorna.
Dom är använda.

Kör en stråcka och bromsa. Kraftigt! Några gånger. Det bör ta bort oxider/rost.
Skulle dom skrika, kan kan smörja metallplattan mot åiet (den runda cylinder) med kopparpasta eller annat fett TILL BROMSARNA! Inget annat!

Läs på innan du ger dig på det.

Vanlig smörjfett och bromsar=livsfara!

Ni som fattar noll och är blinda. Sluta med att ge råd. Vill ni han ska dö? Eller orsaka en olycka?
 
  • Närbild på bils bromsskiva och bromsbelägg med synliga användningsspår och lätt rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
Detta var ingen rolig läsning. Bilen vi köpte har kamkedja. Dystra resultat när man googlar. Hur stor sannolikhet är det att kamkedjan går av? Går det i så fall på någon försäkring (eller garanti? nybilsgarantin har ju i och för sig gått ut)?
Jag trodde skoda var ett OK märke.
Har läst om nån ombyggnad som kan göras på motorn, hur man får tillgång till den vet jag inte, men kontakta en märkesverkstad och fråga.
Tidigare har VAG inte varit tillmötesgående med problemen, en bekants bil med samma motor blev en mardröm, först totalras vid 5000 mil, sen turboras vid 9000 mil, då verkstaden även informerade om att motorn behövde ny kamkedja igen !!
 
Atom skrev:
Bromsbeläggen är ok. Iaf det som syns. Och jag ser inget dåligt med skivorna.
Dom är använda.

Kör en stråcka och bromsa. Kraftigt! Några gånger. Det bör ta bort oxider/rost.
Skulle dom skrika, kan kan smörja metallplattan mot åiet (den runda cylinder) med kopparpasta eller annat fett TILL BROMSARNA! Inget annat!

Läs på innan du ger dig på det.

Vanlig smörjfett och bromsar=livsfara!

Ni som fattar noll och är blinda. Sluta med att ge råd. Vill ni han ska dö? Eller orsaka en olycka?
Du har ritat lite med rött vad är det vi inte ser menar du, vad skulle skapa en olycka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.