46 446 läst · 231 svar
46k läst
231 svar
Mest ekonomiska bilköpet!?
Inget större fel på skivorna på bild, dom går 10" mil till om man vill, men åker du till en verkstad säger dom byt, för man har idag pippi på att byta skivor i tid och otid.
På av mina firmabilar ville verkstaden byta skivor vid 6" mila servicen, jag avböjde, servade bilen själv efter det, och bytte skivor vid 16.500 mil.
Men skivor är småpengar jämfört med kamkedjor, hoppas du kollade upp ämnet VAG och bensinmotorer innan du köpte bilen, så din bil har den nyare motorn med kamrem, och inte den problemfyllda motorn med kedja.
På av mina firmabilar ville verkstaden byta skivor vid 6" mila servicen, jag avböjde, servade bilen själv efter det, och bytte skivor vid 16.500 mil.
Men skivor är småpengar jämfört med kamkedjor, hoppas du kollade upp ämnet VAG och bensinmotorer innan du köpte bilen, så din bil har den nyare motorn med kamrem, och inte den problemfyllda motorn med kedja.
Beror på verkstad, jag har väldigt dålig erfarenhet av mindre firmor dom försöker alltid byta hela bilen.Rikard Gjersvold skrev:Inget större fel på skivorna på bild, dom går 10" mil till om man vill, men åker du till en verkstad säger dom byt, för man har idag pippi på att byta skivor i tid och otid.
På av mina firmabilar ville verkstaden byta skivor vid 6" mila servicen, jag avböjde, servade bilen själv efter det, och bytte skivor vid 16.500 mil.
Men skivor är småpengar jämfört med kamkedjor, hoppas du kollade upp ämnet VAG och bensinmotorer innan du köpte bilen, så din bil har den nyare motorn med kamrem, och inte den problemfyllda motorn med kedja.
Stora firmor är något dyrare ( inte alltid ) där upplever jag mycket mer ärlighet och kunskap.
Från 2014 blev det rem på 1,2TSI.Rikard Gjersvold skrev:Inget större fel på skivorna på bild, dom går 10" mil till om man vill, men åker du till en verkstad säger dom byt, för man har idag pippi på att byta skivor i tid och otid.
På av mina firmabilar ville verkstaden byta skivor vid 6" mila servicen, jag avböjde, servade bilen själv efter det, och bytte skivor vid 16.500 mil.
Men skivor är småpengar jämfört med kamkedjor, hoppas du kollade upp ämnet VAG och bensinmotorer innan du köpte bilen, så din bil har den nyare motorn med kamrem, och inte den problemfyllda motorn med kedja.
Detta var ingen rolig läsning. Bilen vi köpte har kamkedja. Dystra resultat när man googlar. Hur stor sannolikhet är det att kamkedjan går av? Går det i så fall på någon försäkring (eller garanti? nybilsgarantin har ju i och för sig gått ut)?Rikard Gjersvold skrev:
Jag trodde skoda var ett OK märke.
Kör med täta oljebyten, var 1000:e mil, så kommer det att hålla.plan-g skrev:
Ang. bromsarna så är det glid-ok och man kan inte säga något om skicket innan man tagit loss hjulet och fått se båda beläggen.
Många av beläggen jag byter är ganska ojämt slitna pga dåligt underhåll. Själv smörjer jag upp mina bromsar vår och höst i samband med däck-skifte och har aldrig haft problem med kärvande bromsar.
Många av beläggen jag byter är ganska ojämt slitna pga dåligt underhåll. Själv smörjer jag upp mina bromsar vår och höst i samband med däck-skifte och har aldrig haft problem med kärvande bromsar.
Bromsbeläggen är ok. Iaf det som syns. Och jag ser inget dåligt med skivorna.
Dom är använda.
Kör en stråcka och bromsa. Kraftigt! Några gånger. Det bör ta bort oxider/rost.
Skulle dom skrika, kan kan smörja metallplattan mot åiet (den runda cylinder) med kopparpasta eller annat fett TILL BROMSARNA! Inget annat!
Läs på innan du ger dig på det.
Vanlig smörjfett och bromsar=livsfara!
Ni som fattar noll och är blinda. Sluta med att ge råd. Vill ni han ska dö? Eller orsaka en olycka?
Dom är använda.
Kör en stråcka och bromsa. Kraftigt! Några gånger. Det bör ta bort oxider/rost.
Skulle dom skrika, kan kan smörja metallplattan mot åiet (den runda cylinder) med kopparpasta eller annat fett TILL BROMSARNA! Inget annat!
Läs på innan du ger dig på det.
Vanlig smörjfett och bromsar=livsfara!
Ni som fattar noll och är blinda. Sluta med att ge råd. Vill ni han ska dö? Eller orsaka en olycka?
Har läst om nån ombyggnad som kan göras på motorn, hur man får tillgång till den vet jag inte, men kontakta en märkesverkstad och fråga.plan-g skrev:
Tidigare har VAG inte varit tillmötesgående med problemen, en bekants bil med samma motor blev en mardröm, först totalras vid 5000 mil, sen turboras vid 9000 mil, då verkstaden även informerade om att motorn behövde ny kamkedja igen !!
Du har ritat lite med rött vad är det vi inte ser menar du, vad skulle skapa en olycka?Atom skrev:Bromsbeläggen är ok. Iaf det som syns. Och jag ser inget dåligt med skivorna.
Dom är använda.
Kör en stråcka och bromsa. Kraftigt! Några gånger. Det bör ta bort oxider/rost.
Skulle dom skrika, kan kan smörja metallplattan mot åiet (den runda cylinder) med kopparpasta eller annat fett TILL BROMSARNA! Inget annat!
Läs på innan du ger dig på det.
Vanlig smörjfett och bromsar=livsfara!
Ni som fattar noll och är blinda. Sluta med att ge råd. Vill ni han ska dö? Eller orsaka en olycka?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Flytta till Muteborg så löser sig alla era problem med bilreparationer:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/e...derminerar-förtroendet-för-kommunen-1.4142066
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/e...derminerar-förtroendet-för-kommunen-1.4142066