Apropå påsar. Det står att man alltid ska ha påse i Nilfisk Aero när man torrsuger, men är det inte meningen att man ska kunna göra utan filter för lite grövre sugning och sedan rensa filtret?

Man ska alltid ha påse i hobbygrovisar när man torrsuger. Oavsett om det är en noname, Nilfisk, Kärcher eller något annat. Det sparar jobb och dyra filter.

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Beatällde Nilfisken ( 26-21) från proffsmagasinet. De ringde t.o.m. och bekräftade lång leveranstid (23 jan)

B
Eld skrev:
Man ska alltid ha påse i hobbygrovisar när man torrsuger. Oavsett om det är en noname, Nilfisk, Kärcher eller något annat. Det sparar jobb och dyra filter.
Instruktionen till Kärcher WD6 säger att torrsug kan ske utan påse om det inte är fint slipdamm (om jag kommer ihåg rätt). Dock kör jag med påse får att slippa joxa med filtret så mycke :)

Hej (och tack hydrolift för tipset)

Jag köpte också en Nilfisk AERO 26-21 PC V från Proffsmagasinet den 28 dec-16 för 1 244 kr :) och blev också uppringd av en trevlig person som "sa att det var låång leveranstid" men nu i kväll pinglade det till i telefonen som meddelade att paketet är på väg och är framme imorgon.
/Bosse

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Kan man få en recension på Nilfisk AERO 26-21 för er som har fått den och hunnit klämma på den.
Funderar på att köpa en

Köpte en nilfisk Aero 26-21 i mellandagarna och haft den i min ägo i ngn vecka nu. Är helnöjd!

Trots sin plast känns den gedigen. Suger bra, står stabilt och är relativt lätt att flytta runt på. Har väl inte gjort något direkt krävande med den ännu mest haft den kopplad till diverse maskiner samt dammsugit upp byggdamm från golvet och så.

Kan inte annat än att rekommendera den! Köpte min för 1200:- vilket den absolut var värd!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tillägg till min förra post: en sak som är negativ med aeron skulle ju vara att det inte är ngn fördröjning när du använder eluttaget, dvs dammsugaren stannar samtidigt som sågen. Finns inte heller någon förvaring till tillbehören förutom en påse som lossnar hela tiden (hur är tanken att den ska sitta egentligen??).

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hum, dumt trodde det var fördröjning :(

Jag har en 26-2L-2c, tror jag den heter. Har inte använt den mycket än. Mest dammsugat golv, men även kopplat på Jula-giraffen. Det har fungerat bra och med fördröjning på avstängning av dammsugaren när man stänger av verktyget.

Jag blev förvånad över hur stor den var, hade inte sett den irl innan köp. Något jag stört mig på är att det är lite meckigt att byta munstycke. Hårdplast anslutningen på slangen är boven i dramat.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Känner igen mig i att det är svårt att byta munstycke, lyckades få loss "pistolen" och bytte till "gummianslutningen" och har orkat byta något mer, alla tillbehören passar ju till gummianslutningen så ingen big deal...

jag har en Aero 26-2L. Den har fördröjning av frånslag. Har bla kört den mot en sänksåg och där uppskattat finessen.
däremot uppmärksammade jag nåt märkligt då jag kopplade en Bosch PMF 180 E ( 180 w multiverktyg) på automatläget, dammsugaren slog på som förväntat då jag startade slipmaskinen men slog av dammsugaren efter nån halvminut, trots att slipmaskinen fortfarande gick. - Undrar om belastningen 180 W var för låg för automatiken ?

Som tidigare nämnts kan man växla mellan ett vinklat dammsugarhandtag och ett rakt för maskinanslutning, den skarven är stygg . man tar i för kung och fosterland och då man tror att nåt är på väg att gå sönder , så delar den sig.

Nu måste jag skaffa en grovis. Förutom allmänt dammsugande så kommer den emellanåt att kopplas till elverktyg(kap/ger, fräs mm - jag är inte emot tanken att komplettera med en cyklon för att spara på filter och påsar) så automatisk start/stopp är ett krav. Frånslagsfördröjningen är väl dumt att skippa eller?

Budget är max 3000 kr, men helst vill jag komma under 2500.

Har försökt förstå vilka Nilfisk det finns att välja på med frånslagsfördröjningen;
Aero 26-2L har det ju som hyggabus så fint rapporterade här ovan, men vilka fler? Har t.ex. multi 20t det?

Multi 20t INOX har fördröjningen i alla fall.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Borde ju Multi 20T ha det också, INOX är väl tillägget för att det är rostfri?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.