Martin_B skrev:
Ja behövas kommer det ju göra förutsatt att du vill ha råsponten i taket helt jämnt. Fast det kanske inte är så noga med 5 mm hit eller dit...
Utseendemässigt gör det väl egentligen ingenting om ni spänner papp, då den ändå hänger ner så att säga. Så då syns ju inte om råsponten ligger ojämnt.

Spänt papp är ju fint. Vårat papp var så skadat och sönderrivet på sina ställen att det var bara till o riva bort. Orkade inte med att planera för nytt papp utan slängde upp gips i taket som jag skarvade och slipade till perfektionism, i princip. Så det får ersätta spänt papp istället. Man tänker inte mycket på det när det väl är målat, skillnaden är ju inte enorm om man säger så. Bägge alternativen är släta så att säga.

Jag är dock glad på så sätt att golvet på ÖV blev betydligt stabilare! Räckte att jag rev bort pappen så gjorde det skillnad. Det var som att pappen gjorde att den tjänade som en extra vikt som skakade bjälklaget när man väl gick på det (detta bjälklaget är INTE förstärkt av mig ännu, och blir väl inte heller då det förmodligen inte behövs nu längre).

Men sen när jag satte upp gips så blir det ännu mer stabilt. Nu är det faktiskt helt ok även där uppe. Gipset gjorde ju sitt.

Inte för att du behöver sätta gips för stabilitetens skull :D ...det bjälklaget du har satt lär ju hålla för vad som helst ändå haha
Okej, intressant. En stor del av varför vi spänner papp är ekonomin och tid, vi har också revor och hål och bitar son saknas, men det är ju bara att lappa i papp där det saknas, så slipper man göra om ALLT bara för att en liten del är skadad. Men det är ju lite olika skolor och tankesätt!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Ang. storlekar: här i huset (byggt 1914/15 i Wien) har vi både 100/300 och 260/280 mm, 530 cm spännvid! Visst finns det 10 cm sand, bruk och tegelbitar i bjälklaget som ljuddämpning (jag gissar ungefär 600-700 kg/kubikmeter). Dimensionen syns vara rätt vanligt här. Ute på landet har vi 100/150 med 4 m spännvid och bara kallvind övanpå.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Meurman skrev:
Okej, intressant. En stor del av varför vi spänner papp är ekonomin och tid, vi har också revor och hål och bitar son saknas, men det är ju bara att lappa i papp där det saknas, så slipper man göra om ALLT bara för att en liten del är skadad. Men det är ju lite olika skolor och tankesätt!
Vårt var ju rivet av en bred remsa rätt i mitten, som därmed saknades. Så var det spikhål till förbannelse då där hade suttit någon sorts treetextax som var häftat i ett rum och spikat i ett annat.
I ett annat rum var pappen avrivet till häften.
Det var ju inte i bra skick helt enkelt, och såpass illa skadat att det inte var värt att laga. Lättare att spänna nytt då. Men det vågar jag inte ge mig på hur som helst så det blev renoveringsgips 6mm i taket, och på så sätt sparade jag några cm i takhöjd, då ett spänt papptak hänger ner några cm i mitten av rummet. Det ligger ju inte dikt an mot råsponten ovanför. Ja, vid skarvarna där det är spikat i taket, där ligger det ju an så klart, men inte där det hänger.

Sedan gillar jag idén att gips är bra mycket tåligare än papptak. Jag kan dra in stora julgranar eller vad som helst som drar i taket, i värsta fall får man spackla och måla. Men det kan aldrig bli sönderrivet eller något sådant drastiskt. Inte för att det är ofta man river ner papptak, men nämner det bara som en extra bonus :)

Men visst är spänt papp mer "äkta" än gips just.

Å andra sidan är jag ju rätt van vid äkta gipstak, dvs gips som spacklas upp eller hur de nu gör, på fast underlag. Är rätt vanligt i övriga Europa och säkert även i sekelskifteslägenheter här i Sverige med högt i tak osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
Jag är uppväxt i ett hus med spänd papp på tak och väggar. Jag kan aldrig påminna mig att det var någonstans det gick sönder av normal använding. Dock, det är möjligt att det var någon slags väv bakom denna papp på väggarna. Huset finns sen många år inte kvar i familjen.

Av brandsäkerhet så kan ju gips vara bra antar jag. Dock tycker jag själv att ytan blir lite livlös. Jag har nu kalkputsade tak, de kan få små sprickor, är väl inte 100% släta, men på nåt sätt tycker jag det adderar det liv som man har i gamla hus. Men jag gillar när allt inte är perfekt och nytt utan lite slitet.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Vad finns det under pappen? I vårt hus fanns det ett papptak som lappats, lagats och pappats om ett flertal gånger. Det i kombination med att taklisternas profiler var nästintill osynliga av alla lager pappremsor gjorde att vi valde att ta ner det för att börja om från början. När pappen var borta hittade vi en lapp där det var skrivet att taket pappats första gången 1912 och av vem. Men vi hittade också det ursprungliga taket från 1832 av kilsågade plank som var spikat med handsmidd spik och målat med limfärg. Behöver jag säga att vi inte pappade om taket :D
 
  • Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
Sophie skriver på hennes blogg att spänna ny papp är mycket enklare än at spackla gips.
 
Jag har just pappspänt ett litet rum i huset och jag skulle iaf påstå att det inte är svårare än att gipsa ett tak.
 
Sista rummet snart klart! (Med bjälklag) Imorn börjar snickarna på utsidan och smäller upp verandataken, så golvet får lite skydd från detta vårslask här.


Renoveringsprojekt av ett rum med exponerat bjälklag och två arbetare, fönster runtom och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Inomhusbild av ett oavslutat bjälklag i ett rum med synliga trätimmer och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skiss av verandatak med dimensioner, redo för byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skiss av verandatak med måttangivelser för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Verandan på norrsidan börjar ta sig!
Halvfärdig veranda under konstruktion med byggnadsställningar vid gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farendag och 10 till
  • Laddar…
inner spända Papptak är otroligt rogivande o ger ett bra akustiskt rum...dock är det brandfarligt...vet inte om det finns lämpliga metoder att brandskydda papp men val av färg samt annat skydd vore inte dumt...
 
Redigerat:
byggarätt skrev:
Papptak är otroligt rogivande o ger ett bra akustiskt rum...dock är det brandfarligt...vet inte om det finns lämpliga metoder att brandskydda papp men val av färg samt annat skydd vore inte dumt...
Okej! Intressant. Vi kommer ha plåt på dessa. :)
 
jag menade inner spända papptak...

yttertak är bra med plåt...tänk på att förse takfötter med brandskydd då luftspalter bör gå att stänga automatiskt vid brand
 
  • Gilla
Blueblue
  • Laddar…
Martin_B
byggarätt skrev:
yttertak är bra med plåt...tänk på att förse takfötter med brandskydd då luftspalter bör gå att stänga automatiskt vid brand
Luftspalt i verandataket? :x
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B
byggarätt skrev:
inner spända Papptak är otroligt rogivande o ger ett bra akustiskt rum...
Hade ett speciellt innertak förut. Treetex med massor av små hål i olika storlekar. Den var helt otroligt bra ljuddämpande och något för musiker om de inte vill ha akustikplattor i taket. Slog det spända papptaket med hästlängder vad gäller ljuddämpning. Hade det passat in i 20-talsstilen hade jag aldrig tagit bort det, men nu fick det åka. Har dock kvar det i ett rum på en annan våning dock.
 
Martin_B skrev:
Hade ett speciellt innertak förut. Treetex med massor av små hål i olika storlekar. Den var helt otroligt bra ljuddämpande och något för musiker om de inte vill ha akustikplattor i taket. Slog det spända papptaket med hästlängder vad gäller ljuddämpning. Hade det passat in i 20-talsstilen hade jag aldrig tagit bort det, men nu fick det åka. Har dock kvar det i ett rum på en annan våning dock.
Tretex är ett fantastiskt material när det handlar om att ge bra akustik i ett rum. Tyvärr är även det brandfarligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.