44 250 läst · 324 svar
44k läst
324 svar
Tips på fyrhjulsdriven bil?
Jag vill faktiskt, på allvar, protestera mot detta. Min Jeep är tveklöst min mest problemfria bil. Trots att det är den bil jag drar tyngst och kör "hårdast" med, gör jag iprincip bara vanlig service på den. Haken är möjligen att när man gör oljeservice på en vanlig bil och byter motorolja, så byter man även olja på två diffar och en fördelningslåda i Jeepen. Men, läcker gör den inte. Det är något den ÄR.Kaboff skrev:
Oj! Toyota var populär bland militär/polis i latinamerikas diktaturer också.
http://www.mikaelwiehe.se/komment_i_min_toyota2.htm
Inget ont om Toyota. Har själv (förutom en Skoda Yeti 4wd -16) en Toyota avensis -12 diesel 119 grammare.
Toyotan är maskinellt och transmissionsmässigt bättre än Skodan. Men bara 2hjulsdriven
http://www.mikaelwiehe.se/komment_i_min_toyota2.htm
Inget ont om Toyota. Har själv (förutom en Skoda Yeti 4wd -16) en Toyota avensis -12 diesel 119 grammare.
Toyotan är maskinellt och transmissionsmässigt bättre än Skodan. Men bara 2hjulsdriven
Kör du med sexan eller åttan ? + oljebyte i aut om man har detMathiasS skrev:Jag vill faktiskt, på allvar, protestera mot detta. Min Jeep är tveklöst min mest problemfria bil. Trots att det är den bil jag drar tyngst och kör "hårdast" med, gör jag iprincip bara vanlig service på den. Haken är möjligen att när man gör oljeservice på en vanlig bil och byter motorolja, så byter man även olja på två diffar och en fördelningslåda i Jeepen. Men, läcker gör den inte. Det är något den ÄR.
Som en besgubbe sa till mej när jag besiktigade Chevan,att det är så grovt
material i dessa så de inte ruttnar lika fort som de japanska pickuperna.
Köpte en V70 som var fullservad på Helmia i Karlstad och senaste
servicen var gjord 300 mil före jag köpte den.
Har kört automat i många år men aut lådeoljan i denna var den värsta
jag sett nånsin.mörkbrun illaluktande och dessutom alldeles för låg
nivå i lådan också.Bytte naturligtvis oljan omgående.
Men tips för ägare till Volvo med aut kan vara att kolla oljan i lådan.
Finns inga "livstidsoljor". Ett bra tips kan är att kolla växellådstillverkaren rekommenderar. Som exempel tycker bmw att oljan i min zf-låda inte behöver bytas. Zf själva säger gör ett delbyte varje 10-12k mil, mycket stadstrafik ännu tidigare.
För att fortsätta lite ot. Detta är samma idioti som longlife servicen. Ett enkelt sätt för bilföretagen att få servicekostnader att se bra ut, och sedan dumpa över kostnaden på försäkringsbolag och kunder då det blir haveri. Finns en anledning till att så många märken har problem med dåliga kamkedjor osv. Undrar hur mycket detta har kostat försäkringsbolagen, dvs vi i slutändan i form av dyra premier?
För att fortsätta lite ot. Detta är samma idioti som longlife servicen. Ett enkelt sätt för bilföretagen att få servicekostnader att se bra ut, och sedan dumpa över kostnaden på försäkringsbolag och kunder då det blir haveri. Finns en anledning till att så många märken har problem med dåliga kamkedjor osv. Undrar hur mycket detta har kostat försäkringsbolagen, dvs vi i slutändan i form av dyra premier?
Redigerat:
Vi hade lite otur med vår jeep, dissar den inte för det! Älskar ju Audi eg och har haft liknande lamp- problem med dem med! Tittar alltid på audis ändå..haha
Nu kör vi dock Opel och vi har planerat att kolla in nya mokka x som vi tycker ser mycket trevlig ut..
Nu kör vi dock Opel och vi har planerat att kolla in nya mokka x som vi tycker ser mycket trevlig ut..
Direktlänk till Länsförsäkringar Maskinskaderapport 2017. Ingen rolig läsning för Land Rover ägarna men de kanske redan visste om detta .KnockOnWood skrev:
Ok Ja otroligt att man inte byter oljan,på min hade man inte ens kollat att nivån var rätt.MathiasS skrev:
Ska väl sitta ett filter längst in i lådan.Frugans Subaru -06 har spin-on filter på aut lådan
också,kanon.
På volvo 05 kommer man inte åt filtret med mindre än att man delar motor och låda. Men att spola ur oljan är ju en rätt enkel manöver.
På jeepen är det bättre, där tar man bara ner oljetråget så kan man enkelt byta vlådans oljefilter.
På jeepen är det bättre, där tar man bara ner oljetråget så kan man enkelt byta vlådans oljefilter.
Ungefär som en HD då, får man den stulen så är det bara att följa olje randen..Pierre_r skrev:
Vill man ha lite bekymmer ska man köra land cruiser men roligaste hittills är nog chevan, bara kasta pjäxan i pannrummet och känna hur hela bilen studsar och v8an ryter.