3 472 läst · 35 svar
3k läst
35 svar
Kliar i köpfingrarna, vilket sågverktyg ska jag köpa?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 192 inlägg
Det är väl just skenan som är en stor fördel?
Sen är väl dammupptagningen bättre också?
Sen är väl dammupptagningen bättre också?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 192 inlägg
Jag var inte tydlig med mitt inlägg, menade att det är skenan som är användbar, därmed inte sagt att det inte finns cirkelsågar som kör på skena.
Du nämnde såga masonit - vill då slå ett slag för en av de små batteridrivna cirkelsågarna (Bosch GKS 10.8 eller motsvarande av annat märke). Mycket smidigt! De små batteri-sågarna orkar mer än man tror, vanliga skivor (OSB, Plywood, MDF) i tjocklek 12 mm funkar bra och har blivit mitt första-val vid tunnare skivor.
Dammade dessutom mindre än min nätdrivna cirkelsåg (190 mm med dammsugare tillkopplad) - fast det kanske säger mer om den dåliga dammupptagningen på den vanliga cirkelsågen.
Dammade dessutom mindre än min nätdrivna cirkelsåg (190 mm med dammsugare tillkopplad) - fast det kanske säger mer om den dåliga dammupptagningen på den vanliga cirkelsågen.
ja. vill ha en såg som oftast tar slut mitt i ett snitt så är ju batteri jättebragårdsnissen skrev:Du nämnde såga masonit - vill då slå ett slag för en av de små batteridrivna cirkelsågarna (Bosch GKS 10.8 eller motsvarande av annat märke). Mycket smidigt! De små batteri-sågarna orkar mer än man tror, vanliga skivor (OSB, Plywood, MDF) i tjocklek 12 mm funkar bra och har blivit mitt första-val vid tunnare skivor.
Redigerat av moderator:
Ja precis. Det känns som om jag har tillräckligt med batteri och laddare. Kanske om det finns en cirkelsåg som passar min blå bosch 18v.gårdsnissen skrev:
Ingenting i huset är rakt och jag som novis kommer inte kunna få saker perfekt. Det lutar åt en lite dyrare sänksåg med skena och en billigare (typ ryobi) sticksåg. Om fet skasmäll vara batteri så ser jag gärna att den passar de batterier jag redan har, men alla ligger på 18v.
Jag har generellt dåliga erfarenheter av batteridrivna verktyg och kör hellre med sladd, om inte sladden är för stort hinder.
Denna: https://www.bosch-professional.com/se/sv/gks-18v-57-g-39038-ocs-p/ kan du köra med dina 18V Bosch batterier (om det är 18V Li-Ion).Hammarfall skrev:Ja precis. Det känns som om jag har tillräckligt med batteri och laddare. Kanske om det finns en cirkelsåg som passar min blå bosch 18v.
Ingenting i huset är rakt och jag som novis kommer inte kunna få saker perfekt. Det lutar åt en lite dyrare sänksåg med skena och en billigare (typ ryobi) sticksåg. Om fet skasmäll vara batteri så ser jag gärna att den passar de batterier jag redan har, men alla ligger på 18v.
Jag har generellt dåliga erfarenheter av batteridrivna verktyg och kör hellre med sladd, om inte sladden är för stort hinder.
Är sken-kompatibel.
Jag står inför batteriköpsbeslut (förlåt att jag blandar mig i)
Vad är fördelarna respktive nackdelarna med cirkelsåg och sänksåg?
Känner nu att jag borde sökt på forumet 😳innan frågan och kanske startat egen tråd...
Men jag kollar om jag kommer undan med trådsnyllt 😯
Vad är fördelarna respktive nackdelarna med cirkelsåg och sänksåg?
Känner nu att jag borde sökt på forumet 😳innan frågan och kanske startat egen tråd...
Men jag kollar om jag kommer undan med trådsnyllt 😯
Ber om ursäkt för frågan ovan, svaret fanns på forumet. Valet är ganska klart.
Är gks 18v 57g kompatibel med alla bosch skenor? Den som ingår i paketet med batteri har en 800mm, men finns ju en del att välja bland om jag ska ha en naken. Tips?
Vilken ska man välja? Störst är bäst?