pernitta skrev:
Hej Andreas Hansson

Ta nu inte illa upp, småningom delar Du mina synpunkter.

1 En bra arbetsbänk skall vara tom

2 Upp med hyllor på väggen (vilket Du säkert planerar)

3 Skruvstycket sitter fel. Är Du högerhänt bör det sitta så långt ut till höger som
möjligt, och ett rör skall kunna sättas fast lodrätt mellan backarna utan att bordet
tar i.

4 Skivans djup är för litet (måttet från vägg). Du skall kunna sätta tvingar över
bordskanten vid limning.

5 För snickeri är bordet alltför litet. Men passar säkert för annat pyssel.

Jag hoppas att jag med detta inte gjort Dig alltför bedrövad, livet går vidare.

Med vänlig positiv hälsning
per

Håller med dig Per. Undrar också över din (Andreas) smärgel, är den inte fastskruvad, eller ser jag fel? gör det...kan bli väldigt dåligt annars. Och när du gör det, sätt den nära kanten, och på ett bord med bekväm arbetshöjd, det är inte alls lyckat med sådana maskiner och dåliga arbetsställningar (fel höjd/lutad långt in över bordet). jaja, det är iallafall mina 2 cent:)

:)
Skruvstycket var jag tvungen att sätta där för att inte gå in i det.Har dörren nära arbetsbänken på höger sida.

Självklart ska allt upp på väggen.Har dock inte köpt någon bra verktygstavla ännu.
Dom bra är helt enkelt för dyra.

Smärgeln är inte heller fastskruvad.Ska oxå göras..
Har funderat att svetsa ihop ett vägg fäste och sätta det högre upp på höger sidan brevid bänken.

Har bänken inne i ett trångt pannrum så jag fick dra ner på storleken.
Ska jag snickra så gör jag det i ladan :)

Mvh/Andreas

Kan svara mig själv då jag kokade på den.
SKRÄP. Rangligt och dålig kvalité öht.

Bezt skrev:
Kan svara mig själv då jag kokade på den.
SKRÄP. Rangligt och dålig kvalité öht.
Den kanske inte är tänkt att koka på...;)

Den från Jula såg man ju lång väg att det INTE var en stabil sak. Klena ben som definitivt inte ger stadga när man behöver gå lite hårdare fram.

HIttade den här tråden för att jag själv inom kort kommer behöva en arbetsbänk. Men det blir inget tjafs för en femhundring från jula eller bauhaus, det är då säkert.

Micke184 skrev:
Den kanske inte är tänkt att koka på...;)
Aha, hmm får nog tänka om då.

Ceder: Blir nog till att bygga själv eller också något gammalt stabilt skrivbord.

Gjorde arbetsbänkar i garaget av 45x70 och rester från en våldsam felräkning i antalet spånskivor som skulle gå åt på övervåningen (allt jag bygger ett tag kommer att letas ursäkter för att använda spån till..).

Till frågan; givet upplägget/möbleringen, som jag tror är ganska fast (vill ha hyfsat fri vänstersida i detta dubbelgarage), var tycker/skulle ni placera klyven? Jag kommer ju måsta förlänga spåren i sågbordet till in i bordet och fixa nån sorts liten hylla eller motsv som sågen hänger på så den alltid hamnar rätt ifall jag haft iväg den, därav att jag vill tänka igenom ordentligt innan jag bestämmer mig.

Med sågen ganska mitt på långsidan som nu känns hela det ganska stora arbetsbordet ganska åtkomligt och det är lätt tvinga fast saker tvärs bägge gavlarna. Men egentligen kanske ett L vore bättre? Känns som jag lite grann tappar det hörnet vad gäller tvingmöjligheter då.

Iofs, lite hål i ytan MFT-style så svider det kanske inte att "tappa" kortsidan till klyven. Tankar?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag funderar på att limma ihop två spånskivor av lämplig storlek och sen någon lämplig skiva ovanpå som slityta.
Ritktigt hur jag ska fästa upp den än vet jag inte än liggande regel på vägg är väl det som ligger bäst till.
Sen så få ben i framkant som det bara är möjligt.
Längd ca 250 cm och bredd 80-90 cm samt en hylla under på 40-50 cm
Ingen svetsning utan småfix med MC:n, bilen och säkert lite projekt till huset också.
Ska montera ett skruvstycke också, var bör man placera det och hur fäster man det bäst.
Bordet kommer stå längst inne i garaget som är ca 330 cm brett.

Hur tjockt bör skivan (regelverket) bli för att vara stabil om man ska försöka klara sig med två ben fram?
Hur fäster man ihop spånskivorna bäst?
Vad är bäst att ha som slityta och hur fäster man det på spånskivan?
Är en bredd på 80-90 cm lagom?
Hyllan under på 40-50 cm, bör man göra den större/mindre?

Testar igen för nu är äntligen garaget rensat och det är dags att få till en arbetsbänk.

Efter lite ändringar så kommer den få bli 180cm lång (ca) och med ett djup på 70-75 cm.
Blir en fristående variant istället för väggfäst för att kunna flytta den om det skulle behövas.

1: Vilket material ska man ha i bänkskivan? Funderade som sagt på 2 st limmade spånskivor + en skiva som ytskikt men vad ska man ha? Kommer som sagt mest hålla på med MC, inget svetsande.

2: Hur kraftig stomme måste man bygga för att bänken ska tåla att användas?

Hallå, jag gjorde en bänk med 22mm spånskiva överst i en torsionsbox och byggplyfa underst. Överst har jag en board som slityta. Hela skivan är typ 10 tjock och mycket stabil. Den är 120 bred mellan benen och sviktar inte ett dugg.

I skivan fräste jag ned Incras t-tracks, 2 stycken uppe på skivan och en på framsidan.

Mitt på skivan i framkant har jag fyra islagsmuttrar där jag kan skruva fast diverse tillbehör som borrstativ m.m.

Är mycket nöjd och skivan var enkel att bygga. Funkar perfekt till allt möjligt pysslande.

Har även en hyvelbänk som jag inte skulle kunna vara utan.

/Jakethesnake

Med vänlig hälsning,
Jacob

Har ett monster på ca 5 meter och 70 cm djup byggd av vinkeljärn, spontat 40 mm virke i skivan och masonit ovanpå och alla kanter klädda med vinkeljärn Matador skruvstycke i varje ända, plåthurtsar under. Väger massor och fick flyttas med lastbil, men otroligt stabil.

Jag körde 2 lager med 22mm golvspån och ovanpå det en vanlig 12mm formplyfa som topp. Tanken är att när jag borrat fel tillräckligt många gånger så byter jag ut hela formplyfan mot en ny.

Än så länge har den inte sviktat i alla fall.

slaskman skrev:
Har ett monster på ca 5 meter och 70 cm djup byggd av vinkeljärn, spontat 40 mm virke i skivan och masonit ovanpå och alla kanter klädda med vinkeljärn Matador skruvstycke i varje ända, plåthurtsar under. Väger massor och fick flyttas med lastbil, men otroligt stabil.
Låter ungefär som den arbetsbänk farsan byggde på 80-talet i föra huset, storlek ca 90*250.

Jag har en bänk i cykelskjulet (var byggd för att ha i garagelängan som arbetsbänk å förvaring när vi bodde i bostadsrätt) som används för förvaring, byggd av vinkeljärn med marinplyfa på toppen. I garaget har jag en labbänk från jobbet, stålstomme med någon laminatbänkskiva (ungefär som köksbänkskiva från tidigt 80-tal).

Jag gjorde en 90cm djup och 2,5 meter lång bänk genom att limma ihop två 22mm spånskivor ovanpå varandra. Sedan limmade jag fast en stuvbit av en PVC-golvmatta som slitskydd och satte en eklist i kanten. Denna skiva ligger på vanliga köksskåpstommar som är monterade 15 cm ut från väggen så att skivan sticker ut cirka 15cm utanför skåpen. Det gör det enkelt att sätta fast skruvtvingar i kanten trots att det är skåp under.

Skruvstäd, borrstativ och smärgel har jag gjort flyttbara genom att sätta fast dem på plywoodplattor som kan skruvas fast i bänken med vingskruv på ett antal olika ställen. (Bland annat hål genom bänken och fastlimmade islagsmuttrar på undersidan.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.