21 639 läst · 82 svar
22k läst
82 svar
Har beställt nedräkning från 25A till 16A är det dumt?
Personligen håller jag typ konstant på med att bevaka omvärldsläget samt att fundera på möjligheter till att gå off-grid. Jag kommer ganska garanterat göra det så fort som det blir praktiskt och ekonomiskt möjligt om inte elbolagen snart ändrar sig.
Jag kan kanske t.o.m tänka mig att betala lite mer för att få ligga off-grid.
Jag kan kanske t.o.m tänka mig att betala lite mer för att få ligga off-grid.
I dag är det ju vanligt med 100% effekttäckning så att blockera elpatronerna hjälper i många fall inte för att rädda en klen huvudsäkring. Vissa 1 fas inverter vp kan gå ner i effekt om det blir hög belastning på den fasen men vet ingen 3 fas vp som kan göra det och 3 fasare är att föredra.Mikael_L skrev:
Nu är jag så lat att jag inte orkar titta igenom tråden.
Men har det nämnts, eller om inte så finns det, någon tabell över lastfördelningen på de tre faserna?
Dvs. vad som är den logiska standarden idag för att fördela diskmaskin, köksmaskiner etc., motorvärmare, och så vidare över de tre faserna?
För det borde rimligtvis finnas en väluttänkt plan för hur man fördelar lasterna som passar dagens användning?
Men har det nämnts, eller om inte så finns det, någon tabell över lastfördelningen på de tre faserna?
Dvs. vad som är den logiska standarden idag för att fördela diskmaskin, köksmaskiner etc., motorvärmare, och så vidare över de tre faserna?
För det borde rimligtvis finnas en väluttänkt plan för hur man fördelar lasterna som passar dagens användning?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Väluttänkt plan, nej du, det tror jag inte finns någonstans.
Elektrikern som kopplar har väl ett hum så han inte lägger det som garanterat drar tio A på samma fas.
Men slumpen är troligen en bra lastfördelare.
Protte
Elektrikern som kopplar har väl ett hum så han inte lägger det som garanterat drar tio A på samma fas.
Men slumpen är troligen en bra lastfördelare.
Protte
Man tittar lämpligtvis på de stora förbrukarna.
Spisen är väl trefas och blir som den blir, har man häll + ugn så får hällen två faser och ugnen den tredje.
Sen det väl gott att sätta DM, TM och TT på varsin fas.
Värmepump brukar vara trefas, så inga problem där, mindre pumpar såsom FLVP har väl ofta enfaskompressor men det kan vara lite svårt att säkert veta vilken fas den internt är kopplad på. Går att lösa genom att mäta med strömtången.
Luft-luft-VP är enfas och VVB är ofta på två faser eller 1 fas, motorvärmaruttagen är en annan stor enfaslast, dessa laster får man sprida ut bäst man kan.
Uttagen i köket till framförallt vattenkokaren, men annars typiskt alla uttag där kan dra mycket ström.
Spisen är väl trefas och blir som den blir, har man häll + ugn så får hällen två faser och ugnen den tredje.
Värmepump brukar vara trefas, så inga problem där, mindre pumpar såsom FLVP har väl ofta enfaskompressor men det kan vara lite svårt att säkert veta vilken fas den internt är kopplad på. Går att lösa genom att mäta med strömtången.
Luft-luft-VP är enfas och VVB är ofta på två faser eller 1 fas, motorvärmaruttagen är en annan stor enfaslast, dessa laster får man sprida ut bäst man kan.
Uttagen i köket till framförallt vattenkokaren, men annars typiskt alla uttag där kan dra mycket ström.
Det var lite så jag tänkte ja.Mikael_L skrev:Man tittar lämpligtvis på de stora förbrukarna.
Så tänkte jag också på användningssätt, ifall det fanns någon statistik vilket man har gått efter, exempelvis.
Ett exempel på det skulle kunna vara att uttag för motorvärmare och TT eller TM kanske skulle kunna passa på samma fas, för man använder kanske motorvärmaren oftast på morgonen före jobbet under kalla dagar, men samtidigt står man kanske inte och torktumlar eller tvättar just under morgonbestyren medan motorvärmaren är på.
Med det sagt är det inte omöjligt att man använder motorvärmare även under dagen, men ja, ni förstår.
Som sagt, bara ett exempel, men det var lite så jag tänkte. Att man har en "smart" fördelning över faserna, som förvisso inte är en garant för att det inte skall bli snebelastat, men att det åtminstone är statistiskt säkerställt att sannolikheten för just det användningssättet är högst så att säga.
Det som avgör hur man ska lägga belastningar är helt beroende på vilka "vanor" den som bor där har. Så rannsaka dit liv och vanor så kanske du hittar en bra väg att gå. Nått allmängiltigt ska du nog inte försöka hitta för vi är så olika.
Helt rätt resonerat Finns säkert nån som gjort färdiga förslag på detta MEN du måste också ta hänsyn till familjens egna vanor och rutiner, som elmont skriver ovan.Martin_B skrev:
Ska resonemanget ovan stämma så är det ju en big "no-no" att senarelägga tvätten med påslagsfördröjning. Den ska ju hinna gå klar innan morgontimmarna. o s v.
Håller du ofta på att stryka tvätt samtidigt som tanten kör högtryckstvätten och rengör traktorn är det ingen bra kombo på samma fas.
Alltså - fundera lite själv.