Hej! Jag och min sambo är spekulanter på ett hus byggt 1980. I besiktningsprotokollet framkommer att det finns tryckimpregnerad syll i ytterväggarna samt i den enda bärande innerväggen. Fuktkvot låg mellan 10-12% och besiktningsmannen kände ingen lukt där han borrade för inspektion. Samma man gjorde en överlåtelsebesiktning 2014 med samma resultat. So far so good, så länge det inte är fukt är det bra tänker jag. Men min stora fråga är, är även tryckad syll (från 70-80-talet) ofarlig så länge den är torr?? Eller ligger den och sakta men säkert släpper ifrån sig mindre bra partiklar/gifter trots att den är relativt torr och luktfri?

Jag har försökt läsa mig till ovanstående fråga men inte fått något ordentligt svar. Kanske man inte ens vet?

(Till saken hör att ett syskon till mig köpte en 70-talsvilla för några år sedan och har periodvis en riktigt oangenäm lukt i sitt hus och dessutom ett litet barn med astma. Man vet ju inte varför någon får astma men självklart spär det på min hysteri ang kembehandlad syll.)

Finns nämnt i ganska många trådar ;)

Pentaklorfenol i tryckimpregnerat förbjöds 1978.
Är det otur så användes > 2 år gammalt virke i syllen. Annars ska det inte vara något problem alls.
Enda sättet är nog att analysera ett prov från trät.

Tack för ditt svar! Ja jag förstår att det finns många trådar i ämnet och jag har nog för dålig kunskap för att veta exakt vad jag ska söka efter:) De trådarna jag har hittat handlar om syll som luktar och/eller är fuktskadad och det är ju inte riktigt mitt "problem". Om du vill får du jättegärna länka trådar som besvarar min fråga så forsätter jag min förkovring sålänge :)

Här finns lite mer att förkovra sig i gällande PCP:
http://www.lfs-web.se/pentakloranisol.htm
https://www2.sahlgrenska.se/upload/...edicin/VMC/VMC/Ärenden/Pennygangen_130919.pdf
Fler länkar finns som referenser till artikeln i översta länken.
Givetvis bör du vara källkritisk och försöka skapa en så balanserad bild av materialet som möjligt, och kanske även söka vidare för ytterliggare material i ämnet.

Som med alla hälsofarliga material som används och använts i bostäder genom åren så gäller det att hitta den balans som ger er en trygghet i att det inte kommer ha en hälsopåverkan för er.

Syllen i ytterväggarna är nog ett mindre problem, i synnerhet om den är exponerad mot det fria. Den tryckimpregnerade syllen i innerväggen är däremot allvarligare. Alla byggnadsmaterial avger substanser, även när de är torra. Att undersöka vad den aktuella syllen innehåller och bedöma dess farlighet kräver nog större kemisk kompetens än vad besiktningsmannen har. Kan ni inte få klarhet i detta tycker jag ni skall undvika köp. En ytterligare aspekt på problemet. är det faktum att man kan ifrågasätta den ursprungliga byggarens kompetens. Att använda tryckimpregnerat virke inomhus har aldrig varit accepterat. När det förekommit har det skett antingen av okunnighet eller för att kompensera för något annat misstag.

justusandersson skrev:
Att använda tryckimpregnerat virke inomhus har aldrig varit accepterat
Nu anses behandlingen med dagens metallsalter vara helt oproblematisk inomhus, vilket framgår av Svenska Träskyddsföreningens byggvarudeklaration punkt 8.
http://www.ingarpstra.se/upload/file-archive/111229156.pdf

(Att det sen är onödigt, och kan ha odefinierade hållfasthetsklasser m m är en annan sak)

Syllar, eller en regel i en innervägg, gör mindre skada än att sitta på en veranda.
På 35 år har dessutom "alla" skadliga ämnen, som avges, redan avgetts. Regeln sitter dessutom instängd i en vägg, och nära på noll luft därifrån, når inneluften.
Visst ska man undvika tryckat virke inomhus. Men det mesta som sägs är ren skrämselpropaganda.

Till TS:
Med tanke på byggåret bör ni (eller varför inte säljaren) bekosta en kemisk analys hos en ackrediterad firma med avseende på äldre impregneringsmedel typ PCP-baserade.
Annars ska ni nog överväga att avstå köp.

Tack för era svar!! Detta verkar vara ett komplext område, väldigt intressant och många bra länkar! I allafall så har vi nu skrivit papper på aktuellt hus, med öppen besiktningsklausul. Ny besiktning ska ske på måndag. Någon tid för analys av trä från syllen finns ju tyvärr inte i dagens bostadsmarknad men vi har köpt huset och haft med ett eventuellt syllbyte i beräkningar - skulle träanalysen visa något annat än PCP blir det en bonus :)

Vad ska vi fråga/begära av besiktningsmannen på måndag? Vad kan han se på en utförlig husbesiktningen gällande syllar?

AG A skrev:
Syllar, eller en regel i en innervägg, gör mindre skada än att sitta på en veranda.
På 35 år har dessutom "alla" skadliga ämnen, som avges, redan avgetts. Regeln sitter dessutom instängd i en vägg, och nära på noll luft därifrån, når inneluften.
Visst ska man undvika tryckat virke inomhus. Men det mesta som sägs är ren skrämselpropaganda.
Vi sanerade en förskola nydligen som hade stegljudsisolering med pah ovan konstuktionsbetongen men under terrazzo och gummimatta. Det var rejält inbyggt och legat där sen 1968. Det avgav fortfarande för höga halter av pah. Så är du säker på att allt är lungt med imp-syllen?

Villa vista skrev:
Vi sanerade en förskola nydligen som hade stegljudsisolering med pah ovan konstuktionsbetongen men under terrazzo och gummimatta. Det var rejält inbyggt och legat där sen 1968. Det avgav fortfarande för höga halter av pah. Så är du säker på att allt är lungt med imp-syllen?
Ja, jag är helt säker på att det är ofarligt.
Ju mer inbyggt det är ju mindre avges. Därför kan ämnen avges när det senare kommer fram. Men så länge det är riktigt tätt inbyggt avges i det närmaste ingenting i byggnaden. Om det är mindre tätt, avges litegrand, men det minskar istället för varje år.
Om det rörde sig om väldigt farliga ämnen, så skulle alla med inglasade verandor, vara döda eller allvarligt sjuka. Det skulle även krävts speciella andningsskydd för att lagra, bygga och såga med/i tryckimpregnerat virke.

Om det bara är syllen som som är tryckimpregnerad så är det inget jätteprojekt att byta ut den, beror förstås lite på konstruktionen, och måste man göra det inifrån kan det dra med sig ytskiktet inne.

Tycker inte att man behöver vara rädd för att köpa ett sånt hus, men det bör förstås påverka priset.

Allt är ju relativt, men nog skulle jag kalla det ett rätt stort projekt att byta syll. :)

mexitegel skrev:
Allt är ju relativt, men nog skulle jag kalla det ett rätt stort projekt att byta syll. :)
Men om man tex jämför med att lägga om taket eller byta fönster eller byta fasad, som många gör så är det inte ett stort projekt.

För egen del så byter jag nog hellre tak ett par gånger än att byta syllen.

Det krävs ju att man öppnar upp väggarna runt hela huset. Det är risk att insida vägg påverkas. Tätskikt i badrum kan påverkas mm.

Är det dessutom en tegelkåk så ska syllen bytas inifrån och då är det i princip en totalrenovering det handlar om.

Men nu får vi hoppas att TS inte behöver göra något alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.