Tycker inte det är så stor skillnad, en kastrull är en kastrull. De från Lidl har varit fina, även de från IKEA. Gjutjärnsgrejerna funkar bäst från loppis.

P.S.
Nästa gång lidl har traktörpanna eller stekpanna i rent rostfritt utan telfon eller andra beläggningar ska jag skaffa sådana.

P.P.S.
Sambon köpte från TV shop trots att allt där är 100% lögn och avföring och man köper inte från TV Shop, punkt slut. Sen gjorde hon det ändå och köpte dom där cerafitpannorna. Ren skit, pengar i sjön. En dyrbar läxa hoppas jag. Man. köper. inte. från. tv. shop.
 
Redigerat:
magda136 skrev:
Ni plättälskare där ute :) vad har ni för plättlagg hemma i köket...?

Som småbarnsförälder känner jag att det nog är läge för en lagg nu. Men vad ska jag satsa på...?
Här i Finland är det tradition med att man steker plättarna i en vanlig panna, så blir dom stora och man kan lägga sylt och grädde eller glass och rulla ihop dom.
 
Det är skillnad på plättar och pannkakor. Plättar är små och steks i plättjärn, pannkakor är stora och steks i stekpanna ;)
 
Här är plättar det jag beskrev, pannkakor bakas i ugn och det ni kallar plättar kallar vi småplättar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Är då en pankakslagg plättlagg? Och kallas då plättlagg för småplättslagg?
 
Vi har inte de orden med -lägg såvitt jag vet. Annars googlade jag och det verkar som vi finlandssvenskar kör samma standard som norrlänningarna:

Norrland:
Småplättar
Plättar
Pannkaka

Sthlm:
Plättar
Pannkakor
Ungspannkaka
 
  • Gilla
magda136 och 2 till
  • Laddar…
Intressant :)
Kanske så att södra Sverige då har samma benämningar som stockholmarna. I alla fall här i Västsverige där jag är uppväxt.
 
DennisCA skrev:
Tycker inte det är så stor skillnad, en kastrull är en kastrull. De från Lidl har varit fina, även de från IKEA. Gjutjärnsgrejerna funkar bäst från loppis.

P.S.
Nästa gång lidl har traktörpanna eller stekpanna i rent rostfritt utan telfon eller andra beläggningar ska jag skaffa sådana.

P.P.S.
Sambon köpte från TV shop trots att allt där är 100% lögn och avföring och man köper inte från TV Shop, punkt slut. Sen gjorde hon det ändå och köpte dom där cerafitpannorna. Ren skit, pengar i sjön. En dyrbar läxa hoppas jag. Man. köper. inte. från. tv. shop.
Det är stor skillnad på kastruller Det skriver du ju själv med ditt exempel från tv-shop.
Här kommer några få exempel:
- Värmespridning (visar sig när du skall koka gröt/värma mjök och har pulserande induktionshäll)
- Glaslock eller ej.
- Hur lätta de är att hälla av.
- Hur varma handtagen blir.
- Hållbarhet.
- Droppfri kant.
- Vikt.
Listan kan göras hur lång som helst.
Frågan är vad som används mest, kastrullen eller kap- o ger-sågen ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag äger ingen kap och gersåg och kokar och bakar ofta. Risgrynsgröt "kokas" med fördel i gjutjärnskastrullen i ugnen, vad gäller andra gröter eller kokning av mjölk eller liknande (t.ex. bechamel då man gör lasagne) har jag inte märkt någon skillnad mellan de 4 olika rostfria kastruller vi har av olika märken, vi har pulserande induktionsspis.

Jag tänkte huvudsakligen på pris/märke gentemot prestanda. Poängen jag försökte förmedla var att de billiga saker vi köpt från ställen som Lidl eller IKEA har funkat bäst och hållit längst. Så jag köper hellre billiga kastruller från lidl istället för att köpa dyra märkessaker.
 
e3henri skrev:
Wmf verkar ju kosta 1400 eller 5400 för samma paket beroende på butik. Andrasortering tro...?
Kvalite och funktion går för deaign, så vad tror ni?
Finns flera stora tillverkare som kör kampanjer på vissa serier och paket. Rösles i-motion-pro https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/grytset-kastrullset/rosle-grytset-joy-5-delar/
säljs billigt av flera kedjor. Rusta sålde oväntat dessa kastruller styckvis innan jul. Designmässigt är de väldigt lika Rösles Multiply serie. Jag köpte några kastruller hos Rusta av nyfikenhet och jag tycker att de fungerar bra.

Dessa kampanjpaket är dock ofta tillverkade i Kina vilket jag vill minnas är fallet med WMF. Behöver inte vara dåligt, men det är inte tillverkat i Tyskland. Demeyere, All-Clad etc har också serier tillverkade i Kina.
 
Läste om mycket problem med vatten som tränger in locket på WMF så lutade då åt OBH Nordica Oden. Men visar det sig att Oden har utgått. Slängde då ett öga på IKEA 365 där vi har en 1liters som vi är väldigt nöjda med, men då visar det sig att IKEA bytt ut hela 365 till 2017 årsmodell. Helt plötsligt platta, tunna, tråkiga handtag istället för gedigna runda..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40256739/

Så här ser gamla serien ut.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10101169/

Att det ska vara så svårt....
 
Ja, vi gjorde samma upptäckt för något år sedan när handtaget lossnade på vår äggkokarkastrull... Efter att ha kollat runt på hela nätet fick det bli ikea igen eftersom vi inte använder lock när vi kokar ägg. Men handtagen är ett nerköp på nya 365-serien och glaslocken likaså, ser både sämre ut och är mindre praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.