Gammal grön Bosch slagborrmaskin med chucknyckel på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en gammal Bosch som aldrig sviker. Dock är det trist att mecka med chucknyckel, jag skulle vilja sätta dit en snabbchuck istället. Tror ni att det är en bra ide? Den har slagborrsfunktion också, om det spelar roll.

Ingen bra ide en skruv chuck är bättre men krångligare att hålla på med och hur ofta byter du borr.

hsd
Det går bra, jag har gjort det på en bosch ,monterade en metabochuck på den

Jag byter borr ofta. Dock är denna maskinen mest till de tyngre jobben som är mer sällsynta. Dock är det en pain in the ass alltid med chucknyckeln. Som också gärna försvinner.

hsd skrev:
Det går bra, jag har gjort det på en bosch ,monterade en metabochuck på den
Var det en slagborr?

Om du använder den i slagborrläget så kommer borrarna lättare lossna med en snabbchuck. Annars är det bara att köra. Köp en vettig chuck bara.

Slagborr använder man tex. i betong.

HenkeH2 skrev:
Jag byter borr ofta. Dock är denna maskinen mest till de tyngre jobben som är mer sällsynta. Dock är det en pain in the ass alltid med chucknyckeln. Som också gärna försvinner.
Tejpa fast chucknyckeln på kabeln så gjorde man alttid på den tiden borrmaskinerna hade skruv chuck. Anledningarna till att jag inte skulle byta är dels är det en äldre billig maskin en bra chuck kostar en del och dels sitter borrarna sämre med snabb chuck framförallt på en 2 växlad maskin som används till tex järn borrning i trä funkar vilket skit som helst.

hsd
Javisst
Men senare skaffade jag en borrhammare, så slaget är inte så mycket använt men chucken funkade bra när jag använde slagläget
Däremot är det stor skillnad att borra med en borrhammmare

1. Öppna chucken maximalt. Se efter om det sitter en skruv i botten. Gör det det så är den vänstergängad och hindrar chucken från att lossna vid vänstergång. Lossa i så fall skruven. Finns där ingen skruv, gå direkt vidare till nästa steg.

2. Leta upp en fast nyckel som passar på nyckelgreppet på spindelaxeln bakom chucken. Ta tag om chuckens främre del, den med hålen för chucknyckeln, med en polygrip, rörtång eller liknande och skruva loss chucken. Vanligtvis sitter det av bara h-vete. (Rätt verktyg här är egentligen en haknyckel som passar i chucknyckelns hål, men vem har en sådan? De repor man eventuellt gör med tången är lätta att fila bort efteråt och påverkar inte funktionen om man vill återmontera nyckelchucken.)

Nu ska det visa sig en gängad tapp framtill på borrmaskinens spindel. Mät upp gängan och köp en ny chuck av önskad typ med rätt gänga. Det finns inte så många olika gängor att välja på, så det ska inte vara något problem att hitta rätt. Montera i omvänd ordning.

• Gilla
HenkeH2
  • Laddar…
Om man inte vill använda polygrip, kan man ta den största insexnyckeln som får plats i chucken, och spänna fast den. När man har anordna t men någon typ av mothåll kan man klämma till insexnyckeln med en klubba. Då brukar det ge sig.

• Gilla
HenkeH2 och 1 till
  • Laddar…
Lite värme på chucken brukar också hjälpa.

Testa så att du får bort den gamla chucken innan du investerar i en ny. Vissa chuckar sitter så in i h-e.

Tack för alla tips.

Jag har snabbchuck på en gammal helaluminium Metabo som jag brukar använda i snickarverkstaden. Då jag hittade den på kommunens avstjälpningsplats hade den ingen chuck och för lätt snickeriarbete är en snabbchuck mer lämplig.

Håller med de andra om att en chuck med nyckel är precis lika bra som en snabbchuck i synnerhet om maskinen är i tyngre användning. Jag brukar binda fast chucknuckeln i kabeln med en bit eltråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.