Vi har riktat in oss på att köpa en smålandsvilla, men nu när det börjar närma sig känns det som om man bör ta ett varv till och kontrollera så ingen leverantör eller hus är missat. Eftersom det finns väldigt många här med kunskap och erfarenhet tänkte jag dra nytta av er expertis :D

Det jag söker är en 1,5 plans-villa med 95-125 kvm bottenyta (ju större destå bättre) och gärna oinredd övervåning. Jag har inte tänkt göra något arbete själv (utöver övervåningen) utan vill ha det helt nyckelfärdigt. Att kunna ändra planlösning är ett stort plus. Vi behöver 2-3 sovrum i bottenvåningen, mycket avställningsyta i kök är viktigt. Gärna öppet mellan kök och vardagsrum. I övrigt vill vi ha takkupa, trappa, 15 mm ekparkett, kakel och klinkers i badrum, rostfritt i kök med inbyggnadsugn och dyl.

Budget för hus, grund och grundarbeten på platt utfylld mark samt alla tillägg är max 1,5 miljoner. Då finns inga marginaler alls. Vad rekommenderar ni? (Vi har sedan tidigare tagit reda på att en torpargrund 100 kvm på vår mark med grundarbeten kostar 190 000 kr)

OBS1: Inredning av övervåning, tomt, trädgård, anslutningsavgifter, bygglov, nybyggnadskarta, räntor m.m. ligger utanför denna summa och ni behöver därför inte ta hänsyn till dessa saker.

OBS 2. Vi behöver inget garage, men det är ett plus om man kan få kamin, bubbelbad, träveranda och dyl, men det ligger utanför budgeten)

Fråga gärna om ni behöver mer fakta för att kunna svara. Ser fram emot många förslag och tips. Tack så mycket i förhand! :)

Vi har byggt ett Duvhöken från LB-hus, pris då var 1168000 för huset (aug 2004, Värmland). Då ingår inte tvätt- o diskmaskin. Planlösningen går eg inte att ändra, vi gjorde dock ändringar på plats med entreprenörerna, vilket fungerade mkt bra. Kakel o klinker i bad samt klinker i klv som std, likaså platta med vattenburen värme. Vi valde även att flytta dörren till klv o göra ett L-kök för att få mer arbetsytor. Köket köpte vi vid sidan av. Kanske inte den öppna planlösning du söker, men ändå...

Återkom gärna om du har fler frågor. Vi är väldigt nöjda med vårt hus.

Tack för ditt svar. Med huvudkatalogen fick jag en liten broschyr med hökenserien och en med ugglan-serien. Som jag förstår är dessa hus lite billigare än de i tjocka katalogen. Vad är det för skillnader på hökenserien och ugglanserien, är det bara uteseendet eller standarden, prisläget etc?

Duvhöken kostade förresten 1 260 000 ett år efter det att du fick prisuppgift (d.v.s augusti 2005).

I Hökenserien är "standarden" lika som övriga modeller, förutom att inte lika många ändringar kan göras samt att inte lika många tillval finns. Isoleringsmängden under plattan, i väggar o vind är annars lika. I Ugglanserien tror jag att isoleringsmängden är mindre om de inte ändrat på detta den senaste tiden. Annars är det nog ingen större skillnad vad gäller kakel, klinker, fasader, uppvärmningssystem, fönster osv. Den stora skillnaden är nog just att man inte kan göra så många förändringar genom LB samt att tillvalslistan är kortare (ganska kort faktiskt). Däremot kunde man göra tillval som trappa (ganska billig, ca 20 monterad o klar) o takkupa som du var ute efter. Nästa fråga är om man verkligen behöver kupan eftersom huset är ganska stort ändå, kanske räcker med nåt takfönster på övervåningen. Så har iaf vi resonerat, takkupor är dyra i tillval. :surprised:

Kolla även på Hjältevadshus. De är prisvärda och har ett flertal 1 1/2 plan där man kan utan problem ändra planlösningen! (Kostnadsfritt så länge man inte flyttar på våtrummen).

Mycket "tigrar" här förresten...! ;D

Carisma skrev:
Kolla även på Hjältevadshus. De är prisvärda och har ett flertal 1 1/2 plan där man kan utan problem ändra planlösningen! (Kostnadsfritt så länge man inte flyttar på våtrummen).

Jag tittade på Hjältevadshus, men själva husen ligger på 1,2.-1,3 milj, sedan tillkommer tillval, grund och grundarbeten. Jag har väldigt svårt att se hur vi ska kunna klara maxtaket på 1,5 milj. I LB-hus ingår grund och grundarbeten vad jag kan förstå i huspriset.

Vårt mogården gick på 1.310.000 men det var efter tillvalen på 150.000:- :-/

Sen finns ju nygård som är billigare som är 96,8 m2 på nedervåningen.
Och även Rosen som är ännu billigare (1.007.000 när vi byggde, tror jag?). Den är iofs bara 88 m2 på nedervåningen med du har 2 sovrum på 13,4 resp. 10,5 m2. ::)

har du bilder inuti (och utanpå). Mkt inuti :))

Hur känns det att kök o v-rum så långt ifårn varandra?

En fråga... VAd skiljer detta från ä-hus. Ingår grund o sånt? totalentreprenad?

Vilka tillval kunde man göra? Vad var standard och vad var tillval??

Du kan ju välja ä-hus. Deras planlösning Höner (man kan ha alternativ planlösning och få större v-rum) alt. Torgrim. Stor! På Höner kan man få förhöjt väggliv. Prislista finns ju på hemsidan, men det största Torgrim kostar 1000 000 i sthlm NF inkl. grund.

jag kan inte hitta duvhöken?

gjorde sån "offert igår" till hustillverkare o ekefors KVADRATEN uppfyller nog det mesta av det du vill.

Duvhöken är också omgjort till en Uggla. Både de gamla hökarna och Ugglorna ingår i nya Ugglanserien. (Om än i något modifierad form)

vilken av dom är det som är billig

De är relativt billiga allihop.

Beroende på storlek skiljer det natuligtvis i priset.

Vi har tidigare i forumet sett priser kring 1,5 Mkr för gamla Jordugglan (nu Ugglan 122) och Sparvhöken (nu Ugglan 117 (tror jag)) för ca 1,4 MKr.

Duvhöken motsvaras säkert också av någon ny Uggla, men jag vet inte exakt vilken. Och priset kan du säkert hitta om du söker på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.