Ett vinpussel till, gick i min egna lilla värld och tänkte att överdelen var teak..ändå tills jag tolkade den. Vinflaska i ett trä pussel vid fönster, med misstag tänkt som teak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vinpussel med en övre del i mörkt trä och rep, på en vinflaska med röd etikett och svart kork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Min nya Bosch GTS 90 (som jag fick på presentkort) kom till nytta idag, den skär igenom 0,8mm plåt som smör, svårt att se en såndär plåtklippningsgrej man kopplar till kompressorn skulle funka bättre, annat än den inte behöver stöd som lyfter upp plåten så inte bladet tar i golvet.

32370696716_a211b85803_b.jpg

Började forma konen men jag ska återgå till att kapa resten nu.
32289871141_97920011fd_b.jpg
 
Börjat bygg på en enkel projektorduk.
 
JuggeH skrev:
Kan bara hålla med :)

Från en stolt ägare av en HP25; RPN och programmerbar med hela 49 programsteg. Coolare än så blev det inte 1975....
Jag har också en HP25 någonstans i gömmorna. Försökte använda den på gymnasiet (de mer avancerade räknarna fick man inte använda, så då skaffades en enklare RPN-räknare) men fick ge mig när det blev helt fel när jag hade matteprov - det gick inte att vara helt säker på om siffran i displayen var en 3, 5 eller 8, eller för all del någon av dom andra siffrorna....

HP42 var annars mitt weapon of choice....nu har jag en 48a och en 42a som app i telefonen
 
KnockOnWood skrev:
[bild]

PS
Lägg märke till den välplacerade morakniven för att spänta småstickor :)
Nej vi lägger märke till fuskburken med fusktändpåsar! Spänta småstickor... Vem tror du att du lurar? :rolleyes: Vi ser nog hur du gör upp eld. :p
 
  • Gilla
Lars48 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Nej vi lägger märke till fuskburken med fusktändpåsar! Spänta småstickor... Vem tror du att du lurar? :rolleyes: Vi ser nog hur du gör upp eld. :p
Ja, men jag har lärt mig att man inte får tända med hopknycklat tidningspapper
(det är något med trycksvärtan tror jag).

Tändpåsar är guld värda!
Kniven är ju bara för att impa. Men yxan används dagligen :)

PS
Hit kommer jag nog aldrig att nå:
Ikonisk skiss av rökelsehållare med brinnande sticka och rökmoln, på en piedestal.
 
Redigerat:
Man kanske borde ha en finhyvel vid kaminen, om det är nåt som funkar fint så är det lite hyvelspånor runt lite tunnare vedträn till att börja med. Då behöver man inte ens några späntbitar för att få igång en brasa...
 
Björknäver a´la Hedenhös går också bra ;)
 
badtastex skrev:
Man kanske borde ha en finhyvel vid kaminen, om det är nåt som funkar fint så är det lite hyvelspånor runt lite tunnare vedträn till att börja med. Då behöver man inte ens några späntbitar för att få igång en brasa...
En skrubbhyvel skulle jag säga, för fina hyvelspån brinner upp för snabbt. Tjocka ordentliga hyvelspån dock borde fortfarande vara lättantändliga och brinna en längre stund. Jag kan få ta flera nävar vanligt spån annars och det bara brinner upp innan veden hinner fatta eld, då måste det till späntved också för det ska funka.
 
-RB- skrev:
Man blir lite nostalgisk när man ser en HP48 :)
Jag har HP 46 och den är modern.....
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
DennisCA skrev:
En skrubbhyvel skulle jag säga, för fina hyvelspån brinner upp för snabbt. Tjocka ordentliga hyvelspån dock borde fortfarande vara lättantändliga och brinna en längre stund. Jag kan få ta flera nävar vanligt spån annars och det bara brinner upp innan veden hinner fatta eld, då måste det till späntved också för det ska funka.
Man brukar tälja tändved med kniv om man inte har papper eller näver att tända i. Man tar en sticka och täljer långa spånor som får sitta fast i ena ändan tills stickan är luden som en julgran. Bäst går det om man håller i kniven bakvänt.
 
Har en säck med flis som jag fått från en granne.
"Tillverkat" i en kompostkvarn. Ett elände att elda med i kaminen.
Och så det skräpar ned :p

Nä, tacka vet jag lite 3/4" x 1-1/2" spillvirke, en tändpåse, och så på med björk-, al- eller kastanjeveden :)
 
Microkatten
För att tända eld i kakelugnen använder jag bordssågen. Nej, jag stoppar alltså inte in själva bordssågen i ugnen, utan har från torra plank (mitt 2,5 tums karmvirke) sågat upp ett gäng långa, 2,5 tum breda spånstickor, upp till ett par millimeter tjocka. Sätter in ett par tre stycken kortare bitar av dessa i ugnen, de är mycket lätta att få eld på samt brinner bra och tillräckligt länge för att få fjutt på vedklabbarna. Fungerar perfekt!
 
Det med skrubbhyveln var nu inte min metod utan jag har en liten yxa där inne som jag späntar med.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
badtastex skrev:
Man kanske borde ha en finhyvel vid kaminen, om det är nåt som funkar fint så är det lite hyvelspånor runt lite tunnare vedträn till att börja med. Då behöver man inte ens några späntbitar för att få igång en brasa...
Jag har för mig att Veritas faktiskt har en typ av hyvel just för detta som ger långa spiralspånor som tändvirke. Hittar inte reda på produkten för stunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.