230 641 läst · 642 svar
231k läst
642 svar
29 år, saknar erfarenhet och ska renovera hus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Vatten och avlopp draget från/till badrum.
dag visar jag lite snabbt hur jag drog det nya avloppet i källaren. Är inte helt klar men själva förfarandet är skapligt tydligt. Först ut lite rördelar.
Först kapade jag mig in på gamla stammen där ett T-rör ska sättas. Tanken är att sätta en 90-böj där när köket är renoverat då avloppet rakt upp går till gamla köksdelen och det till vänster kommer från nya köksdelen och badrummet.
Två JET-kopplingar som på bilden inte är fullt åtdragna. Det är dom nu.
När ögonmåttet fallerar och man inte orkar göra fel.. då åker lasern fram.
Här är det inpassat och ihopkopplat. Väggen är dock för spröd för att kunna fästa något i. Kommer fästa avloppet i taket istället.
Klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dag visar jag lite snabbt hur jag drog det nya avloppet i källaren. Är inte helt klar men själva förfarandet är skapligt tydligt. Först ut lite rördelar.
Logga in
Skapa konto
Först kapade jag mig in på gamla stammen där ett T-rör ska sättas. Tanken är att sätta en 90-böj där när köket är renoverat då avloppet rakt upp går till gamla köksdelen och det till vänster kommer från nya köksdelen och badrummet.
Logga in
Skapa konto
Två JET-kopplingar som på bilden inte är fullt åtdragna. Det är dom nu.
Logga in
Skapa konto
När ögonmåttet fallerar och man inte orkar göra fel.. då åker lasern fram.
Logga in
Skapa konto
Här är det inpassat och ihopkopplat. Väggen är dock för spröd för att kunna fästa något i. Kommer fästa avloppet i taket istället.
Logga in
Skapa konto
Klart.
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
I dagarna har han som ska bygga vårt badrum varslat om att han är på G. Med all sannolikhet skall badrummet stå klart innan 11 februari om allt går i stöpet. Av hans referenser att döma så kommer det bara damma till. Och av mina referensers badrum att döma så är det med väldigt bra resultat också!
Tre på mitt jobb har byggt ut och renoverat badrum med hans firma. Alla supernöjda! Det här ska bli så spännande. Sambon gjorde en s.k "moodboard" som verkar vara poppis nu. Jag har inte riktigt fattat poängen än men nog ser man lite vart det barkar.
Allt på bilden är beställt idag utom klinkers som är en liknande variant. Den har inte fullt så mörka partier men det är i marockansk stil. Jag säger nej till Ikea-kommoden då jag vill bygga en egen. Ev. får det bli den tills vidare.
Allt kommer gå i polerad mässing = svindyrt = opraktiskt.
Hon vann.
Men som Snigla sa: "Happy wife, happy life"
Tre på mitt jobb har byggt ut och renoverat badrum med hans firma. Alla supernöjda! Det här ska bli så spännande. Sambon gjorde en s.k "moodboard" som verkar vara poppis nu. Jag har inte riktigt fattat poängen än men nog ser man lite vart det barkar.
Allt på bilden är beställt idag utom klinkers som är en liknande variant. Den har inte fullt så mörka partier men det är i marockansk stil. Jag säger nej till Ikea-kommoden då jag vill bygga en egen. Ev. får det bli den tills vidare.
Allt kommer gå i polerad mässing = svindyrt = opraktiskt.
Hon vann.
Men som Snigla sa: "Happy wife, happy life"
Logga in
Skapa konto
Ser ut att kunna bli snyggt, hoppas du har bättre tur med hantverkarna som ska göra det än vissa andra på forumet har haft!
Blir det även någon takbelysning eller bara spegelbelysningen?
Jag ser inte heller någon toapappershållare!?
Blir det även någon takbelysning eller bara spegelbelysningen?
Jag ser inte heller någon toapappershållare!?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Spottar i taket Du har rätt, rullehållare har hon missat! Det ska genast påtalas
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Allt med vatten är dyrtRamnemark skrev:
Men fy f*n vilken tur jag har som har den vän jag har. Han är inte här fysiskt och skruvar men stöttar så mycket han kan via telefon, RSK-nr, idéer mm. Och allt sker på hans initiativ och egna vilja att hjälpa till. Jag påminner honom ofta att han måste säga till om det blir en belastning för det får inte kosta på vänskapen. Men tvärtom så verkar den bara stärkas
Nej, nu ska jag gå ner i källaren och koppla in alu-PEX i fördelaren.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Klockrent! Ge och ta utan att det är krav är det bästaRamnemark skrev:
Hur som helst så har jag gjort det sista på badrumsvattnet för min del. Här kommer en liten beskrivning hur man kopplar in Alu-PEX i en fördelare. Började med att skala av röret runt alu-Pexen för att sedan kapa den. Jag drog fram multisågen med ett metallblad. Funkade kalasbra.
Logga in
Skapa konto
Men snittet blir inte speciellt vackert hur man än gör och då åker (ett måste) gradverktyget fram.
Logga in
Skapa konto
Processing..
Logga in
Skapa konto
Perfekt ände varje gång!
Logga in
Skapa konto
Först trycker man in en nippel (?), sedan klämringen och överst muttern. Detta trycks in i fördelaren och skruvas åt.
Logga in
Skapa konto
Och då blir det såhär vackert Eller ja.. jag är nöjd.
Logga in
Skapa konto
Och i taket tog jag patentband för att dra ihop allt.
Logga in
Skapa konto
Ja, den här kvällen rundas nog av med att smygtitta lite på Axminster och Toolstop
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Jag skulle vilja påstå att den där lampan är det jag använt överlägset mest av alla verktyg jag köpt sista året En sån där riktig slit och släng lampa. I och med att jag har 4Ah batterier till allt så åker den oftast med. Bra belysning är alltid skönt att ha.varmkorv skrev:
Makita BML184
£19.96
http://www.axminster.co.uk/makita-bml184-fluorescent-light-torch-18v-body-only-501720
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Badrummet är snart klart, inkoppling sker imorgon hoppas jag. Allt har gått väldigt smidigt och jag är kanonnöjd med resultatet som snickaren har levererat. Prickat alla utlovade tider, välbyggt, snabbt, korrekt enligt branschregler mm. Det ska bli väldigt kul att visa upp snart
Nu har vi bestämt upplägg i alla fall. Vi kommer skjuta på köksrenoveringen tills i sommar då det är lite värme ute. Men viktigast av allt är att jag behöver lite energi så nu ska jag göra lite roliga grejer. På listan står det
Hall:
[klart]Temporärt fixa hallgolvet tills vi gör köket
Väggar
Dörrar
Innertak
Sen gör vi barnrummen.
För att fö pilla lite så ska det även bli ett köksbord under tiden är det tänkt
Och så fort våren är här så bygger vi en uteplats på 18kvm med paviljong.
Nu har vi bestämt upplägg i alla fall. Vi kommer skjuta på köksrenoveringen tills i sommar då det är lite värme ute. Men viktigast av allt är att jag behöver lite energi så nu ska jag göra lite roliga grejer. På listan står det
Hall:
[klart]Temporärt fixa hallgolvet tills vi gör köket
Väggar
Dörrar
Innertak
Sen gör vi barnrummen.
För att fö pilla lite så ska det även bli ett köksbord under tiden är det tänkt
Och så fort våren är här så bygger vi en uteplats på 18kvm med paviljong.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag trodde du skulle skriva "nu behöver jag ta det lugnt ett tag"... Bra jobbat!
Det är roligt när det flyter på med renoveringen som görs och framför allt när det blir bra, ska bli intressant och se resultatet.
Det är roligt när det flyter på med renoveringen som görs och framför allt när det blir bra, ska bli intressant och se resultatet.