I
Squall Leonhart skrev:
Jag utgår bara från vad jag själv upplevt. T.ex bonden som köpte våra marker på 60-talet la ner en massa svett och tårar tillsammans med sin son för att utöka åkermarken med med några hektar. Nu idag så så är det lite av ett lotteri om sonen ens tar in skörden alls eller om han plöjer ner allting. Han säger bara att det inte är värt att ta in det.
Kan en liten bonde i norra Norrland resonera så, så har jag svårt att tänka mig att bönder längre söder ut skulle bry sig mer.
Gissning såklart som också delvis baseras på dagens "tid är pengar".
Det kan säkert vara som du säger, men jag opponerar mig med anledning av vad hört.Han brukar ta dit flismaskin och få flisat vindfälle och sly, och säger i alla fall att det går plus. Dock tror jag inte han räknar in sitt eget arbete i kalkylen, likställt med om jag skulle räkna arbetskostnad för att plantera ett nytt äppelträd. Tror han ser sina ägor som en stor trädgård. Sen vet jag inte vad skillnad det skulle göra för EUbidragen, att lägga ytterligare 7000m2 åkermark i träda, så det förvånar i alla fall mig att den kullen inte är odlingsmark, om det nu inte finns några hinder.

Redigerat av moderator:
Precis som att du inte får plantera skog på en åker utan tillstånd så får du inte hugga ner skog och sätta plogen i backen bara för att du vill.

Sen vet jag inte vad du menar med att en traktor med skopa fixar rötterna lätt. Vad menar du att man ska göra med skopan?

Hade det varit min mark hade jag troligtvis inte sålt den till tomt annat än till de närmst sörjande. Anledningen är samma som nämnts innan. Jag har ingenting emot grannar, och TS är säkert en hyvens kille, men om det blir problem visar det sig inte förrän efter ett tag.

Men jag önskar dig all lycka och hoppas det går bra.

För att ge dig något att förhålla dig till i pristankarna även om det inte är relevant för en tomt egentligen, är att tänka på priset på åkermark istället. Ur brukningsperspektiv så är 10000m2 mark (1 Hektar) av den bästa åkermarken i Sverige värd ca 250000. Annan mark är värd mindre, eller klart mindre. Om man ändå räknar detta som ypperlig åkermark, så är alltså alternativvärdet som åkermark, för marken du vill köpa, max 175000kr.

Där jag bor är det nog svårt att köpa tomt för mindre än 120kr/kvm. Men priset har ju stigit på 10år från ca 50kr. Nu skall det bli centrum 200m bort så priset kommer gå upp ytterligare.
Var jag bonde så skulle jag inte sälja till lägsta pris utan försöka få fler att köpa för att kunna pressa upp priset.
Går hans verksamhet bra, så låter han det vara tills priset har ökat. Går den inte bra så försöker han få ut mesta möjliga.

Jag har hört sånt som att hästgården sålde en bit som det byggdes hus på, sen klagade dom för det var en massa broms.. Vips så fick dom inte längre ha hästar på gården. Får du köpa tomten för 300´ och du får själv stå för alla kostnader så har du ändå fått en billig tomt. Man kan inte räkna att åkermark kostar ju bara... Utan du får tänka vad är det värt för mig. Jag köpte mina 7000kvm för 300' för 18 år sen.
Jag tyckte det var billigt för jag flyttade från Stockholm och avsevärt högre priser.

Redigerat:
Jag tycker det låter billigt.
Köpte själv 15.000 kvm för 800.000 kr för åtta år sedan (=53 kr/m2), och det var "värdelös" betesmark långt från tätort.

Oj, här har det hänt mycket medan jag varit och gjort annat. Kul!

Till att börja med känns det bakvänt att börja nu med att kolla upp med kommun/lantmäteri om man får bygga på marken. Det är ett litet ställe och om bonden får höra att det var nån här som började ställa frågor om marken så vore det helt klart illa för vår relation. Så jag får ha is i magen och be till alla tänkbara gudar att det inte är några oupptäckta fornminnen eller någon utrotningshotad groda som bor på kullen. Det får jag ta senare om det blir aktuellt.

Så tillbaka till prisfrågan. Jag förstår att det kan finnas 1000 skäl till att bonden inte vill sälja, och då är det så. Men om han skulle vilja det så vill jag inte stå där och vara oförberedd på vad en eventuell affär kan tänkas gå på.

Nu har summan 300 000 kommit upp ett par gånger, vilket är högre än de 25-35 kr/kvm som nämndes tidigare. Är det där jag borde lägga mig om det blir aktuellt?

Då tillkommer avstyckningskostnader, el och vatten/avlopp för mig och totalsumman blir ju en bit över de jämförbara objekt som gått i närheten. Men det kanske är det sura äpplet jag får bita i?

engs
Roskulla skrev:
Så jag får ha is i magen och be till alla tänkbara gudar att det inte är några oupptäckta fornminnen
Kolla på fornsök - http://www.raa.se/hitta-information/fornsok-fmis/
Vet inte hur komplett den är men i mina trakter verkar minsta sten vara utmarkerad.

• Gilla
Reyhn
  • Laddar…
Bra tips! Har använt lite andra nättjänster för att kolla fornlämningar, men den här verkar bättre. Och inga lämningar på kullen! 😀

Börja med att prata med bonden om att du är intresserad av att köpa. Sen kan du gå vidare till kommunen och kolla om det överhuvud taget är möjligt att få bygga nåt där.
Att börja med att spekulera om eventuellt pris känns som att börja i fel ände. Visst kan det ha betydelse för en eventuell kostnadsbudget, men det är en ganska liten del av totalkostnaden även om det blir 500 000:-

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
Roskulla skrev:
Nu har summan 300 000 kommit upp ett par gånger, vilket är högre än de 25-35 kr/kvm som nämndes tidigare. Är det där jag borde lägga mig om det blir aktuellt?
Du funderar för mycket över att du vill betala marknadspris och helst inte mer. Jag tror det är fel utgångsläge. Du vill övertyga bonden att sälja, och då ska du fokusera på vad som är intressant för bonden.
T ex "liten" tomt på kullen, så att han behåller en buffert mellan sin verksamhet och tomtgränsen.
Två tomter bredvid varandra så att han kan dela avstyckningskostnader över 2 tomter
Ett pris som gör skillnad för honom, jag vet inte hur det fungerar skattemässigt, men om marken ligger i en jordbruksfirma, han kanske behöver betala skatt över inkomsten från försäljningen?

Mycket möjligt att man till slut kommer fram till samma summa, men då har du i alla fall resonerat utifrån bondens behov

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bra medskick! Jag behöver ju verkligen inte hela kullen för det lilla hus jag skulle vilja bygga, så att gå in på att köpa en mindre del av kullen blir ju klart win-win för oss båda med det resonemanget.

Att jag utgår från marknadspris på tomtmark handlar ju om att mark är svår att värdera, och tidigare försäljningar av tomtmark i samma område är de närmaste indikatorerna jag hittat. Men målet är så klart att båda parter ska bli nöjda. Jag vill inte ge ett skambud, utan som sagt hitta ett bra utgångsläge. Om det skulle vara så att han ställer frågan "jaha, men vad kan du tänka dig att ge för marken då?"

Och att jag egentligen inte vill ge mer än marknadspriset (dvs. Summan jag skulle betala om jag slog till på nån tomt på Hemnet) är ju att det tillkommer både massa extra kostnader och framför allt tid att stycka av och få alla tillstånd.

Tänk på att du behöver mark för infiltration. Är kullen sten så behöver du en bit av åkern för det, ev ett servitut.
Du måste ställa dig frågan varför vill du bo där? är det för utsikten då behöver du köpa mera för att det inte skall byggas en massa hus intill. Jag skulle bjudit på kullen + marken runt om. sen erbjudit bonden att tillsvidare få använda åkern tills du vill bygga spedway bana till barnen. eller nått annat kul. Jag är ledsen att jag inte försökte köpa loss en massa mark runtomkring nu byggs det hej villt runt omkring. Har ett 2 våningshus där balkongerna är 2m från tomtgränsen. Nej vill man övertyga någon att sälja så måste man öppna plånboken, skulle någon komma till mig o erbjuda sämsta markpriset så skulle jag ta det som en förolämpning, skulle knappast tycka det var ett seriöst bud. Jag håller med harry73 i det han skriver.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Spännande tycker jag det låter, återkom gärna om hur det går.
TRor också det är n bra utgångspunkt att du har kollat lite, men låter honom få ta initativet till prisdisksusison, om han är intresserad.

Verkar han intresserad, och det är en prisfråga så är det ju lämpligt att ta upp ett bud från din sida som ligger i linje med ditt resonemang, sen om han vil ha 4ggr mer så får du ta ställnings till det osv osv...
Du kan ju, om diksussionen kommer därhän, poängtera att du vill kolla upp marken lite närmre med kommunen innan det blir affär så du får bygga där osv

/K

• Gilla
Roskulla
  • Laddar…
Det går utmärkt att göra infiltration i mark med sten, så länge vi inte pratar berg.

Angående biotop, fornlämningar etc:
Kolla också med Länsstyrelsen så att det inte är naturskyddsområde för då är det kört.

Angående att göra odlingsbar mark av sånt här som föreslagits ovan:
Lättare sagt än gjort, dels därför att det kanske bara är sten i kullen och sånt är svårplöjt. :)
Dessutom är det så att en del såna där oförklarliga "plättar" med sten mitt i en åker inte alltid ens får tas bort eftersom dom anses vara bra för den biologiska mångfalden. Dvs ungefär samma sak som en biotop men jag tror att den senare är mer för en specifik art.
Annars kan man ju ibland reagera över en 10 x 10 m stenhög mitt å en åker. Bort med skiten så det blir lättare att plöja, skörda etc men det är alltså inte alltid man får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.