19 295 läst · 28 svar
19k läst
28 svar
Överbelasta diazed-säkring
Om man ständigt kör på en smältsäkrings märkström (eller för den delen en dvärgbrytare), så skall de väl inte bli heta. Men jag gissar emellertid att de kan bli ljumna. Det får väl inte föreligga någon risk för brand när man belastar en elutrustning(säkring, eller dvärgbrytare) vid dess märkström, för då har de en alltför hög angiven märkström, skulle jag tycka.
Redigerat:
Eftersom värmen i säkringen inte tar ett "skutt" när den angivna strömstyrkan uppnås måste säkringar som belastas med max ström bli varma blir dom inte det skulle dom inte bli så varma att dom löste ut vid överström. Det är ju värmen som gör att säkringen löser ut vid överlast. Så heta att det föreligger någon brandfara uppstår inte men det kan bli så pass varmt att plasten i isoleringen tar stryk samt att anslutningarna påverkas av värmen, dels genom att oxideringen ökar och att metallen "rör" sig pga utvidgningen som följer av värmen som då kan leda till glappkontakt som ytterligare ökar värmen.
PVC-isolering, som är det vanliga på elektriska ledare, kan klart bli sprött vid ständig hög värme. Jag har för mig att PVC-isolering på elektriska ledare, anges klara maximalt 70 grader Celcius under längre tid, och 90 grader Celcsius kort stund. Men så hett kan det väl inte bli på säkringens bottenkontakt och smältsäkringshus, som mer än 70 grader Celcius, då man kör på en smältsäkrings märkström?
Jag kan inte detta med smältsäkringar, utan bara ställer mig frågande.
Det är faktisk så att det nästan är ett skutt i värmeökning, vid strömökning.
Tänkt på P = I x I x R, dvs effekten är lika med kvadraten på strömmen gånger resistansen.
Och jag tror att även att resistansen i smältsäkringstråd ökar med temperaturen, vore i alla fall mycket önskvärt. Tänk på resistansen för kall glödtråd i glödlampa jämfört med resistansen under drift.
Sedan är det så att koppar leder som bekant värme bra. Alltså den evemtuelle värme från smältsäkringshuset som övergår till den elektriska ledaren L1, L2, eller L3, leds snabbt bort i elkabeln. Själva elkabeln L1, L2 och L3 får inte alls bli nämnvärt varm vid smältsäkringens märkström, för då vore den på tok för klent dimensionerad.
Jag kan inte detta med smältsäkringar, utan bara ställer mig frågande.
Det är faktisk så att det nästan är ett skutt i värmeökning, vid strömökning.
Tänkt på P = I x I x R, dvs effekten är lika med kvadraten på strömmen gånger resistansen.
Och jag tror att även att resistansen i smältsäkringstråd ökar med temperaturen, vore i alla fall mycket önskvärt. Tänk på resistansen för kall glödtråd i glödlampa jämfört med resistansen under drift.
Sedan är det så att koppar leder som bekant värme bra. Alltså den evemtuelle värme från smältsäkringshuset som övergår till den elektriska ledaren L1, L2, eller L3, leds snabbt bort i elkabeln. Själva elkabeln L1, L2 och L3 får inte alls bli nämnvärt varm vid smältsäkringens märkström, för då vore den på tok för klent dimensionerad.
Redigerat:
En säkring på 10A kan belastas med 10 A över en längre tid utan att det är risk för kablar (förutsatt att dessa är dimensionerade för minst 10A) så länge som alla anslutningar är ok och ventilation finns. Max ström i en ledare beror på förläggningssätt och material (PVC = 70 Grader och PEX =90 grader). Som nämnts tidigare så kan säkert materialet åldras snabbare vid en högre temperatur men så länge man ligger under 70 respektive 90 ska detta vara ok. Spröda kablar hittar man oftast i belysningsarmaturer där det beror på uv-ljus och nära anslutningar så det är dålig kontakt. I de flesta fall är det inte max belastning som dimensionerar en kabel utan max tillåtet spänningsfall i anläggningen.
En liten tumregel för att avgöra hur varm en säkring är om man nu överbelastar den är att när det inte längre går att ta på den är det 55 grader och troligen är ju då den anslutna kabeln svalare
En liten tumregel för att avgöra hur varm en säkring är om man nu överbelastar den är att när det inte längre går att ta på den är det 55 grader och troligen är ju då den anslutna kabeln svalare
PVC, dvs polyvinylklorid, är en plast som om den skulle uppfinnas i dag, ingen skulle vilja ha. För mycket problem. Dessutom är PVC i stort sett oanvändbar som den är, men man har under årtioendena lärt sig att blandat i en mängd tillsatskemikalier så det går att använda den till oerhört mycket.
När någon säker PVC "torkar", så är det nog så att mjukgöraren, som blandats i den för att den skall bli mjuk och kunna användas som isolering för elektriska kablar, har avdunstat. Avdunstningen sker snabbare vid högre temperatur. Mjukgöraren är heller inte kemiskt bunden till PVC-plasten, utan endast fysiskt. Jag tänker på ftalater. Men ftalater kanske man inte har i PVC för isolering av kablar.
När någon säker PVC "torkar", så är det nog så att mjukgöraren, som blandats i den för att den skall bli mjuk och kunna användas som isolering för elektriska kablar, har avdunstat. Avdunstningen sker snabbare vid högre temperatur. Mjukgöraren är heller inte kemiskt bunden till PVC-plasten, utan endast fysiskt. Jag tänker på ftalater. Men ftalater kanske man inte har i PVC för isolering av kablar.
MEN då PVC kom var det ett stort fall framåt för elledningar och helt överlägsen dom g:a typerna av tråd/kabel. Som exempel kan man ta den FK som drogs in i rör på tidigt 50 tal än i dag har samma goda egenskaper som då den var ny UTOM där den utsatts för värme och/eller UVljus.
Diazed gG måste bara lösa ut vid I > In * 1,6 inom en timme, minns inte hur mycket de bör klara.Mikael_L skrev:
elmont,
jag menar som jag skrev om PVC skulle ha uppfunnits idag, så skulle ingen vilja använda den. På 1950-talet var det klar annorlunda, pga då fanns inte alls så många olika plaster, som det finns idag. Det fanns väl i stort endast bakelit då. På 1950-talet var klart då på den tiden PVC ett stort framsteg, precis som du säger. Men idag, nej.
jag menar som jag skrev om PVC skulle ha uppfunnits idag, så skulle ingen vilja använda den. På 1950-talet var det klar annorlunda, pga då fanns inte alls så många olika plaster, som det finns idag. Det fanns väl i stort endast bakelit då. På 1950-talet var klart då på den tiden PVC ett stort framsteg, precis som du säger. Men idag, nej.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
OM nu PVC vore så fantastiskt dålig som isolering, jämfört med modern plast, då skulle den väl knappast användas i modern isolering?
Förvisso, PCV som kabelisolering är tekniskt bra och tjänat sitt syfte.
Men den har många nackdelar såsom att för att få den mjuk, måste mjukgörare tillsättas.
I kabelsiolering kan det vara ca 25 % mjukgörare. Skulle inte PVC-kabelisoleringen ha någon mjugörare skulle den vara stenhård och inte gå att använda som kabelisolering. Men, mjukgöraren är inte kemisk bunden till polyvinyklorid-polymeren(dvs PVC-plasten), utan den kan avdunsta och migrera ut ur PVC-plasten. Alltså vandra ut ur PVC-plasten och övergå till andra material, t.ex. människohuden. Vissa här kallar den processen att kabelisoleringen "torkar".
När de första PVC-arbetarna fick deformerade leder i fingetopparna, och fick svåra leverskador och levercancer, då förbättrades arbetsskyddet vid PCV-tillverkning och vidareförädlingen. Det är alltså inte fråga om hälsokost-tillverkning.
När PVC brinner bildas saltsyra. Vid brand är det tillräckligt svårt att hitta nödutgångar, även då man inte behöver inandas saltsyra.
I och med att mycket stora mängder PVC tillverkas, och att man har fulländat tekniken med hjälp av tillsatskemikalier, kan man nästan använda PCV till allt, och den är så billig. En elkabel som är PVC-fri, och har tvärbunden polyeten(PEX) är fortfarande dyrare än motsvarande PVC-isolerad kabel. Egentligen borde PEX-kabeln nog inte vara dyrare än en PVC-kabel, men tillverkaren vill nog få ut ett merprist med sin stämpel "PVC-fri".
PEX-kabel verkar vara ca 30 % dyrare än PVC-kabel. Att PVC är billigare, är en stor anledning till att den fortfarande används så mycket.
Men den har många nackdelar såsom att för att få den mjuk, måste mjukgörare tillsättas.
I kabelsiolering kan det vara ca 25 % mjukgörare. Skulle inte PVC-kabelisoleringen ha någon mjugörare skulle den vara stenhård och inte gå att använda som kabelisolering. Men, mjukgöraren är inte kemisk bunden till polyvinyklorid-polymeren(dvs PVC-plasten), utan den kan avdunsta och migrera ut ur PVC-plasten. Alltså vandra ut ur PVC-plasten och övergå till andra material, t.ex. människohuden. Vissa här kallar den processen att kabelisoleringen "torkar".
När de första PVC-arbetarna fick deformerade leder i fingetopparna, och fick svåra leverskador och levercancer, då förbättrades arbetsskyddet vid PCV-tillverkning och vidareförädlingen. Det är alltså inte fråga om hälsokost-tillverkning.
När PVC brinner bildas saltsyra. Vid brand är det tillräckligt svårt att hitta nödutgångar, även då man inte behöver inandas saltsyra.
I och med att mycket stora mängder PVC tillverkas, och att man har fulländat tekniken med hjälp av tillsatskemikalier, kan man nästan använda PCV till allt, och den är så billig. En elkabel som är PVC-fri, och har tvärbunden polyeten(PEX) är fortfarande dyrare än motsvarande PVC-isolerad kabel. Egentligen borde PEX-kabeln nog inte vara dyrare än en PVC-kabel, men tillverkaren vill nog få ut ett merprist med sin stämpel "PVC-fri".
PEX-kabel verkar vara ca 30 % dyrare än PVC-kabel. Att PVC är billigare, är en stor anledning till att den fortfarande används så mycket.
Redigerat:
Vi köpte förra året en jordkabel som drogs från mätarskåp till en förbrukare, och den kabeln från Nexans en FXQ Easy 5x10 mm2, och den var ca 30 % dyrare än vad en PVC-kabel (visserligen från annan tillverkare) hade varit. Det är inte så värst mycket statistiskt underlag att skryta med, erkänner jag. Egentligen skall man titta på priser PVC och PCV-fri från en och samma leverantör/grossist.
Redigerat: