Status
Tråden går ej att kommentera.
scim skrev:
Du är rolig du, det var ju du själv som tog upp att det var livsfarligt. När du utmanas att lägga fram statistik som stödjer det du säger och samtidigt får statistik som bevisar motsatsen, då gräver du ner huvudet i sanden och hänvisar till åsikter. Struts!
Utredningen redogjorde rätt väl för det du beskriver. Sen har vi en parlamentarisk ordning som bestämmer. Menar bara att ytterligare diskussion om det är rätt meningslöst. Det fanns för övrigt ingen som torgförde några förslag om utökat hempul under utredningen.
 
tommib
Fredrik Sjödin skrev:
Utredningen redogjorde rätt väl för det du beskriver. Sen har vi en parlamentarisk ordning som bestämmer. Menar bara att ytterligare diskussion om det är rätt meningslöst. Det fanns för övrigt ingen som torgförde några förslag om utökat hempul under utredningen.
Ja, fast vilka skulle gjort det då? Villaägarna? Nja, tror inte att de har mod att driva en sån fråga (och troligen ser de det som meningslöst). Från branschen kommer det aldrig komma sådana förslag, snarare vill man gå åt det mer repressiva hållet som man nu gjort.

Jag tror att enda sättet man någonsin kommer kunna få en hempularbehörighet är genom att kräva individuell behörighet för alla som installerar el och då också dela upp den i mindre portioner. Om man skulle kunna koppla detta till ett kunskapsprov som inte kräver praktik så är man hemma.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Menar bara att ytterligare diskussion om det är rätt meningslöst.
Då kanske inte ett diskussionsforum är rätt plats för dig.
 
scim , skriv inte så. Jag tycker det är bra att Fredrik finns här ! Även om jag inte håller med honom och att han företräder "installatörerna", så är det viktigt att försöka förstå vad, som ligger bakom den nya lagen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Att ett skrå värnar om sina intressen, mycket konstigare än så är det inte.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
scim: Var glad att en person med den befattningen som Fredrik har bemödar sig skriva och kommentera (även om vi inte har samma åsikt i allt)
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Jag tror ni tolkar för min kommentar lite för bokstavligt. Givetvis är det bra att en representant för ESV här, men det skulle ju uppskattas om han var öppen för diskussion.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
scim skrev:
...öppen för diskussion.
Fast rent krasst så finns inte jättemycket att diskutera. Elsäkerhetslagen finns (och förnyas snart) och en del paragrafer kan man möjligen tolka lite olika.
På ett högre plan borde den förnyas igen, men det är en annan fråga.
TS undrade om tråda garaget själv, det var så det började ;)
 
Fast Fredrik hävdar hela tiden att lagen finns för att skydda människor. När folk lägger fram statistik som att det behovet är försvinnande litet så säger han att lagen behövs eftersom den finns. Jag ser inte de konstruktiva i detta. När det gäller tolkningar av specifika delar i lagen så har Fredrik alltid den mest restriktiva tolkningen, men lyckas aldrig motivera den när det efterfrågas. Inte heller det speciellt konstruktivt.
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
O
Fredrik Sjödin skrev:
Det fanns för övrigt ingen som torgförde några förslag om utökat hempul under utredningen.
Däremot "torgfördes" ett förslag om att införa och kräva personlig behörig. Det vill säga att säkerställa alla elektrikers kunskapsnivå till skillnad från idag där det inte finns några formella krav alls för 98% av yrkeskåren utöver ett vagt egenkontrollprogram. Nu vet ju du lika väl som jag vad som hände med de idéerna. Jag minns så väl den blänkare SEF lade ut på sin hemsida där de (utan att tänka sig för) skrev att oj oj så kan vi ju inte göra eftersom majoriteten av våra medlemmar varken skulle klara de nuvarande kraven eller krasst sett inte har något behov av en så hög kunskapsnivå. Den försvann rätt fort från hemsidan när de insåg vad det var de skrivit. Så ta och skippa det där skitsnacket om att det är några få gubbar som sitter på ett kontor och dricker kaffe med sin behörighet i skrivbordslådan som garanterar elsäkerheten i vårt avlånga land. Majoriteten av landets elektriker har en betydligt lägre kompetensnivå och en betydligt smalare erfarenhetsområde. Krasst sett är många inte mer än glorifierade montörer och som aldrig skulle klara av en de enklaste av gymnasiets övningsuppgifter i grundläggande ellära än mindre beräkna förimpedans och utlösningsvillkor.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Det blir en politisk fråga till nästa översyn av elsäkerhetslagen.
Hur får vi en lag som objektivt har säkerheten i fokus? (inte på vem som gjort jobbet).

Att vi är många som tycker att regering och riksdag klubbar igenom förslag som är tillrättalagda av - och skrivna för - elinstallationskåren, det har Fredrik redan hört några gånger nu ;)
 
MagHam skrev:
Det blir en politisk fråga till nästa översyn av elsäkerhetslagen.
Hur får vi en lag som objektivt har säkerheten i fokus? (inte på vem som gjort jobbet).

Att vi är många som tycker att regering och riksdag klubbar igenom förslag som är tillrättalagda av - och skrivna för - elinstallationskåren, det har Fredrik redan hört några gånger nu ;)
Blir? När protektionismen styr åsikterna så har det väl hela tiden varit en politisk fråga?
Att man säger att elsäkerheten är högsta prio behöver väl inte betyda att det verkligen är så? Även om elsäkerheten med rätta har väldigt hög prio, det är vi inga som betvivlar. Däremot står protektionismen minst lika högt om inte högre.
Man kan tolka alla diskussioner bl.a. på detta forumet som att en del människor i samhället är rätt trötta på det.
 
Mikael_L
scim skrev:
Jag tror ni tolkar för min kommentar lite för bokstavligt. Givetvis är det bra att en representant för ESV här, men det skulle ju uppskattas om han var öppen för diskussion.
Nu ska det väl påpekas att Fredrik inte längre jobbar för ESV, han tillträdde i augusti som elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen, dvs högt upp i organisationen som har som främsta mål att se till elektrikerfirmornas bästa.

Så jag ser knappast att Fredriks åsikter och inlägg är för att främja elsäkerhet eller samhället i stort, utan hans främsta roll numera är att se till att de som äger elfirmor kan tjäna så mycket pengar som möjligt.


edit:
Jag är ändå fortfarande glad över att ha Fredrik här på forumet, men jag ville bara påpeka att han har en ny befattning, så ingen behöver tro att Fredrik skriver saker som är Elsäkerhetsverkets åsikter och perspektiv. (Vilket iofs Fredrik redan förut påpekat även då han arbetade som överinspektör, och det är ju rätt tycker jag, på forumet är vi väl mest här som privatpersoner, inte som vår yrkesroll.)
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
När jag tidigare kontaktat elsv. sa dom att det inte fanns något tidsintervall mellan kontrollerna för en bostad, så i princip görs en kontroll vid byggnationen av huset och nästa 2000 år senare!
 
"på forumet är vi väl mest här som privatpersoner, inte som vår yrkesroll" - ja, men kompetensen, som personerna skaffat sig genom studier och olika anställningar, är mycket värdefulla för alla som läser en tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.