Hej,

Jag är ny här på forumet och har läst en hel del gamla trådar om detta med att stycka av mark för att bygga.

Mitt läge är som så att jag hittat en bit mark (ca 7000kvm) som jag gärna skulle köpa av bonden som äger den. Jag sitter nu och försöker komma fram till vad som kan vara ett rimligt bud att ge honom. Jag vet att som allt som säljs och köps är priset vad någon är redo att betala, men för grannsämjan och mitt eget samvete vill jag inte bara dra nåt ur luften, utan ge ett rimligt bud från början.

Jag har hittat en del sålda tomter på hemnet som är värda att jämföra med, den som är mest lik gick för 300 000kr för ett och ett halvt år sedan. Den låg däremot bara hundra meter från en sjö med badplats, vilket den kullen jag kikat på inte gör. Men för att underlätta räknandet tänker jag att prisutvecklingen och sjöläget tar ut varandra.

Nu är det så att tomter på Hemnet ofta säljs med förhandsbesked om bygglov, avstyckningen är färdig, mäklararvodet inräknat och det kan till och med finnas vatten, avlopp eller el i anslutning till tomten. I min kalkyl på hur mycket jag ska erbjuda bonden räknar jag därför bort kostnader för detta, eftersom det är såna kostnader han slipper ligga ute med om han säljer till mig och som jag annars kan köpa en annan tomt för till ungefär samma peng.

Så räknesnurran blir något sånt här:
300 000
- 15000 (mäklararvode 5%)
- 35000 (avstyckning och servitut)
-2000 (prel. bygglov)
-50 000(vatten)
-50 000(el)
=148000

Mitt utgångsbud tänkte jag lägga på 120 000kr, eftersom en Hemnet-tomt också ligger 1-2 år före i tidsplanen (Lantmäteriet har en handläggningstid på 11 månader för avstyckning just nu, och då behöver förhandsbeskedet vara klart..)

Så min fråga är:
Låter detta rimligt?
Finns några kostnader jag inte tänkt på?
Ni som sålt mark: hur värderade ni den? Och ni som köpt, hur tänkte nu?

Tacksam för alla svar!

Redigerat:
Hemmakatten
En 7000 kvm byggbar fastighet för 148' låter sanslöst billigt. Var bor du någonstans? Har du kollat med kommunen?

Tja, om tomterna i samma område går för 300 000 när de säljs via mäklare (och där har säljaren troligtvis haft de utgifter som jag listat) så är det väl inte helt uppåt väggarna? Eller hur menar du?

Kollat med kommunen, du menar med förhandsbesked? Kullen ligger utanför detaljplanen och ska inte ha några fornminnen, men mer än så har jag inte kollat upp, vill diskutera med bonden först.

edit:
Med räkneexemplet menar jag ju så klart också att jag tar alla kostnader för det som är listat.
Alternativt att jag bjuder 300 000 och räknar av kostnader allt eftersom de uppstår..

Hemmakatten
A och O är att kommunen godkänner att bostadshus kan byggas. Hur är marken klassad idag? Som jordbruksmark? I så fall lär det bli svårt att omklassa den till bostadsmark.

Här ute på landsbygden där jag bor, iofs i Sthlms län men alldeles för långt från Sthlm för att det ska vara bekvämt att pendla, finns det inte minsta lilla tomt (utan el- o VA-anslutng) som går under 400-500'.

Om du bor i Norrlands inland kanske det är ett ok pris.

E
Vad är det för mark? Produktiv åkermark? Anlagd betesäng? Skog?

Jag tror, tyvärr, att du kommer få betala 25-35kr/kvm beroende på vad det är för mark

Hur ligger kullen till marken runt omkring? Finns de bebyggelsen i närheten?

Det är gles skog, ett trettiotal höga tallar och två ekar växer på kullen. Kullen hör ihop med en större åkerfastighet som bonden brukar, men kullen är mest bara fin att titta på.

Det är supersvårt att uppskatta vad marknadsvärdet för marken är i den här kommunen, tomter har gått för 75tusen kr och 3miljoner.

Hur har du tänkt att vägen till kullen ska anläggas?

Omsy frågar bonden, lägg fram det på ett fint vis, var inte påstridig. Räkna med att det kan ta år att lösa ett ev. köp.

Alriksson: det är åkrar och skog runt omkring. I en riktning kan man se en annan bondes hus, men i övrigt ingen bebyggelse alls som angränsar.

Hemmakatten
Det var bra kommentarer. Kommunen vill inte "spräcka" landskapsbilden utan godkänner hellre nybyggnad i samband med andra hus i en by.

Det går en grusväg precis intill där jag tänker mig att tomtgränsen ska gå, så där gissar jag att det går att lösa med ett medlemskap i ev. vägförening/servitut/annat. Behöver inte anlägga ny väg.

Jag som bonde är tveksam till att stycka av en mindr bit mark som ligger i anslutning till min egen åker pga flera anledningar. Kan säkert gå att komma överens med den som köper tomten om att man kommer sprida gödsel på åkern, att man kommer använda växtskydd i odlingen osv. Ponera att du säljer huset efter några år och det köps av en vegan som åker elbil och röstar på miljöpartiet...

Man kan tappa kontrollen över sin egen verksamhet, då väger ett par hundra tusen lätt...

Kan du inte göra en Googlemaps karta lite anonym och lägga upp här om du inte vill avslöja vart du har din kulle?

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Alriksson: Absolut, lägger med en bild här.

Bara så jag förstår: kan alltså en person som bor i en sån här fastighet stoppa bonden från att göra såna grejer? överklaga eller nåt sånt?

Flygbild över en fastighet med ett markerat område som omfattar en skogsdunge och fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Csms
  • Laddar…
Ser ju ut att ligga fint, är dock ett rejält stycke mark så jag kan mycket väl tänka mig att bonden inte är sugen på att avyttra det för endast 150' då det ju dessutom ligger i direkt anslutning i hans åkermarken. Åh 150' är ju inga pengar att snacka om i dagens galna "låna biliga pengar samhälle"

Ok. Då gör jag nog bättre i att hitta en tomt till salu genom vanliga kanaler :)
Mindre krångel och snabbare process.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.