Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Hej!
Vi ska bygga väggar i ett stort lekrum som ska bli till två barnrum. Vi ska använda träreglar.
Jag bifogar en riktning som inte är så värst skalenlig utan mer en skiss. De sträckade linjerna är NYA väggar. Att sätta en "ram"-regel mot befintlig vägg är ju inga problem men jag förstår inte hur jag ska få regeln vid dörrarna att fästa bra, (inringat på ritningen) hur ska jag få den stabil, jag har ju ingen vägg att sätta den i? Och var i rummet skulle ni börjat att regla?
Tacksam för hjälp!
Vi ska bygga väggar i ett stort lekrum som ska bli till två barnrum. Vi ska använda träreglar.
Jag bifogar en riktning som inte är så värst skalenlig utan mer en skiss. De sträckade linjerna är NYA väggar. Att sätta en "ram"-regel mot befintlig vägg är ju inga problem men jag förstår inte hur jag ska få regeln vid dörrarna att fästa bra, (inringat på ritningen) hur ska jag få den stabil, jag har ju ingen vägg att sätta den i? Och var i rummet skulle ni börjat att regla?
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du fäster den väggen i golv och tak. Jag skulle börjat med den på ritningen lodräta väggen då det enligt mig blir enklare med alla andra mått. Annars har du två väggar inkl.dörrkarmar att mäta in så det blir exakt där du vill ha mitten.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Okej, blir det tillräckligt stabilt då?
Det är så man brukar göra. Fäst en horisontell regel i golvet och en i taket så slår du vertikala reglar däremellan.
http://www.beijerbygg.se/store/priv...ation/inspiration-inredning/Bygg-en-innervägg
http://www.beijerbygg.se/store/priv...ation/inspiration-inredning/Bygg-en-innervägg
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Okej! Stort tack för hjälpen!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Som Holmspel skriver!
En 70x45 mm syll i golvet, och en likadan bärlina i taket.
Och så de stående reglarna i samma dimension däremellan.
De stående reglarna, som tillkapas noggrant i längd, fästs med skråspikning,
eller enklare för oss amatörer, med vinkeljärn och ankarskruv uppe och nere.
En 70x45 mm syll i golvet, och en likadan bärlina i taket.
Och så de stående reglarna i samma dimension däremellan.
De stående reglarna, som tillkapas noggrant i längd, fästs med skråspikning,
eller enklare för oss amatörer, med vinkeljärn och ankarskruv uppe och nere.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden