Mikael_L
Men vad är det vi ser på bilden?
En dosa med skruv genom botten och kabelinstallation.

Vad är det för kabel egentligen, jag tycker mig ana en röd ledare ...?
Är det till 230V eller någon svagström?
fiskbuggaren skrev:
Elektrikerna då? Jo, för ett tag sedan hade jag en till synes reko, svensk firma vi fått på goda rekommendationer här för en nyinstallation (ny central och framåt). De drog slangar och dosor (dvs precis det den andra tråden handlar om). Så här bra blev det:

[bild]
 
Inte tror du väl att det är ett försök att elda på brasan om dåliga elektriker ;)
 
Mikael_L skrev:
Men vad är det vi ser på bilden?
En dosa med skruv genom botten och kabelinstallation.

Vad är det för kabel egentligen, jag tycker mig ana en röd ledare ...?
Är det till 230V eller någon svagström?
I den här är det busskabel för knx. Övriga dosor som monterades samtidigt av samma folk (alltså även för allt 230-kablage) är av samma lågpristyp även om just den här var ett ovanligt fult exempel på monteringen. Det är inte den enda dosa som skruvats inifrån, men det är den enda jag hittat med tre skruvar i.
 
Redigerat:
Mikael_L
Lite intressant är att jag bara för två veckor sedan frågade "min" behörige, den vars överinseende jag jobbar under, hur han ser på det med skruvar genom apparatdosor på det där viset i bilden.
Är det totalhemskt fel eller kan det tolereras någon gång när typ inget annat fungerar.

Ja först försökte han se barsk ut och sa att han typ stryper mig om jag gör så, men sen medgav han att han gör själv lite då och då.
Jag behövde fråga för jag hade ett jobb på gång där en sån åtgärd kanske skulle komma bli tvungen om det inte skulle bli olidligt stort och svårt. Så det var ju alltså helt OK.

Själv försöker jag verkligen så långt som det öht är möjligt att undvika skruvar genom dosorna, men det blir trots allt den lösningen kanske en gång per år.

Jag skulle tro att även elmont syndar med detta någon gång. ;)


Men just dosan på bild är kanske helt OK då, om nu KNX-bus är både svagström och SELV då.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Det ser givevis inte snyggt ut att gula dosan har genomgående skruvar. Men bortsett från utseendet, vad är motiveringen och förklaringen till att man inte ska göra så? Det är alltid bra att motivera varför något inte skall göras på ett visst sätt. Annars riskerar man att det just utförs så, som inte är önskvärd, pga att installatören inte förstår varför han inte skall göra så. Svaret "därför" är liksom inte fullödigt och förklarande.
 
Mikael_L
Det är kort sagt för att det krävs två nivåer på skydd, det är en helt tydlig regel i elinstallationsreglerna.

I denna dosa har ledarna (jag tänker FK nu) isolering på sig, och kopplingsklämmor har isolering. Detta är "basskydd".
Till detta ska det finnas en andra nivå, kallas idag "felskydd" (tidigare benämning var "skydd mot direkt beröring" & "skydd mot indirekt beröring").
Felskyddet kan bestå av lite olika saker, t.ex. extra isoleringslager, SELV, skyddsjord.
Plasten i dosan utgör lager två av isoleringen, dvs "felskydd", men skruvarna genom dosan bryter detta skydd, vi har bara basskyddet kvar, dvs ett riktigt fel, om man vill tolka det strikt.

Skyddsjordar man skruvarna tillförlitligt så blir det OK igen, då har vi i dosan en blandning av två "felskydd", extra isolering (plasten i dosan) och automatisk frånkoppling vid fel (säkringen går vid strömsättning av skruvarna). Men totalt sett har vi då nått föreskriven säkerhetsnivå.

Sånt här har inte alla elektriker heller koll på. De vet att man inte får skruva genom dosan, men inte riktigt varför.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L,

En tackar och bugar för den goda motiveringen. Jag tror också att många elektriker inte känner till motiveringen varför de inte får göra si eller så. Eller att det helt enkelt faller i glömska. De får bara höra att de "inte får göra så", men inte varför.
Förstår man inte varför en regel finns, så bryter man gärna mot den. Specellet om man är stressad, eller att det innebär mycket extra jobb om regeln skall uppfyllas.
 
Men har man verkligen brutit felskyddet med en skruv i botten av dosan?
Skruven sitter ju inskruvad i en träregel och framför den regeln sitter sannolikt både OSB och gips. Det krävs ju väldigt mycket jobb att riva väggen till den grand att skruven sticker fram så pass mycket att man kan få en stöt. Har man plåtreglar är det ju kanske en annan sak så jag tänker strikt på träreglar. Det enda fallet som strömmen skulle kunna ledas vidare på ett farligt sätt är ju om regeln är mättad med vatten men då har man förmodligen redan vattenfyllt apparatdosan så att en skruv varken gör till eller från.
 
Det finns ju metoder att "täcka" skruvar i dosan, men personligen har jag aldrig skruvat i en dosa sedan ROT-dosorna kom.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Mycket bra elmont. (y)

Jag själv skäms över att jag någon väldigt enstaka gång har dristat mig att dra in en skruv från sidan i en dosa som lossnat inne i väggen. :surprised:
Jag som t.o.m, vet att det är fel och varför. :|
 
Mikael_L
Janus82 skrev:
Men har man verkligen brutit felskyddet med en skruv i botten av dosan?
Skruven sitter ju inskruvad i en träregel och framför den regeln sitter sannolikt både OSB och gips. Det krävs ju väldigt mycket jobb att riva väggen till den grand att skruven sticker fram så pass mycket att man kan få en stöt. Har man plåtreglar är det ju kanske en annan sak så jag tänker strikt på träreglar. Det enda fallet som strömmen skulle kunna ledas vidare på ett farligt sätt är ju om regeln är mättad med vatten men då har man förmodligen redan vattenfyllt apparatdosan så att en skruv varken gör till eller från.
Basskyddet och felskyddet är nog så att säga det allra mest grundläggande. Att börja runda hörn här är inte bra.

Jag börjar precis nu överväga att införa för mig själv ett totalt förbud mot skruv genom dosan, whatsoever ... ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Jag har tre rotdosor som sitter med två skruvar var, i stänkskyddet bakom diskbänken. De sitter med kapad botten över de egentliga dosorna som sitter i väggen bakom. De skulle fästs med sina "klor" i det lilla mellanrummet mellan vägg och skiva men infästningar blev inte helt stum och eftersom min fru har för vana att rycka ur stickpropparna utan att hålla emot tyckte jag att det var det minst dåliga alternativet. Men jag är inte helt nöjd med det....
 
tommib skrev:
Jag har tre rotdosor som sitter med två skruvar var, i stänkskyddet bakom diskbänken. De sitter med kapad botten över de egentliga dosorna som sitter i väggen bakom. De skulle fästs med sina "klor" i det lilla mellanrummet mellan vägg och skiva men infästningar blev inte helt stum och eftersom min fru har för vana att rycka ur stickpropparna utan att hålla emot tyckte jag att det var det minst dåliga alternativet. Men jag är inte helt nöjd med det....
Man kan ju då som sagt isolera med exv. några lager eltejp (ger 1500V isolation med ett lager). Det är ju inte värre än oss som har plåtdosor med "tjärpapp" i och B-rör, och även om de inte är ideala på något sätt ur säkerhetssynpunkt, så fungerar de ju rent statistisk ganska bra.

Det är klart att det skall undvikas i görligaste mån, men man får ju se till totalbilden för risken också. Att din fru får med sig uttaget ut med urrivna FK osv. känns ju som en större risk, även om den inte är så stor den heller (dvs katastrofalt fel på det viset).
 
tommib, sitter dom så djupt att låååånga dosskruvar och vanliga förhöjningsringar inte funkar?
 
tommib
Det var hopplöst att få in förhöjningsringarna i hålen. Skivan är 38mm tjock så det hade blivit många ringar. Dessutom är det svårt att få tag på så långa dosskruv som konsument. Men ja, det hade naturligtvis varit möjligt att åstadkomma på rätt sätt. Det var bara väldigt besvärligt.

Kan ju tillägga att detta arrangemang ersatte plåtdosor och b-rör. Tyvärr ändrades planen i sista stund så de inputsade spårdosorna låg på fel nivå, även om det är bra för framtiden om man skulle vilja byta skiva till en tunnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.