Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tommib
Bra poänger. Jag misstänker också att polisen inte får gå in i en privatbostad där arbete pågår, men väl på ett bygge. Där lär iofs facket ligga steget före. Sen är väl en mer rättvisande jämförelse huruvida polisen kan utreda en byggfirma som också sysslar med el. ESV kommer kunna det. Att polisen faktiskt kontrollerar taxibilar är nog mer en fråga om att de vill plocka billiga pinnar och möjligen att stävja de värsta excesserna med ockerpriser. Det kanske vore något för elfirmor som kör med listpriser :)

Att organet som finns för att kontrollera regelefterlevnaden inte gör det är inte en anledning till att resonemanget är fel. Snarare är det ett tecken på att hela organisationen är fel. Antingen har man regler och ser till att följa dem eller så modifierar man reglerna.

Att kommunen verkar ha ordning verkar som en vettig ordning (ha). Det kan man jämföra med att en ny bil som släpps på marknaden är garanterad av tillverkaren att hålla en viss standard. Vad som händer sen med bilen är en annan fråga. Det kanske är lite i överkant att kräva alla de där sakerna men visst.... Rimligare vore dock att t.ex. försäkringsbolaget krävde det. Kommunen har väl egentligen inget att göra med om jag får en vattenskada eller inte.
 
Detta blev en lång tråd o ganska långt från ursprungsfrågan..

Det verkar alltid finnas många som försöker lösa alla mer eller mindre teoretiska problem o situationer med nya regler o fler kontroller eller kontrollorgan/myndigheter.

Då undrar jag är det någon som sett en komplett byggAMA o alla stark o svagströmsföreskrifter... o fortfarande tror att
mera regler o kontroller kommer att förbättra något i dom berörda områderna.

Det är redan idag så vansinnigt mycket papper o regler för att utföra ett jobb, konsekvensanalyser,riskanalyser o alla regler o föreskrifter som jag skulle vilja påstå är i väääldigt många fall påkommna inte för att skydda utförarna eller brukarna av anläggningar,
utan för att kunna hitta någon att anklaga när något inte fungerar som avsett.

Jag är själv inte så fantastisk duktig som många av er verkar vara på att följa eller ens känna till alla dessa regler.
Men det är inte något jag förlorar någon sömn på.

Jag fick lära mej tre saker som mina lärare på elutbildningen tyckte var det absolut viktigaste.

Bygg en säker anläggning.
Bygg en anläggning som fungerar som avsett.
Bygg en anläggning som du som yrkesman kan vara stolt över att du gjort.

Jag är nog inte så petig med alla regler o jag skulle kalla många av dom petitesser men jag följer ALLTID dom tre reglerna
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Efter en sån här tråd är det skönt att veta att det i verkligheten inte verkar vara straffbart att dra sin el själv :) , bara synd med lagar som är felkonstruerade så ingen följer dom eller ser till att dom följs.
 
larsbj skrev:
Efter en sån här tråd är det skönt att veta att det i verkligheten inte verkar vara straffbart att dra sin el själv :) , bara synd med lagar som är felkonstruerade så ingen följer dom eller ser till att dom följs.
Varför detta fokus på om det är "straffbart" eller inte? Är inte säkerhetsaspekten viktigare? Vet du inte hur du gör kan en felaktigt utförd elinstallation bokstavligen orsaka ond, bråd död.
 
  • Gilla
pellefant och 3 till
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Varför detta fokus på om det är "straffbart" eller inte? Är inte säkerhetsaspekten viktigare? Vet du inte hur du gör kan en felaktigt utförd elinstallation bokstavligen orsaka ond, bråd död.
jo visst och det sker inga kända såna dödsolyckor:)
 
tommib skrev:
Förklara gärna detta lite närmare. På vilket sätt skulle man kunna åka på yrkesförbud för att man befattar sig med en anläggning som innehåller hempul?
Allt elinstallationsarbete ska utföras av ngn som antingen har egen auktorisation eller ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Om ett elinstföretag får ett uppdrag där delar av installationen utförts av ngn som inte ingår i egenkontrollprogrammet så kan esv belägga företaget med ett förbud att utföra elinstallationsverksamhet.

Rent praktiskt ska företaget kunna garantera kompetensen hos alla som utfört elinstallationsarbetet samt visa hur planeringen av kontrollen gått till. Omöjligt om den som utfört inte redan finns i egenkontrollprogrammet.

En konsekvens av den nya lagstiftningen kommer att bli att ingen seriös elfirma kommer att vilja befatta sig med hempuleri.
 
Bränder pga felaktiga och undermåliga elinstallationer inte att förglömma.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Varför detta fokus på om det är "straffbart" eller inte? Är inte säkerhetsaspekten viktigare? Vet du inte hur du gör kan en felaktigt utförd elinstallation bokstavligen orsaka ond, bråd död.
Det verkar vara mest elektriker och fulla som ska klättra som dör av el.
 
larsbj skrev:
jo visst och det sker inga kända såna dödsolyckor:)
Varför chansa?
 
Kan det kanske ha ett visst samband med att det trots allt hos den breda allmänheten finns en viss respekt för el. Och troligtvis grundas, i alla fall till en del, det på dom regler som finns. Jag är i alla fall övertygad om att avsaknad av reglering INTE skulle göra elsäkerheten bättre.
 
  • Gilla
jehn
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Varför chansa?
För att inget visar att det är farligt, förutom en osaklig lobby.
 
S
larsbj skrev:
För att inget visar att det är farligt, förutom en osaklig lobby.
Du måste skoja?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sker det en olycka och utredning visar att det förekommit obehörigt installationsarbete kan du räkna med straffpåföljd.
 
Mikael_L
jehn skrev:
Sker det en olycka och utredning visar att det förekommit obehörigt installationsarbete kan du räkna med straffpåföljd.
Och om det sker en olycka men då det bara varit behörigt installationsarbete så kan man inte räkna med påföljd?
 
Jämför du vårt "system" med tex Thailands så lär du hitta lite skillnad på antalet dödade av "vanlig" bostads installationer. Jag är personligen bekant med några offer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.