För många år sedan så lånade jag en kofot med en extra "läpp" av grannen
när jag skulle bryta upp och återanvända mitt golv. Jag då attbryta baklänges.
Nu ska jag öppna golv igen. Finns en sådan kofot att få tag på idag?
Eller annat verktyg?
när jag skulle bryta upp och återanvända mitt golv. Jag då attbryta baklänges.
Nu ska jag öppna golv igen. Finns en sådan kofot att få tag på idag?
Eller annat verktyg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns såna där tvågrenade kofötter att bryta upp golv med men jag har aldrig använt någon. De lär finnas att köpa i England.
Annars kan en ordentlig Gränsfors eller Hultafors kofot och en spikutdragare fungera någotsånär.
Annars kan en ordentlig Gränsfors eller Hultafors kofot och en spikutdragare fungera någotsånär.
Produkter som diskuteras: "Hultafors spikutdragare"
Spikutdragare Atle Hultafors
Smidig och lättarbetad spikutdragare
669 kr inkl moms
Läs mer
Hej!
Jag har använt långkilar när jag brutit upp spontade golv. Såga till en massa kilar av skräpvirke och slå kilarna längs
golvåsarna. Såga kilarna 30 - 40 cm långa. Använd yxa eller slägga så "hyvlas" golvet av eftersom och du kan du kan
plocka loss bräda för bräda. Nackdelen är att du förbrukar många kilar eftersom de klyvs av spikar.
Karln
Jag har använt långkilar när jag brutit upp spontade golv. Såga till en massa kilar av skräpvirke och slå kilarna längs
golvåsarna. Såga kilarna 30 - 40 cm långa. Använd yxa eller slägga så "hyvlas" golvet av eftersom och du kan du kan
plocka loss bräda för bräda. Nackdelen är att du förbrukar många kilar eftersom de klyvs av spikar.
Karln
Jag skall ta upp ett gammalt plankgolv och har provat att dra upp spik med hammare och spikutdragare utan lycka. Bröt upp ett plank på första raden. Spikarna satt så hårt i balken under att det inte ens gick att dra ut spiken utan ett hindrande plank - spikhuvudet gav med sig utan att spiken rörde sig en hundradels mm.
Golvbalkarna är som förstenade och spiken sitter som berg, Den sista lösningen jag har är att borra av spikhuvudena och sedan dra upp planken rakt upp. Kapar sedan spikarna. Får se hur det går...
Golvbalkarna är som förstenade och spiken sitter som berg, Den sista lösningen jag har är att borra av spikhuvudena och sedan dra upp planken rakt upp. Kapar sedan spikarna. Får se hur det går...
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
låter som en som min farfar uppfann. Gjorts i liten skala som jag övervägt att ta upp i produktion igen. Kul du gillade den!Rek skrev:
Jag gjorde precis detta i sommras. Spontat golv spikat i sponten.
Det var svårt, hälften av plankorna fick någon skada i sponten allt från lite sprickor till att sponten gick åt pipan längs halva plankan. Det som ofta ställde till mig var att förre ägaren av huset hade lackat golvet med metoden "häll ut halva burken och raka runt med skrapa". Så spontarna var ibland precis fulla med lack och hade i princip limmats ihop.
Det som funkade bäst för mig vara att knäcka upp plankan en halv centimeter eller så, fram med tigersågen och såga av spikarna, knacka loss plankan. Ibland behövdes skjukt mycket våld på grund av lacken, ibland gick det hur lätt som helst.
Efter en hel del slipande ser det helt okej ut nu, några såp-skurningar till och lite tid så att golvet mörknar lite så kommer det se bra ut.
Det var svårt, hälften av plankorna fick någon skada i sponten allt från lite sprickor till att sponten gick åt pipan längs halva plankan. Det som ofta ställde till mig var att förre ägaren av huset hade lackat golvet med metoden "häll ut halva burken och raka runt med skrapa". Så spontarna var ibland precis fulla med lack och hade i princip limmats ihop.
Det som funkade bäst för mig vara att knäcka upp plankan en halv centimeter eller så, fram med tigersågen och såga av spikarna, knacka loss plankan. Ibland behövdes skjukt mycket våld på grund av lacken, ibland gick det hur lätt som helst.
Efter en hel del slipande ser det helt okej ut nu, några såp-skurningar till och lite tid så att golvet mörknar lite så kommer det se bra ut.
Produkter som diskuteras i tråden