K
Eftersom tråden om det mest ekonomiska bilköpet inte verkar bli så ekonomiskt startar jag en tråd där folk får skriva vad de haft för bilar och hur mycket reperationer de lagt på dessa.

Eftersom jag tycker att det är ekonomiskt vansinne att lägga mer än 20 000 kr på en bil så är jag tacksammast för historier om bilar från de sista åren på 90-talet och de första på 2000-talet.

Vi letar efter en billig andrabil. Jag är väldigt skeptisk till långmilare men det finns kanske anekdoter som får mig på andra tankar..
 
Min bästa bil alla kategorier var en Mercedes 230E från 1988.
Jag behövde en bil väldigt snabbt och hittade denna på en bilfirma. ( Hedins bil. MB) Den hade då gått lite mer än 20 000mil. Först tyckte jag att den var för stor och tänkte att jag kunde sälja den ganska snart igen när jag hittat en mindre bil som var billigare i drift. Men tiden gick och jag trivdes bättre och bättre med bilen. Dessutom var den hyfsat billig att köra,betydligt billigare än jag trodde. Körde jag fint drog den 0,76!
Det bästa av allt var att den var fantastiskt skön och framförallt tyst när man körde, ljusår bättre än den lilla Golfen jag ägt tidigare.
Totalt gick bilen mer än 50 000 mil, och då var den fortfarande lika bra. Tyvärr gick den hädan i en krock.
Bilen köptes för 17000kr, och då fick jag en ny ljuddämpare till. Jag bytte framfjädrarna och fördelarlocket.
Ibland byttes det olja, men inte i närheten av de intervaller som egentligen föreskrevs. Den gick lika bra för det. Bilen kördes över 30 000 mil av mig och jag tror att jag inte lade ut mer än absolut max 4-5000kr på reparationer/service. Billiga mil. Min nuvarande bil, som är japansk från 2003, har långt ifrån samma komfort. Dessutom drar den mer!
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
För att köpa bil som håller länge finns några bra tumregler

Få mil.
Inga repor i listen/tröskeln in i bagageutrymmet.
Inget drag, (är ju lätt att sätta dit om behov finns)
 
K
Få mil är en käpphäst jag haft länge. De bilar jag haft problem med hade båda gått mer än 25 000 mil vid köptillfället.

Jag har faktiskt bara haft fem bilar varav 2 från 1997. De andra har varit från 85, 87 och 88. BMW och Volvo

Jag har inte råkat ut för speciellt mycket fel, utan på långmilarna har det varit mycket slitdelar som behövts bytas, bromskivor, lager och däck. Dessutom upplevde jag att de rostade mer än de andra, men det kan kanske vara märkesspecifikt (Volvo och Mercedes (från 97, katastrofåret). De tre lågmilarna, BMW, BMW och Opel har jag bara behövt byta avgassystem på (från original) och bromsrör.. och så lampor, däck och olja förstås..

Sitter och är lite sugen på en 9-3 som har dykt upp till ett skamligt lågt pris hos en handlar i stan. Problemet och anledningen till det låga priset är att den har gått 28 000 mil. Det är kanske bara att släppa den tanken.

Allmänt tycker jag att priserna för lågmilare är förvånandsvärt höga, det är uppenbarligen fler än larsbj och jag som uppskattar låga mil.
 
harry73
Gamla Peugeot och citroen dieselmotorer gick i princip aldrig sönder.
Jaag hade en gammal citroen XM som hade över 55 000 mil när den skrotades. Motorn var fortfarande perfekt, men det hydropneunatiska system gick inte längre att laga.
 
Tänkvärt när man köper bil till det priset är att det går ganska fort innan bränslekostnaden överskrider inköpspriset, så det lönar sig att beakta förbrukningen. Senast jag köpte en bil i den prisklassen var det en Ford Focus från 2000. Bilen kostade 19000, jag körde 4000 mil på drygt två år och köpte då bensin för 38000 kr. Problem jag hade med den bilen var rostande bromsar och ett par glappande leder i framvagnen. Rostande bromsar har väl alla bilar problem med och glapp i framvagnen är också väntat eftersom jag kör mycket grusväg. Jag sålde den för att sätena var obekväma och för att den började bli ganska rostig.
 
Jag köpte en Honda Civic -96 1,4 90hk 4 dörrars när jag fick mitt första jobb efter universitet. Den hade väl gått runt 28.000 mil då. Fungerade bra men förutom fönsterhissarna fram. Det berodde på utslitna kablar i dörren som nötts av allt öppnande och stängande, klippte av det skavda och lödde ihop igen.
Efter ett år ungefär var det dags för drivknutsbyte och ännu ett år senare byttes hjullager fram. Sen byttes biltemadrivknuten igen efter ett år. Orsaken till ras var en trasig damask så fettet läckte ut. Däck fick jag byta också. Avgassystem byttes också, får väl ses som förbrukningsvara ;)
Köpte bilen för 13' och lagade för kanske 5' under 4 år och många tuffa, bränslesnåla mil. Körde flyttlass själv med den från Boden till Laholm, vem behöver en stor motor ;) bytte sedan kontakten till ena strålkastaren som hade ärjat sönder.

För 2 år sedan köpte jag en Lexus IS250 2006 med 14.000 mil, sålde Hondan för 5' på 17h blockettid. Har hittills bytt glödlampor i strålkastarna. Bekväm och tillförlitlig men inte lika praktisk som Hondan (dragkrok + fälla baksätet)

Tumregel för tillförlitlighet: ingen ny "innovativ" oprövad teknik som inte hunnit utvecklats färdigt. Krångliga elsystem blir svårare att hitta var felet sitter. T.ex. 80-90 talets digitala displayer.
Motor: enkel bensinare. Hondan gick som en klocka, mormor hade en civic -95 som köptes ny och kördes till 44.000mil utan problem, skrotades på grund av estetisk rost.
 
galento
En av de bästa bilarna jag haft är en Cheva pickup jag ägt i 10 år.Ser man på prisbilden
idag så borde värdet vara ungefär samma som bilen köptes för.

Motorn är en 350 tbi och insprutet har fungerat suveränt,ett bränslepumpsrelä för 250kr
är det enda som pajat på 10 år.Ryktet säger ju att dessa är värdelösa i vinterväglag
men det tycker jag bara är snack,har 4wd men på vanliga vägar har 2wd funkat bra
i alla år.Det är dock skönt att veta att möjligheten till 4wd finns .

Den har varit väldigt slitstark och nyttig tycker jag.Och delar är ju vettiga priser på,
köper en del direkt från US också.

Bränsleförbrukningen tycker nog en del är hårrresande,1,9l blandad körning
och 130l tank.
 
Volvo 940 96:a manuell inköpt för 4 år sedan för 9000 hade då gått 36500 och nu gått 39k.
De har bytts en styrled och avgassystem under vår ägo, grymt bra bil den köptes egentligen för att användas över sommaren och sedan räknades vi med att skrota den .
Men den höll 4 år som slitvarg sen gick värmepaketet sönder, den skrotas dock pga rost.
Min bmw 528 98 var en otroligt bra bil köptes för 5 år sedan , bytte en absgivare och en tändspole samt ventilkåpspackning,och bromsrör otrorligt bra bil en av de mest problemfria jag haft.


Kommer skaffa en 945 igen som packåsna.
Om du köper en gammal bil köp manuell istället för automat, håller längre och mindre problem.
'
 
F
Har en Toyota Yaris -00 1,3L motorn på 86 hk. Den har kamkedja så inga dyra byten av kamremmar. Har haft den sen 2008, då,hade den gått 6000 mil. Nu har den gått 15500mil.

Underhåll och reparationer enligt följande: Byter olja och filter en gång/år. Gör det själv, tar 40 minuter och kostar 500-600kr. Kanske bytt luftfilter en gångbsen 2008, borde nog bytas.

Bytte avgassystemet 2013-2014. Det var originalsystemet då. Bytt bromsbelägg och bromsskivor fram. Underhållsmotionerat bromsoken insamband med byte.

I går bytte jag batteriet, det var tokslut, det var originalbatteriet och jag har fick hålla liv i det förra året med underhållsladdning men nu var det kört. Insåg att jag aldrig bytt stift på den så bytte dom samtidigt, vågar inte gissa på när det gjordes senast... jav vet att dom är inte bytta på dom senaste 9500 milen.

Drar 0,58-0,6 och är förvånande nog riktigt kul att köra men det är ingen raket. Den i särklass billigaste bil jag någonsin ägt. Jag gav drygt 20000kr för den 2008.

Jag tror att friska ärliga exemplar av relativt små modeller från Toyota och Honda är det ekonomskt effektivaste. Tex Toyota Yaris, Corolla, Honda Civic, Jazz. Personligen skulle jag undvika det absolut minsta motoralternativet och istället satsa på den näst minsta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har en Avensis Kombi 1.8 från 99 som jag köpte för 45000kr 2009. 19000 mil vid inköp och nu 35000. Drar alltid under 0,7l/milen Har rätt nyligen bytt bromsbelägg för första gången sen jag köpte den samt en styrled för några år sen.

Det är allt förutom en dyr sak som inte hade behövt vara det. Databoxen byttes men det var inte felet utan vevaxelgivaren vilket då totalt gick på 10000 istället för 1000 som det borde varit. Lösningen gick hyfsat enkelt att googla fram men dum som jag var trodde jag ju att Toyotaverkstaden bara behövde koppla in nåt instrument för att hitta det. Men tydligen gissade dom bara så det lär inte bli fler verkstadsbesök i framtiden.

1 uppsättning av vardera vinter och sommardäck inköpta.

Totalt då under 16000 mil, däck och reparationer ca 20000kr, 9000 mindre om jag struntat i verkstan när den gick knackigt. Service/tvätt ca 1000/år . Bensin runt 11000 l, vet inte snittpriset men 14kr/l kanske. Skatt-försäkring-besiktning 4500/år.
Så 218000 på 16000 mil, 13,6kr milen, 16,45 per mil inkl värdeminskning om den inte är värd nånting alls.

Faktum är att den trots 18år och 35000 mil fortfarande känns fräsch och går bra trots att just inget är bytt.
 
Lägger också en röst på en begagnad medelålders Toyota. Alla jag har ägt (3 olika) har gått och gått utan någon dyr service ända tills allting gav upp ungefär samtidigt, då var de ungefär 16-18 år gamla.
 
  • Gilla
orrigp
  • Laddar…
galento
Du borde väl ha fått den gamla databoxen tillbaka tycker man.En bekant
lämnade in sin Golf på märkesverkstad för felsökning och sen byttes grejer
för 8000:- och felet fanns kvar ändå.Det slutade med att hennes ex
fixade bilen istället.

Kalla faktas reportage om märkesverkstäder 2014 var skrämmande att se.
 
Dom påstod att nya boxen behövde kodas på nåt vis och därefter bara går att använda på min bil och därmed inte gick att sälja till nån annan så oavsett om dom skruvade tillbaka den gamla behövde jag betala för den nya. Men jag borde ju fått tillbaka den gamla, om inte annat så kan den stå på hyllan som en påminnelse att alltid googla/fråga på internet ordentligt innan kontakt tas med yrkesfolk.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
I Finland är medellivslängden på en bil 18-19 år och många hänger med mycket längre så man ser ju ungefär vilka modeller som var bra.

Kantiga Volvo från 80-90-talen (240, 254, 740 och så vidare) tycks vara extremt hållbara. Man ser ganska många sådana som bruksbilar än i dag här i trakten. En bekant kör än i dag med sin 245 som han köpte splitterny år 1984.
Mercedes från slutet på 70-talet till mitten på 90-talet tycks också vara hållbara då man ser hur många som ännu rullar som bruksbilar trots att de var dyra bilar som få hade råd att köpa. Tyvärr tycks någon årsmodell ha dåligt rostskydd men jag minns inte vilken.
Ford Transit med den kilformiga nosen från senare hälften av 80-talet och början på 90-talet tycks vara hållbara paketbilar utgående från antalet överlevare. Liksom 90-tals Workswagen Caravell.
Bland småbilarna är Toyota Corolla en favorit. Både den kantiga 80-talsmodellen och de nyare strömlinjeformade har visat sig var extremt hållbara om man underredsbehandlar ordentligt med mycket olja varje år. Gör man inte det rostar de bort.

Bland de sämsta bilarna finns i paketbilsklassen Mercedes Vito som både rostar och slits ut i förtid.
Bland småbilarna Lada i alla dess former för de rostade bort och fick ofta mekaniska fel. Wartburg blev också kortlivade.
Opels första motorgeneration med överliggande kamaxel var inte speciellt hållbara och alla 80-tals Oplar rostar som konservburkar. Blästerspruta och kompressor är obligatoriska tillbehör och konsumtionen av vaselin och olja och tectyl är hög.
Lyckligtvis har jag den klassiska 1,2 liters stötstångsmotorn i min Opel för de motorerna har visat sig vara extremt hållbara för sin storlek. De tillverkades från 1963 till 1985. Jag önskar att resten av bilen skulle vara lika välgjord som motorn. Det står 96000 km på mätaren och den är på tredje varvet. Oljekonsumtionen är minimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.