Håller på och ska bygga hus och tänker själv bygga ett garage med en förrådsdel bredvid huset. Garaget och förrådet kommer att vara isolerat. Förrådsdelen (ca 20 m2) är tänkt att den ska hålla en temp på ca 10 grader vintertid (bor i mellansverige). Garaget kommer inte till en början att värmas upp men vill ändå ha möjligheten att värma upp det om jag någon gång får för mig det.

Huset kommer ha fjärrvärme, så frågan är om jag bör dra in fjärrvärme i garagebyggnaden eller räcker det med el-element i förråd och garage? Lär ju kosta en slant att få rörkrökaren att dra fram fjärrvärmen, sen måste han ju även dra lite rör och installera eventuella radiatorer. Eller ska man köra fullt ut och gjuta in golvvärme i plattan? Ett el-element sätter jag ju dit själv.

Är det värt att dra in fjärrvärme?

En medelväg kanske är att i alla fall förbereda för golvvärme?

Bekanta som just byggt nytt garage hade precis den funderingen men valde att inte ansluta fjärrvärmen till garaget. I alla fall inte initialt. De bedömde att kostnaden för att dra fram fjärrvärmen i en kulvert skulle bli allt för dyr så det ligger på is för närvarande. (Har tyvärr inga siffror)
Garaget är väldigt välisolerat och håller grundtemp bra med ett par element och kan snabbt värmas med extra fläktar.
De har dock förberett plattan med flera stora tomrör i det hörn som är närmast huset om de skulle ändra sig någon dag. De valde också att lägga dit golvvärmeslingor när de gjöt plattan då detta var en mindre merkostnad och ingenting som enkelt kan kompletteras i efterhand om man ångrar sig. Slingorna är oanvända idag men skulle kunna anslutas mot fjärrvärmen eller en luft-vatten-vp när de känner för det.

Hade du bott i Luleå hade jag absolut rått dig att installera fjärrvärme (sveriges absolut billigaste fjärrvärme). Men jag tycker absolut att du ska dra fram rör till garaget/förrådet så att du har möjligheterna i framtiden om det inte medför enorma kostnader. Tills vidare kan du ju ha ett elelement i förrådet men det är ju inte så stor operation att ansluta en vattenradiator till fjärvärmen när du har den framdragen.

Alternativet är väl att ha elvärme i förrådet och eventuellt en L/L värmepump i garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.