S
Snyggt snyggt! Vilket frässtål använde du till avrundningen ?(fronterna)
 
Ska sluta kolla på dessa trådar med bänkar för L-Boxxar, jag blir så fruktansvärt avundsjuk på dessa fina byggen. Jag själv är beredd att slänga ut varenda boxx för att den jag ska ha alltid är i botten av stapeln av någon anledning :mad:
 
S
Kan det vara denna tråd?

https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/242807-hemmagjord-hylla-l-boxxar.html

iSnobben skrev:
Så nu har alla lådor fått två lager röd färg och torkat ordentligt.

Sambon är iväg ikväll så jag smet ut en sväng i garaget och provmonterade den första lådan. Kommer nog att bli ganska trevligt när alla lådor är på plats.

[bild]

[bild]

Snodde även stoppfunktionen som håller lådan på plats av en medlem här på forumet som jag tyvärr inte minns namnet på. Men jag tackar och bockar för hans idé.

[bild]
 
Skooda skrev:
Kan det vara denna tråd?

[länk]
Japp exakt den tråden 😃

Återkommer med vilket frässtål jag använde.
 
Skooda skrev:
Snyggt snyggt! Vilket frässtål använde du till avrundningen ?(fronterna)
Nu har jag försökt att komma fram till vilken profilfräs jag har använt. Jag vet följande, jag köpte den på Jula för en struntsumma men kan inte hitta förpackningen. Försökte därför att mäta radien och fick den till ungefär 3mm. Med den vetskapen gissar jag därför på att det är deras 3,2mm profilfräs jag har använt. Förmodligen ett av mina mest använda stål också då jag köpte det från början för att runda av alla fönsterbrädor men som nu även har rundat av allt på bänken.

Tycker inte att bilden riktigt speglar mitt stål men det borde alltså vara detta: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...iner/frasmaskiner/frasstal/profilfras-186244/
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Idag har jag monterat lådorna. Måste ha räknat fel på något för så som jag hade tänkt fick inte lådorna plats. Resultatet av min tankevurpa blev att jag bara får plats med sju lådor och inte åtta som jag hade tänkt men men. Jag ska ju ändå bygga lite fast förvaring i förrådet någon gång framöver så jag får väl helt enkelt göra rätt där istället. Saknade även tre ynka pluggar för att bli färdig med alla lådor annars börjar den ena sidan av bänken att bli klar. Nu återstår de utdragbara verktygstavlorna och skåpsluckor på andra sidan.

Verktygsbänk med sju monterade röda och svarta lådor i en garageverkstad, bredvid en stapel ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Idag kom det lite nya prylar till denna bänk. Så bygget lever än. Tanken är att implementera en fräslyft från JessEm i mittenfacket och bygga spånuppsamling i det som från början var tänkt som ett skåp. Beställde även T-tracks från Incra som är kompatibla med skentvingar för att kunna fixa ett bra anhåll samt fästen för Featherboards både i bordet och anhållet. Tyvärr upptäcktes dock läckage i garaget efter att jag hade beställt dessa prylar så vi får väl se när jag får tid att implementera detta i bordet. Har vi otur kommer det förmodligen att bli rivning av garaget för att sedan bygga upp ett nytt med sadeltak istället för det platta taket. Vi renoverade garaget 2014/2015 så det känns lite surt... Men men nytt garage innebär ju nya möjligheter även om ytan inte blir större 😃

Nya verktyg för träbearbetning på ett bord, inklusive en JessEm fräslyft och Incra T-tracks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Idag kom min nya fräs, en Bosch GOF 1250 LCE.

Bosch GOF 1250 LCE fräs på arbetsbänk redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny Bosch GOF 1250 LCE fräs på arbetsbänk bredvid L-BOXX systemlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad passar väl bättre då än att inviga den genom att börja sänka ner fräslyften i bordet. Började med att göra en mall.

En nyinstallerad svart fräslyft från Jessem monterad i ett MDF-bord med ett centralt utfräst hål och M6-skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passformen blev väl okej men inte helt perfekt. Sedan måttade jag in mallen på bordet och placerade en annan bit MDF i mitten som stöd för fräsen. Sedan var det bara att fräsa ut hålet med ett kopierstål med toppmonterat kullager.

En MDF-bordsskiva med ett utsågat rektangulärt hål, omgivet av en trämall och fastklämd med två röda snabbtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag köpte en oborrad fräslyft så fick jag försöka att centrera fräsen själv. Jag tror att jag har lyckats. Monterade fräsen med 3st M6-skruvar i hålen som egentligen är tänkta till paralellanslaget.

Ny Bosch GOF 1250 LCE fräs monterad på arbetsbord med MDF-skiva och utskurna spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet i bordet är klart så nu återstår bara att göra hålet i hyllplanet under också. Återkommer med bild på detta då jag blev tvungen att avbryta arbetet lite abrupt så jag hann inte ta någon bild.
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Vad läskigt. Fräsen verkar ha bytt färg...
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Vad läskigt. Fräsen verkar ha bytt färg...
Ja den verkar vara från Bosch nya kameleontserie;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ceson skrev:
Ja den verkar vara från Bosch nya kameleontserie;)
Ett bra val eftersom fräsen skall jobba "under cover"...;)

OT, grattis till Boschen iSnobben. Har inte testat den själv, men den ser riktigt trevlig ut. Som 1010-ägare har jag blivit väldigt förtjust i denna typen av grepp, och om DRO-skalan funkar som den skall så är det en schysst grej att ha i vissa lägen.
 
Hehe det var kanske i en annan tråd jag skrev att jag skulle montera den gamla fräsen från Biltema i bordet. Den klarar ju trots allt att snurra runt även om jag hela tiden har stört mig på sänkmekanismen men den är ju bortkopplad nu så att säga.

Nya fräsen ska slippa att jobba i skymundan och djupstoppet är en fröjd att jobba med såhär långt. Ville ha en någorlunda smidig fräs att jobba med handhållet så därför föll valet på denna och inte storebror 1600.
 
Jag tror du gjorde helt rätt val, hade jag valt idag skulle jag också gått på den och inte 1600 som jag inte är helt nöjd med.
 
Så nu är fräslyften på plats i bordet. Fick ta bort en av mina fyrkantsprofiler tillfälligt. Får flytta den lite. Sen måste jag även bygga någon form av dammuppsamling där man kan koppla in dammsugaren. Sen behöver jag en lämplig strömbrytare. Någon som har tips?

Hålet i hyllplanet mallade jag upp och fräste.
Trähyllplan med utsågat rektangulärt hål för fräslyft på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräs på plats.
Fräslyft installerad i arbetsbord med hålmönster runtom, fyrkantsprofil borttagen och verktygsjusteringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygsbänk med MFT-bord och inbyggd överfräs för träbearbetning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen återstår såklart att bygga anhåll och fräsa ner Incra-skenorna. 😃
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Börjar ju likna nåt(y)

Jag hade övervägt att strunta i t-tracksen för fastsättning av anhållet. 95% av fräsningar sker med anhållet nära fräsen och detta spannet löses enkelt med gänginsatser i bordet och avlånga hål i anhållet. Gjorde så på min liknande set up och har inte en sekund saknat mina t-tracks. För udda fräsningar har du ju typ 98 hål att välja på att spänna fast anhållet i.

T-tracksen går djupt så du måste förstärka på undersidan där du fräser ner dom. Om du ska ha dom så kör dom inte framför fräscentrum så slipper du iaf två spår 90 grader mot fräsriktningen.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.