6 366 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Luktar rök när grannen under eldar
Precis flyttat in i en lägenhet i ett äldre hus. Huset har tre plan och jag bor högst upp. Grannen under mig eldar i sin kamin/öppna spis och det luktar jättemycket eld/rök. Men det syns ingen rök direkt.
Dom som bodde här tidigare sa till fastighetsägaren att det måste läcka nånstans så sotaren ska ringas på måndag. Det luktar rök i hela lägenheten, en sur stank på nåt vis. Men det luktar värst i vardagsrummet där murstocken är.
Igår sa jag till att det luktade väldigt mycket så han slutade elda då. Nu eldar han igen känner jag.
Det luktar alltså betydligt starkare när han eldar.
Borde han inte låta bli helt att elda tills nån varit och kollat upp det här? Det känns inte hälsosamt, och jag har dessutom ett astmabarn!
Dom som bodde här tidigare sa till fastighetsägaren att det måste läcka nånstans så sotaren ska ringas på måndag. Det luktar rök i hela lägenheten, en sur stank på nåt vis. Men det luktar värst i vardagsrummet där murstocken är.
Igår sa jag till att det luktade väldigt mycket så han slutade elda då. Nu eldar han igen känner jag.
Det luktar alltså betydligt starkare när han eldar.
Borde han inte låta bli helt att elda tills nån varit och kollat upp det här? Det känns inte hälsosamt, och jag har dessutom ett astmabarn!
Säg till hyresvärd och granne att ingen mer eldning förräns murstocken är provtryckt. Både för ditt barns skull men också för brandrisken.
Vägrar dom lyssna ringer du räddningstjänsten så kan dom säkerligen komma med ett föreläggande.
Vägrar dom lyssna ringer du räddningstjänsten så kan dom säkerligen komma med ett föreläggande.
Undra om det finns nåt sätt att ta bort lukten, nu luktar det inte "nyeldat" men det luktar som om det sitter i väggar, tak och golv. Det är som sagt en sur rök/eldlukt. Önskar att någon kan tipsa om nån maskin eller luftrenare som tar bort all lukt. finns det? 😁
Liknande trådar
-
Hantering när hantverkare går upp i rök?
Juridik -
Unken lukt när tvättmaskinen är igång, men maskinen luktar inte.
Miljö & Hälsa -
Luktar illa när jag eldar i kamin (kemisk)
Ved, Pellets, Flis -
Det luktar och tomt i avloppet när jag tittar. Hur får jag bort lukten?
Tvättstuga -
Öppen spis luktar rök när den inte används
Ventilation