Väldigt värt att hyra en maskin för det.. Gjorde hela hallen (8kvm) på ca 20 minuter med maskin, och ca en timme/kvm manuellt..

//J
 
Har en golvskrapa och den funkar, men det sitter rejält. 30 år gammalt lim :). Plasten i mattan släpper men inte det under. Får se om resten sitter lika hårt, rummet är bara 8m2...
 
Redigerat:
Hittade en bild på hur det såg ut när etapp 1 var klar, samt bild hur det blev efter rummen var rivna.

Inredning före renovering med vit dörr på vänster och parkettgolv, halvöppnad dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nylagda laminatgolv och nymålade väggar, synliga spår på golvet där väggar tidigare stått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte riktigt samma kameravinkel, men nära nog.
 
  • Före-och-efter-bilder av ett rum, först möblerat och upplyst, sedan tomt med nytt golv och målade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ramnemark skrev:
Har en golvskrapa och den funkar, men det sitter rejält. 30 år gammalt lim :). Plasten i mattan släpper men inte det under. Får se om resten sitter lika hårt, rummet är bara 8m2...
Är det betong under mattan? Jag använde kofoten för att slita bort vår matta i köket. Var grymt effektivt faktiskt.
 
Fick några timmar över idag också och hann gipsa färdigt rummet. Nu återstår tre golvbrädor och spackling innan det är dags för ytskikten!

Rum under renovering med nygipsade väggar, oavslutat trägolv och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Målat trappräcket med grundfärg.
 
iSnobben skrev:
Är det betong under mattan? Jag använde kofoten för att slita bort vår matta i köket. Var grymt effektivt faktiskt.
Nej golvspån. Det är limmet som gör golvet ojämt (spelar nog ingen roll under laminat) men vill ha bort det. Jag har en mattskrapa från biltema som har funkat bra till mattan i de andra sovrummen men nu är de sista kvar. Antar att mattan är torrare här och går sönder vilket ger allt jobb. De de andra kunde man dra loss mattan i större bitar :)
 
Ramnemark skrev:
Nej golvspån. Det är limmet som gör golvet ojämt (spelar nog ingen roll under laminat) men vill ha bort det. Jag har en mattskrapa från biltema som har funkat bra till mattan i de andra sovrummen men nu är de sista kvar. Antar att mattan är torrare här och går sönder vilket ger allt jobb. De de andra kunde man dra loss mattan i större bitar :)
Har du inte lärt dig att det alltid är den sista bulten på däcket som inte går att få loss. :mad:
 
  • Gilla
Alex Meyer och 1 till
  • Laddar…
Har satt in hyllan mot hallen. Tyvärr gjorde djupet att det inte går att ha en garderob. Men en hylla blir ju bra 👍

Inbyggd vit hylla i hall med gipsbitar som täcker hål vid tak och golv, intill vita dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Idag har vi bara tjafsat i huset. Om vi har kommit överens om hur köket skall se ut och jag känner att det är byggbart. Då kan man inte bara slänga ur sig att man plötsligt vill ha det annorlunda, typ dagarna innan jag ska börja dra flexslang och sätta dosor, riva, förbereda vatten mm. Man kan inte bara önska sig en förändring utan att mäta, tänka, planera och lägga fram det med argument och belägg för sin nya idé. Sen avslutas diskussionen med ett "vi kan väl sova på saken".

Nej, jag kan inte sova på saken. Faktum är att jag troligtvis inte ens kan somna med alla nya problem som jag måste lösa..

Venus och Mars. Fan.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
D
Ta bort golvspånet o sätt nytt? :)
 
Chrissofsweden skrev:
Idag har vi bara tjafsat i huset. Om vi har kommit överens om hur köket skall se ut och jag känner att det är byggbart. Då kan man inte bara slänga ur sig att man plötsligt vill ha det annorlunda, typ dagarna innan jag ska börja dra flexslang och sätta dosor, riva, förbereda vatten mm. Man kan inte bara önska sig en förändring utan att mäta, tänka, planera och lägga fram det med argument och belägg för sin nya idé. Sen avslutas diskussionen med ett "vi kan väl sova på saken".

Nej, jag kan inte sova på saken. Faktum är att jag troligtvis inte ens kan somna med alla nya problem som jag måste lösa..

Venus och Mars. Fan.
Bit ihop.

Happy wife, happy life.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
danpih skrev:
Ta bort golvspånet o sätt nytt? :)

Golvspån? Vi har trägolv som är 4cm tjockt. Om jag måste flytta elen till ugn och kyl/frys så måste jag riva delar av köket som jag vill behålla under byggnationen för att kunna sätta igen hallen, fräsa ur i väggen och ta upp golvet på ytterligare ett ställe.

Sånt här gör mig galen. När man är så okunnig som jag är på detta så är det så mycket jag måste lära mig för att 'bara' göra en ändring. Allt detta gör jag såklart bäst genom att fråga men tills dess maler frågorna om och om igen tills man somnar av utmattning.

Allt detta för att få in en köksö som man inte ens mätt ut för att veta om det passar. Hon tänker med känslor och jag med förnuft. Skrik inte rätt ut nu för det är inget som säger att det ena är bättre än det andra.

Jag förstår inte hur ni klarar det? Ni är så sjukt talangfulla många av er.




Jag har I alla fall skottat av bron och planerat lite vattendragning i källaren för att vara onT.
 
Chrissofsweden skrev:
Idag har vi bara tjafsat i huset. Om vi har kommit överens om hur köket skall se ut och jag känner att det är byggbart. Då kan man inte bara slänga ur sig att man plötsligt vill ha det annorlunda, typ dagarna innan jag ska börja dra flexslang och sätta dosor, riva, förbereda vatten mm. Man kan inte bara önska sig en förändring utan att mäta, tänka, planera och lägga fram det med argument och belägg för sin nya idé. Sen avslutas diskussionen med ett "vi kan väl sova på saken".

Nej, jag kan inte sova på saken. Faktum är att jag troligtvis inte ens kan somna med alla nya problem som jag måste lösa..

Venus och Mars. Fan.
Maken gnällde på mig när jag "klagade".. när jag ändrade mig efter att han redan börjat riva/bygga :surprised: se det positivt, du fick iaf lite förvarning innan! Till mitt försvar så ser man inte vissa saker förrän man börjat (hur god planering man än har)..

Ett par djupa andetag och lite funderande och du är back on track., :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
.. Jag förstår inte hur ni klarar det? Ni är så sjukt talangfulla många av er...
Alla har sina problem längs vägen, oavsett hur duktiga de är :)
Vissa har bara mer erfarenhet av allt som kan gå fel.. och blir inte lika stressade över "motgångarna" längre..

Ni kommer fixa det galant! :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.