Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Diskussionen om elinstallationer och vad man får/bör/kan göra själv och om lagarna är bra o s v kommer för evigt att fortsätta i andra, nya trådar ;)

Fantastiskt att proffs (som Siltberg, Fredrik S m fl) orkar engagera sig med att svara. Det ska vi vara tacksamma för (y)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Och eftersom det med nuvarande lag är möjligt för TS att göra visst arbete själv, så är ju TS:s fråga, om hur elinstallatörerna ställer sig , relevant. Då jag inte är installatör, utan bara allmänt intresserad av elfrågor och elsäkerhet, har jag inget svar på den frågan, men det går ju att se i en del svar att det finns ett visst motstånd ( så bästa svaret fick TS redan i #2) .
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Kan nämna bara att det finns ganska stor animositet gentemot er elare när man kommer från en larm/passer-firma och man börjar se elgubbar som ska ta ansvar för en hel dörrmiljö utan att egentligen ha någon aning om vad de håller på med.
För att inte tala om hur hårt många elektriker drar plintskruvar till bla brandlarm och hur dom skalar brandlarmskablar så att det blir brottsanvisningar.

Flera gånger så har jag knappt kunnat låssa skruven i plinten efter att en elektriker har varit och monterat.
Några gånger så har jag fått felsöka kabelbrott, där det visat sig att elektrikern hade varit för hårdhänt med verktyget när trådarnas isolering skulle skalas bort.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Med "Fan", menar du då personen från Elsäkerhetsverket som omnämns i den länkade tråden och som bekräftar att han läst sin egen bibel rätt? Det verkar som att vi inte kommer längre i frågan om vad dagens föreskrifter faktiskt säger så det är lika bra att lämna det slagträet.

Jag har också tidigare klargjort att det inte handlar om att kreti och pleti ska "göra installationer". Det handlar (i detta fall, såväl som när vi pratar om detta i allmänhet) om att innehavaren vill kunna göra mindre (kvalificerade) jobb i sin egen anläggning. Dagens föreskrifter tillåter detta om man får tag på en elinstallatör som kan ta ansvaret för att innehavaren har de kunskaper som behövs för att resultatet ska bli en säker anläggning. Så nu hoppas jag att även detta slagträ läggs åt sidan.

Det vore bättre om vi istället kunde diskutera var skon egentligen klämmer här. Jag tror inte vi är oense om något i grunden när vi väl förstått varandras intressen. Åsikter och fakta respekteras.
Vilken är den länkade tråden?
 
lat skrev:
Är bara så in i h...e trött på dessa messerschmittar som tror sig ha fått sitt uppdrag av gud och som aldrig skulle t.ex. skala en sladd 1 millimeter för kort eller långt, aldrig skulle göra en böj på en kabel som inte var av exakt (och jag menar EXAKT) rätt radie eller vad du vill.

Har hittills aldrig träffat en elektriker (eller för den delen kylmontör eller annan yrkesgrupp med auktorisation) som har varit garanterat felfri, att de sedan tror att SVENSKA AUKTORISERADE HANTVERKARE är nåt speciellt gör dem bara ännu mer patetiska!

I just detta fall så får du gärna peka på föreskriften som säger att avståndet är för litet.

Att sedan dessa guds gåva till mänskligheten inte har några som helst betänkligheter att göra t.ex. vilka rörjobb som helst gör ju inte saken bättre. Nån som tittat på Mythbuster och sett vad som händer om man blockerar säkerhetsventilen på en VVB, kan säga att det smäller bra!!
Men visst, rör kan väl vilken idiot som helst fixa med själv!!!
Vad är det du slår mot lat? Är det sånt som finns i tråden eller allmänt elektriker eller vad?

Så illa ställt ser jag det inte själv men jag går sällan runt och retar mig så mycket på saker och speciellt inte någon längre tid. Men eftersom du frågar efter föreskrifter som skulle ge att avståndet är för litet kan jag passa på att messerschmitta lite eller tillrättalägga som det skrevs tidigare.

Tror inte det finns såna föreskrifter däremot om man följer diverse instruktioner eller montageanvisningar för skydden är det en väl framhållen punkt där med att försöka hålla matning och utgående sida skilda och med korta sammanhållna förbindningar i övrigt. Nu behöver inte en någorlunda elkunnig upplysas om detta som är direkt följd av grundläggande naturlagar. Elektromagnetism -> induktion och vilka parametrar som styr dvs liten area-ledare buntade, långt avstånd och inget parallellt ger liten koppling mellan sidorna.

Alltså var detta följd av en riktig föreskrift som man har att följa antingen man vill eller ej, de är de allra bästa. :)
 
norrbottenssnickaren skrev:
Tackar ödmjukast för alla inlägg. Det har varit intressant läsning. För min del känns tråden lite överspelad nu då jag fått många olika svar från många olika personer.

Kan nämna bara att det finns ganska stor animositet gentemot er elare när man kommer från en larm/passer-firma och man börjar se elgubbar som ska ta ansvar för en hel dörrmiljö utan att egentligen ha någon aning om vad de håller på med. DÄR blir säkerheten lidande med lås som inte fungerar, utrymmeskrav som inte hålls osv osv... jag tror inte samma sak kan sägas om min tänkta installation faktiskt. Ha en god fortsättning.

När blev det tal om kukmätartävling?
Ja nej det blev fel, någon kom inte in genom dörren.
Testa det i aspekt till att någon sitter fast med 10A genom vänster arm och höger fot. Eller varför inte glapp med brand som risk.
Nej nej bej, det är PASSERSYSTEMET som är dödsfällan i dramat....jösses.
 
lat skrev:
Brallan,
det är tydligen selektivt vilka lagar & regler som behöver följas????
Bra det där att man får välja själv!
Vad babblar du om? Du verkar ha stora problem när det kommer till seriösa hantverkare.
Vafan vill du att det ska vara polack-stil på byggena? Oskyddade arbetare som kör 16-pass. Man följer ingen standard, djungelns lag allihopa! Kör på barre!

Bara för att jag håller hög, seriös standard på mitt utförande av jobb, så är väl för fan inte det dåligt, är du helt jävla blåst eller?! Det är ju för fan BRA! Eller?
 
Ah vilka jävla svin! Kolla, de följer installationsanvisningar som några jävla besserwissers! Sånna HATAR användaren 'lat'.
Helst ska man vara så slarvig och dålig som möjligt, det eftersträvar vi, det är bra! Det gillar 'lat'
 
Jaha?? Så allt annat ni gör är 100% lagligt då? Så varje tråd ni drar eller tar, ringer ni nån med behörighet?? Knappast!
 
GK100 skrev:
Vad är det du slår mot lat? Är det sånt som finns i tråden eller allmänt elektriker eller vad?
Nå, ingen fara. Blev bara så fruktansvärt trött på petimätrarna som tycker saker!! Jag kan också tycke det ena eller andra, men står det inte t.ex ett uttryckligt mått, så är det bara ett tyckande! Om det hade skilt 1mm till, hade det varit ok då, eller 5mm eller 10mm eller 50mm? Och varför?

Det finns ju ett antal andra såna här "utsedda av Gud" här på forumet som bl.a jobbar med kyla, dom är precis lika inkluderade, jag diskriminerar ingen yrkesgrupp :rolleyes:

Faktum är att jag är trikare själv i botten, om än bara fartygselektriker med 2,5år till sjöss och därefter läst till mig begränsad behörighet och jobbade med värmecentraler i ~20år. Men det är många år sedan jag jobbade med detta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Brallan84 skrev:
Vad babblar du om? Du verkar ha stora problem när det kommer till seriösa hantverkare.
Vafan vill du att det ska vara polack-stil på byggena? Oskyddade arbetare som kör 16-pass. Man följer ingen standard, djungelns lag allihopa! Kör på barre!
Nu är det ju så att jag jobbat ihop med både polacker, ryssar, finnar, juggar och vad f.n du vill som varit mer seriösa och haft hur bra anställningar som helst, både i svenska & utländska företag!

Tyvärr har jag också jobbat ihop med svenskar i svenska företag där både personerna & företagen varit allt annat än seriösa och överhuvudtaget aldrig borde fått sätta sin fot på nån arbetsplats. Och konstigt nog så har de alla hållit en vääääldigt hög profil om hur seriösa de varit.....

Det är jääääättebra att du är seriös, och jag kan i hemlighet nämna att jag också läser manualer, men det betyder inte att jag ALLTID gör EXAKT som det står där. Men du, säg inget!!!!

Och du, när blev du tankeläsare??? Om du sköter ditt övriga jobb lika bra som tankeläseriet så är det ingen bra referens!

Du bör dessutom tänka lite grann på blodtrycket.
 
Redigerat:
Fredrik Sjödin skrev:
Vilken är den länkade tråden?
Länken till fluxio i ett av mina tidigare inlägg #98.
 
Dags att sjunga "we shall overcome" ?

Godwins lag bevisar sig igen
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Brallan84 skrev:
Ah vilka jävla svin! Kolla, de följer installationsanvisningar som några jävla besserwissers! Sånna HATAR användaren 'lat'.
Helst ska man vara så slarvig och dålig som möjligt, det eftersträvar vi, det är bra! Det gillar 'lat'
Tagga ned lite nu och andas. Det är är väldigt svårt att förstå vad du vill och menar. Ironi går inte fram så bra i forum med upprörda känslor.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.