Status
Inte öppen för fler kommentarer.
När trådarna ligger för nära varandra så kan det hända att strömspiken hoppar över från de oskyddade ledarna till dom skyddade, då kan man nästan lika väl vara utan skyddet helt å hållet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja nu hänger jag med.
De röda är åskskydd/överspänningsskydd. Mellanskydd antar jag då?

Ja för överspänningsskyddets skull håller jag helt med dig. Isoleringen är väl antagligen specad till max 1kV, men tål rätt säkert åtminstone 2-3kV innan överslag.
Men isoleringen förslår inte långt om det kommer 20-100kV
 
Demmpa skrev:
Inkommande oskyddade trådarna går lite väl nära dom skyddade trådarna.

Dom inkommande trådarna skulle ha kommit in i botten av centralen.
Sa han som aldrig kört över en heldragen linje!
 
lat skrev:
Sa han som aldrig kört över en heldragen linje!
Nu var det ju en helt korrekt anmärkning Demmpa gjorde på det funktionella planet inget annat, anlitar man fackman är det ju en aspekt som man rimligtvis även tror sig få på toppnivå.
 
jehn skrev:
Bo, kalla det gärna käbbel, men lagen tillåter inte att vem som helst gör elinstallationer och detta råder det stor okunskap om. Inte minst märker man det här på detta forum.
Därför behöver frågan om man kan göra installationsjobb själv i sitt garage besvaras ordentligt.
En seriös elinstallatör åtar sig inte att låta kunden göra vissa jobb.
Nu har jag lovat mig själv att inte ge mig in i den här diskussionen fler gånger, men det är nytt år trots allt :) Jag skulle nog hävda att det inte finns några krav på genomgångna utbildningar, arbets- och kunskapsprov eller praktisk erfarenhet etc. för den som utför det faktiska arbetet, även om det såklart underlättar. Det förväntas däremot att denne har fått nödvändiga instruktioner för arbetets genomförande och att arbetet sker under överinseende av någon med behörighet.
Jag är till skillnad från en del här en stark försvarare av den reglering vi har i Sverige. Jag tycker däremot att tillsynen och den fortsatta utvecklingen av lagar och förordningar ska skötas av myndigheten snarare än individer och politiska organisationer med egenintresse.
 
Morgan Jacobsson skrev:
[bild] Vill visa vilken nivå det är på mina arbeten, så att du får en liten vink om vem du försöker tillrättalägga...Herr Bo.Slitberg
Mycket prydlig!
 
Morgan Jacobsson skrev:
[bild] Vill visa vilken nivå det är på mina arbeten, så att du får en liten vink om vem du försöker tillrättalägga...Herr Bo.Slitberg
Ordningen på Brun Svart Grå?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ja man får väl ett visst skydd av dessa överspänningsskydd i alla fall. Allt går att göra på ett annorlunda sätt, men det viktigaste med bilden tycker jag med tanke på andra läsare är att påpeka att så gör vi inte en central i Sverige. Den där skulle kunna höra hemma i Norge. Nu blev det ju lite "tillrättaläggande" för jag vet inte annars vad den kommentaren syftar på :)

jehn skrev:
Bo, kalla det gärna käbbel, men lagen tillåter inte att vem som helst gör elinstallationer och detta råder det stor okunskap om. Inte minst märker man det här på detta forum.
Därför behöver frågan om man kan göra installationsjobb själv i sitt garage besvaras ordentligt.
En seriös elinstallatör åtar sig inte att låta kunden göra vissa jobb.
Du är ungefär nr 28 som envist hållit fast vid liknande påståenden här på forumet, men hittills har ingen lyckats bevisa att vi har fel, och vi har väl heller inte lyckats övertyga någon att vi har rätt... :confused: Men skam den som ger sig. Om vi återvänder till texten i #64 så säger den att

- en elinstallatör kan låta en person som inte är anställd i samma företag utföra elinstallationsarbete under några villkor som att det ska dokumenteras etc.
- då lagen inte har några krav på yrkesmän så kan denna vara anställd på apoteket, eller inte vara anställd alls.

Underförstått innebär det ju samtidigt att elinstallatören har samma ansvar för överinseendet. Han kan alltså inte sätta in vilken person som helst utan måste se till att vederbörande har nödvändiga kunskaper och instruktioner, annars är det risk att behörigheten dras in. Det handlar alltså inte om något avkall på elsäkerheten. Lite mer bakgrund finns här: http://www.fluxio.se/forum/6/31257.html

Nä, jag gissar att det istället handlar om att ni vill skydda era egna arbeten och det är fullt förståeligt. Jag kan nog garantera att det inte finns något att oroa sig över där.
 
  • Gilla
dennisson och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja man får väl ett visst skydd av dessa överspänningsskydd i alla fall. Allt går att göra på ett annorlunda sätt, men det viktigaste med bilden tycker jag med tanke på andra läsare är att påpeka att så gör vi inte en central i Sverige. Den där skulle kunna höra hemma i Norge. Nu blev det ju lite "tillrättaläggande" för jag vet inte annars vad den kommentaren syftar på :)



Skulle också kunna vara från Danmark.
Men var finns huvudbrytaren? Är det en undercentral? Tycker att det ser lite konstigt ut med en tre polig fasskena till tvåpoliga komponenter, någon tanke bakom detta?
Och jordplinten ser lite felplacerad ut. Tanke bakom eller?
 
Redigerat:
Morgan Jacobsson skrev:
.....vink om vem du försöker tillrättalägga...Herr Bo.Slitberg
Herr Siltberg är seniort proffs. Bara så du vet ;)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Nu var det ju en helt korrekt anmärkning Demmpa gjorde på det funktionella planet inget annat, anlitar man fackman är det ju en aspekt som man rimligtvis även tror sig få på toppnivå.
Är bara så in i h...e trött på dessa messerschmittar som tror sig ha fått sitt uppdrag av gud och som aldrig skulle t.ex. skala en sladd 1 millimeter för kort eller långt, aldrig skulle göra en böj på en kabel som inte var av exakt (och jag menar EXAKT) rätt radie eller vad du vill.

Har hittills aldrig träffat en elektriker (eller för den delen kylmontör eller annan yrkesgrupp med auktorisation) som har varit garanterat felfri, att de sedan tror att SVENSKA AUKTORISERADE HANTVERKARE är nåt speciellt gör dem bara ännu mer patetiska!

I just detta fall så får du gärna peka på föreskriften som säger att avståndet är för litet.

Att sedan dessa guds gåva till mänskligheten inte har några som helst betänkligheter att göra t.ex. vilka rörjobb som helst gör ju inte saken bättre. Nån som tittat på Mythbuster och sett vad som händer om man blockerar säkerhetsventilen på en VVB, kan säga att det smäller bra!!
Men visst, rör kan väl vilken idiot som helst fixa med själv!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
lat skrev:
Sa han som aldrig kört över en heldragen linje!
Eftersom Morgan Jacobsson ville visa hur prydligt och duktigt han bygger elcentralen men missar en sådan enkel detalj som kan göra att överspänningsskydden mister en del av sin funktion är inte bra.
Ännu värre är det när det är nybygge/större renovering där det dras nya slangar, är öppna väggar mm. Det hade varit väldigt enkelt att dra inkommande utanför centralen och gå in i botten, det hade även varit bättre att låta vidarematningen gå från överspänningsskydden än från "huvudbrytaren".

Och nej, jag är inte felfri, jag gör mina tabbar.
Jag har tex kallat ut brandkåren utan att jag märkte det förrän brandmästaren knackade mig på axeln. Jag stod vid centralen och med ryggen mot ytterdörren, vi provade styrningar och jag hade missat att slå från ena larmsändaren. När jag vänder mig om efter knackningen på axeln så säger brandmästaren "Jasså är det du!".
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
lat skrev:
Har aldrig varit med om en tråd med så laglydiga personer 😂
Ger mig f.n på att de aldrig kört för fort, underlåtit att stanna vid stopplikt, "glömt" säkerhetsbältet 😇
O det skulle vara något dåligt med det menar du?
"Ah vafan gör du? följer du installationsanvisningar din jävel....BÖÖÖG!"
"Men vafan grabbar! Vem är det som använt gul/grön ENDAST som skyddsledare?"
"Seriöst?! VEM har avsäkrat spisen med rätt sorts 3-polig brytare? Fan så illa!"

Det finns skapligt mycket som kan gå fel om man höftar på sitt jobb som elektriker. Vill du ta ansvaret när det enda du känner till är 15% av totala jobbet? Skulle inte tro det....eller köper du hus/bil/kläder efter att ha sett en bild?
 
Brallan,
det är tydligen selektivt vilka lagar & regler som behöver följas????
Bra det där att man får välja själv!
 
norrbottenssnickaren skrev:
Hej alla elare. Vad har ni för åsikt om en kund vill dra tråd i tex en garagetillbyggnad själv och sedan få er att koppla in allt i centralen och kanske testa av uttagen (och allt annat elaren gör)? Är det ngt problem för er?
Ja. Hur ska du som elinstallatör kunna säkerställa kundens kunskaper och färdigheter? Hur ska du kunna kontrollera installationen innan den tas i bruk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.