13 161 läst · 35 svar
13k läst
35 svar
Stötar från tvättmaskin
Med ett instrument för ohm-nätning ( eller ringklocka) kan du försöka verifiera att det finns förbindelse i jordledningen ( max något Ohm) i mätfall A , B , C(med a+b hopsatta), D ( mellan uttag och vattenkran eller liknande). Om detta inte visar på något fel, får du kalla på elektriker, som kan mäta på fler punkter ( inkl. "proppskåpet" ). Du bör som sagt tidigare inte använda det som det ser ut nu, för det kan vara det sista du gör i livet.
Redigerat:
Du kan börja mäta dels att du har kontinuitet för jorden i förlängningssladden. Dvs mät resistans eller summra med multimeter mellan jordblecken på hane och hona. Sen kan du mäta så att du har 230 V fas-jord och fas-noll i eluttaget. Dvs mät spänning mellan dessa delar i uttaget.
Sen vore det ju intressant att säkerställa stt maskinen jordas, då ska du ha kontinuitet mellan jordad del och jordbleck på anslutningskabeln. Ska trumman vara jordad tro?
Sen vore det ju intressant att säkerställa stt maskinen jordas, då ska du ha kontinuitet mellan jordad del och jordbleck på anslutningskabeln. Ska trumman vara jordad tro?
Hej!
Hade liknande upplevelse med vår nya torktumlare när denvar provisorikt instlerad med en förlängning/förgrenings sladd. Kom fram till att det var statis elktricitet som byggdes upp när kläderna rullade runt, Och berode på att jorledningen i den nya kina sladden gått av i ingången i kontakten på den. Inga mätbara strömmar mellan maskinaen och vattenrören. Med en annan sladd försvann problemet. Jag hade kollat sladden först
Och mätt om alla ledarna har kontakt.
Hade liknande upplevelse med vår nya torktumlare när denvar provisorikt instlerad med en förlängning/förgrenings sladd. Kom fram till att det var statis elktricitet som byggdes upp när kläderna rullade runt, Och berode på att jorledningen i den nya kina sladden gått av i ingången i kontakten på den. Inga mätbara strömmar mellan maskinaen och vattenrören. Med en annan sladd försvann problemet. Jag hade kollat sladden först
Och mätt om alla ledarna har kontakt.
Det låter ju som att det kan vara dubbla problem här. Dels avsaknad av jordkontinuitet plus att maskinen läcker ström ut i trumman och chassit.
Hur som helst tycker jag att man ska öppna maskinen och kolla att alla kablar ser hela ut och att det inte har byggts upp en massa damm och kladd som kan vara ledande och att det i allmänhet ser rent och helt ut.
Att elektriken är noggrann och pålitlig är inte någon garanti för att denne inte gjort en tabbe. Alla klantar sig på jobbet någon gång.
Jag tror inte på statisk elektricitet, jag har aldrig varit med om att sådan byggs upp i en tvättmaskin.
Hur som helst tycker jag att man ska öppna maskinen och kolla att alla kablar ser hela ut och att det inte har byggts upp en massa damm och kladd som kan vara ledande och att det i allmänhet ser rent och helt ut.
Att elektriken är noggrann och pålitlig är inte någon garanti för att denne inte gjort en tabbe. Alla klantar sig på jobbet någon gång.
Jag tror inte på statisk elektricitet, jag har aldrig varit med om att sådan byggs upp i en tvättmaskin.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Det kan vara så att om det är fel på jordningen, så kan det läcka lite (ofarligt) med ström från ett avstörningsfilter. Det sitter för att ta bort störningar från elmotorn. Ett sådant filter kopplar de högfrekventa störningarna mot jord. Men även en liiiten del av den vanliga 50 Hz växelströmmen kan läcka igenom kondensatorerna i filtret. En kondensator är en komponent som populärt utryckt leder igenom högfrekvent el. Ju högre frekvens, desto bättre leder den. Störningar från motorn har hög frekvens.
Men det kan lika gärna vara så att du har ett isolationsfel i tvättmaskinen, i så fall direkt livsfarligt.
Men det kan lika gärna vara så att du har ett isolationsfel i tvättmaskinen, i så fall direkt livsfarligt.
Det kan även vara tvärtom. Tm är korrekt jordad. Men det finnas spänńing i vattenledningsrören i tvättstugan / badrummet.
Det kan även vara fel på inkommande skyddsledare eller PEN till säkringsoxen.
Uttaget sitter i köket. Vilket rum står maskinen i? Badrummet? Man får inte dra in förlängningssladdar i badrum. Det måste vara ett fast monterat uttag som är skyddat av en fast monterad jordfelsbrytare.
Det kan även vara fel på inkommande skyddsledare eller PEN till säkringsoxen.
Uttaget sitter i köket. Vilket rum står maskinen i? Badrummet? Man får inte dra in förlängningssladdar i badrum. Det måste vara ett fast monterat uttag som är skyddat av en fast monterad jordfelsbrytare.
Redigerat:
Det jag fått tillsagt är att man får ha förlängningssladd om den är gjord för fuktig miljö, men jag får inte koppla in den i uttag som inte är speciellt för våtutrymmen. Kan det stämma?Tobbe_3 skrev:
Jag har bytt alla elledningar i halva huset och när andra halvan görs så är badrummet inräknat med ett uttag där, så vet om att lösningen jag har nu inte är okej och kommer lösa det inom snar framtid.
Ska ta tag i detta på måndag så får vi se om man får nån lösning på det...annars får man väl börja skicka tvätt till mamma...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Om du inte är kunnig med el så är en eluttagstestare plus en billig multimeter en relativt låg kostnad och då kan du mäta så att kabeln är kopplad riktigt (finns skräckexempel på Kina-kablar där jordblecket inte är anslutet internt) genom att koppla in förlängningskabeln till maskinen och mäta jordblecket på stickproppen mot tvättmaskinens hölje, ska vara mycket lågt motstånd. Med uttagstestaren får du besked om jordningen i uttaget är rätt gjord. Är båda dessa saker ok så är maskinen rätt jordad och då ligger felet antagligen i maskinen.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Om man kan anta att uttaget man kopplar in sig på har en korrekt skyddsjord, vilket alltså ev. inte är fallet här. Och man drar en skarvkabel med lös jordefelsbrytare till badrummet. Då är man i praktiken någorlunda säker. Men det är ett regelbrott.
Huvudregeln är att en skarvkabel får bara användas inom det rum där uttaget sitter. Drar man en skarvkabel till ett annat rum så finns risken att man ex. drar från ett rum med ojordade uttag till ett rum där uttagen måste vara jordade, eller att man drar till ett våtrum, där man oundvikligen måste ha jordfelsbrytare.
Även lös jordfelsbrytare blir då farlig, eftersom man inte kan vara helt söker på att den inte kopplas bort av någon som ex. besöker dig och av någon anledning lånar din maskin. Det går inte att förutsätta att alla som kan tänkas använda badrummet begriper vad den där manicken gör för nytta. Och framförallt om den löser ut, så skulle en sådan person kunna "reparera" genom att ta bort "manicken".
Huvudregeln är att en skarvkabel får bara användas inom det rum där uttaget sitter. Drar man en skarvkabel till ett annat rum så finns risken att man ex. drar från ett rum med ojordade uttag till ett rum där uttagen måste vara jordade, eller att man drar till ett våtrum, där man oundvikligen måste ha jordfelsbrytare.
Även lös jordfelsbrytare blir då farlig, eftersom man inte kan vara helt söker på att den inte kopplas bort av någon som ex. besöker dig och av någon anledning lånar din maskin. Det går inte att förutsätta att alla som kan tänkas använda badrummet begriper vad den där manicken gör för nytta. Och framförallt om den löser ut, så skulle en sådan person kunna "reparera" genom att ta bort "manicken".
Kan avstörninfsfiltret läcka även när motorn inte är igång?
Tvättmaskiner är ju vanligtvis anslutna till vattenledningen med en plastslang. Vattnet i den borde inte väl inte kunna leda så mycket ström att det känns?
Tvättmaskiner är ju vanligtvis anslutna till vattenledningen med en plastslang. Vattnet i den borde inte väl inte kunna leda så mycket ström att det känns?
Nu när det är så kallt utomhus, vilket ger mycket låg luftfuktighet inomhus och torr luft inomhus, och man haltar runt med morgontofflor på heltäckningsmatta, kan ge duktigt med uppladdning och statisk elektricitet och stötar vid beröring av jordplan.
Redigerat: