richardtenggren skrev:
Lite cederträ ska väl vara bra att ha i garderoben mot pälsängrar :)
Tyvärr ligger det redan cederblock lite här och var i garderoben, men det finns alldeles för mycket skrymslen för att det ska vara möjligt att hålla rent tillräckligt bra. Inklusive breda springor mellan golvtiljorna.
 
M
Typ ett halvår för sent så blev nu kakelugnen omputsad för säsongen. Blev en ny teori som gör gällande att ett tunt putslager håller bättre, så vi får väl se. Den tunna putsen i eldstaden är som tur var inte många dagars torktid på.


Nyputsad yta inuti en kakelugn med synligt tunt putslager och en jämna finish, klar för säsongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jackt skrev:
[bild]

Började bli jobbigt för värmepumpen, så jag tog saken i egna naturhänder..

Före;
[bild]

Efter;
[bild]

Skall väl säga att naturen försöker själv, men det går för långsamt..
Tyvärr räckte det inte. Alldeles för lite vatten fortfarande.. nu är det ca -4 ute och resultatet blir detta;
Display på värmepump som visar temperaturer, T6 82 °C, T9 38,5 °C, T10 -3,4 °C, T11 -6,9 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är hela ån frusen, brukar aldrig bli det här, det skall forsa fram vatten och då är det inga problem för pumpen.. lite kallare än nu och vi får köra på elpatronerna..

Så vi börjar titta efter att komplettera eller byta ut slingan..
 
Vi ska sätta in en riktig kamin i huset som skall kunna hjälpa till vid kallt väder. Vi har en Viking30 i köket men den har inte dem effekten att kunna räcka. Så vi behöver ändå se över värmepumpen. Det jag funderar nu på är en extra slinga grundvatten. Har ju ett borrat hål på 65m med pump efter vi bytte till kommunalt vatten tidigare i höstas. Hittar dock ingen bra info på vad som behövs, eller någon som skrivit om en sådan installation..

Edit: är ett svar till ett inlägg som fanns, nu borta.. :)
 
M
jackt skrev:
Tyvärr räckte det inte. Alldeles för lite vatten fortfarande.. nu är det ca -4 ute och resultatet blir detta;
[bild]
Nu är hela ån frusen, brukar aldrig bli det här, det skall forsa fram vatten och då är det inga problem för pumpen.. lite kallare än nu och vi får köra på elpatronerna..

Så vi börjar titta efter att komplettera eller byta ut slingan..
Den där ån är väl i dagsläget inte tillräckligt djup på mitten ens?

Btw, är du säker på att man får fördämma en å enligt eget tycke och smak? Jag är osäker så jag undrar bara :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Den där ån är väl i dagsläget inte tillräckligt djup på mitten ens?

Btw, är du säker på att man får fördämma en å enligt eget tycke och smak? Jag är osäker så jag undrar bara :)
Vi trodde den var djup, men nu när den var "tömd" så insåg vi hur grunt allt var.. så det finns ingen bättre plats för slingan heller.. då skall man gräva ut en grop men då blir det stillastående vatten även där = ingen skillnad mot idag..

Nä, tror inte det är tillåtet, men är lätt att ta bort om någon skulle kräva det. Någon vidare fördämning blev det inte. 10-15cm, och det fanns en tidigare stenfördämning där. Dock så har den lärt oss hur nivåerna är just i detta område, skulle vilja göra en till "ö", då skulle vi ha bra med vatten hela tiden.. :)

Och som ett litet klarläggande, området där jag har slingan är inte den enda "kanalen" med vatten, det är ett helt "delta", vattnet rinner fram oavsett vad vi gör..
 
Redigerat:
Det har stått still ganska länge i min renovering. Det blev ett ganska långt upphåll när min dåvarande sambo och jag separerade för lite drygt ett år sedan, med alla beslut kring huset, bouppteckning och så vidare. Det var lite nervöst att vänta på besked från banken om jag överhuvudtaget kunde bo kvar, men i slutändan gick det bra och jag kunde till och med öka lånet lite för att finansiera den fortsatta renoveringen.

Kommer att starta en projekttråd där jag tittar tillbaks på hur det har gått. Nu under julledigheten har det kommit lite ny energi och även om allting började med att riva ut sådant som var gjort, men inte riktigt funkade, så är det full fart framåt nu.

Eftersom jag bor ensam i huset med min katt och allting hänger ihop i renoveringen, är det kort sagt kaos överallt. Min oas är sovrummet i källaren som "nästan är klart", i vart fall fullt beboeligt.

Förra veckan fick jag upp mina element på väggen, skönt såhär när det blev kallt. Tyvärr saknades det en specialkoppling, som var beställningsvara - de är alltså inte igång ännu :(

Renoverat sovrum med vertikalt element i Metal gray och garderobsvägg, subbas på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två stora vertikala Purmo element i färgen Metal gray. Till höger ser ni en del av min garderobsvägg som täcker hela kortsidan av rummet. Själva inbyggnaden är inspirerad av Erik (tror jag).

För tillfället används sovrummet även som vardagsrum med projektor på väggen, så den lilla subbasen på golvet var ett fantastiskt köp.

Närbild av ett vertikalt radiator-element i färgen Metal gray med glittereffekt mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på elementet. Svårt att få fram färgen.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag flyttar köket från ena ändan av huset till andra ändan så behöver jag dra nytt vatten. När vi fick göra om lite annat kom vi på en bättre lösning med rördragningen och så försvann det sista rummet som inte var kaos.


Renoverat badrum med blå kakelvägg, borttaget kakel och spår för rördragning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilla badrummet i källaren som var så vackert blått.

Blått kakel med borttagna plattor och urskurna kanaler för nya rördragningar i en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kakelplattorna åker ner.

Ny rördragning i källarbadrum med blått kakel där flera plattor tagits bort för att installera rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilar ut en liten kanal ur väggen och rören är på väg ner. Efter denna bilden har ytterligare tre rader kakel fått sätta livet till.
 
Idag har vi spikat panelen från Helvete. Mer slagna panelbräder har jag aldrig sett. Tror vi fick göra om en planka 5 ggr innan jag lyckades spika upp den så att inte den eller plankan under sprack. Men men blev väl ändå 15-20m2 gjort idag.

På't igen imorgon.

Byggarbetsplats vid skymning med uppspikad panel och byggnadsställningar runt ett hus i vintersnö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Robin Wahlman skrev:
Idag har vi spikat panelen från Helvete. Mer slagna panelbräder har jag aldrig sett. Tror vi fick göra om en planka 5 ggr innan jag lyckades spika upp den så att inte den eller plankan under sprack. Men men blev väl ändå 15-20m2 gjort idag.

På't igen imorgon.

[bild]
Tråkigt med panel som är sågat ur felväxt virke, prova att förborra om det händer igen, det brukar fungera för det mesta.
 
Gipsat lite idag :)

Nytt gipsat väggparti i ett pågående renoveringsprojekt med synlig OSB-skiva och vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Rivit bort dörren mellan garage och tvättstuga. Även fått dit en ny regel där skjutdörren kommer att sluta, som behövs för att stötta upp en mellanbjälke innan jag kan riva vidare.

Ny regel installerad vid öppning där tidigare dörr varit mellan garage och tvättstuga, stödjer takbjälk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Chrissofsweden skrev:
Helt OT men jag cyklade som vanligt MTB en mil till jobbet. Lite kyligt (-20°) om kinderna dom första kilometrarna men sen gick det till sig. Sen körde jag ett gympass. Börjar som vanligt att jobba kl. 07:00 :)
Låter hemskt, ;) du måste ha gått upp vid en okristligt tid för att hinna med allt innan jobbet.
 
Mikael_L
Robin Wahlman skrev:
Idag har vi spikat panelen från Helvete. Mer slagna panelbräder har jag aldrig sett. Tror vi fick göra om en planka 5 ggr innan jag lyckades spika upp den så att inte den eller plankan under sprack. Men men blev väl ändå 15-20m2 gjort idag.

På't igen imorgon.

[bild]
Tråkigt med dålig panel.
Den ska du naturligtvis reklamera, de får helt enkelt köra ut ny och prima panel åt dig.
 
Hemmakatten skrev:
Låter hemskt, ;) du måste ha gått upp vid en okristligt tid för att hinna med allt innan jobbet.
04:30 ringer klockan varje dag jag jobbar förmiddag vilket är 3-5 ggr/veckan. Man vänjer sig efter ett tag och när väl rutinen slagit klorna i en så finns det inget som heter "tidigt" längre :)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.