5 763 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Bästa köp för 70 000-vilken kökstillverkare?????
Hej igen.
Om nu de flesta leverantörer har liknande kvalitet men olika stort sortiment.
Har en fast pott på 70' och vill ha massiva luckor/i ek eller körsbär.
Platsbyggt kök verkar inte vara något för oss, vi vill inte ha en massa specialarskåp eller så...
VILKEN LEVERANTÖR SKA JAG VÄLJA..................
Om nu de flesta leverantörer har liknande kvalitet men olika stort sortiment.
Har en fast pott på 70' och vill ha massiva luckor/i ek eller körsbär.
Platsbyggt kök verkar inte vara något för oss, vi vill inte ha en massa specialarskåp eller så...
VILKEN LEVERANTÖR SKA JAG VÄLJA..................
Hade valt ikea kök.
Har dom inte luckorna hade jag köpt
stommarna där och luckorna på annat håll.
Ibland har dom ju också så att Du får 1000kr
för varje 10000 du handlar för.
Du får säkert plocka ihop stommarna själv .
Mvh Putte
Har dom inte luckorna hade jag köpt
stommarna där och luckorna på annat håll.
Ibland har dom ju också så att Du får 1000kr
för varje 10000 du handlar för.
Du får säkert plocka ihop stommarna själv .
Mvh Putte
Och få pengar över till schyssta vitvaror.
Köper Du från en dyrare leverantör
kanske det är en liten bättre kvalitet skillnad,
men det betalar Du mycket för.
Och det är just luckorna som är dyra.
Har monterar kök med bakstycken som har varit
skruvade istället för spikade.
Känns gediget men nån större skillnad
i slut resultatet va det inte.
Mvh Putte
Köper Du från en dyrare leverantör
kanske det är en liten bättre kvalitet skillnad,
men det betalar Du mycket för.
Och det är just luckorna som är dyra.
Har monterar kök med bakstycken som har varit
skruvade istället för spikade.
Känns gediget men nån större skillnad
i slut resultatet va det inte.
Mvh Putte
Vi har just köpt kök från www.noblessa.se
Lite roligare om man inte vill ha mainstream från IKEA...... Du får med vitvaror, leverans och installation i priset! (vi har valt bort det och köpt egna vitvaror....= ännu billigare!)
Bilder och kommentarer om köket kommer senare när vi installerat det....
Lite roligare om man inte vill ha mainstream från IKEA...... Du får med vitvaror, leverans och installation i priset! (vi har valt bort det och köpt egna vitvaror....= ännu billigare!)
Bilder och kommentarer om köket kommer senare när vi installerat det....
Spännande, det får jag inte missa! Vi har ju oxå Noblessa-kök, jag trodde nästan vi var ensamma om det här på forumet.Wheeliegirl skrev:
/Ulle
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Tycker frågan är lite för generell. Vilka förutsättningar har ni? Vill ni ha ett kök med mycket skåpsutrymmen, eller skall det knökas in i en befintlig kovrå i en lägenhet?
Hur prioriterar ni olika funktioner på vitvarorna? Tittar man ex. på kyl-frys separata skåp i fullhöjd. Om man där jämför de billigare paketen från de vanliga tillverkarna (Siemens elektrolux etc.) med deras dyrare lösningar. Då är den primära skillnaden att man få automatisk avfrostning även i frysen (alltid i kylen oavsett prisläge). Man får en kyl med jämn kyla i hela skåpet (fläktar som drar runt kylluften). Detta kostar ca 5000 extra. På diskmaskiner så är den primära skillnaden mellan dyra och billigare hur mycket dom väsnas. Köper man riktigt billigt så kan de ha sämre diskeffekt också.
Hur balanserar ni utseende mot funktion. Är det värt att pruta bort ett par skåp för att få råd med en finare bänksskiva?
Igentligen så skulle jag föreslå att ni tittar på IKEA, Epoq, och Noblessa (Noblessa har dock inte massiva träluckor, dom har det men dom är minst lika dyra som de "stora" tillverkarna om man väljer det. Deras övriga luckor är klart intressanta ur prissynpunkt). Med de förutsättningar du nämner. Det IKEA är dåliga på är litet dåligt urval av olika storlekar på stommar. Kan vara svårt att pussla ihop köket. men om man klarar sig med deras standardmått så är det ett klart prisvärt alternativ.
Själva valde vi Culimar, kvalitet ungefär som de kända stora tillverkarna, ca 25-30% billigare.
Hur prioriterar ni olika funktioner på vitvarorna? Tittar man ex. på kyl-frys separata skåp i fullhöjd. Om man där jämför de billigare paketen från de vanliga tillverkarna (Siemens elektrolux etc.) med deras dyrare lösningar. Då är den primära skillnaden att man få automatisk avfrostning även i frysen (alltid i kylen oavsett prisläge). Man får en kyl med jämn kyla i hela skåpet (fläktar som drar runt kylluften). Detta kostar ca 5000 extra. På diskmaskiner så är den primära skillnaden mellan dyra och billigare hur mycket dom väsnas. Köper man riktigt billigt så kan de ha sämre diskeffekt också.
Hur balanserar ni utseende mot funktion. Är det värt att pruta bort ett par skåp för att få råd med en finare bänksskiva?
Igentligen så skulle jag föreslå att ni tittar på IKEA, Epoq, och Noblessa (Noblessa har dock inte massiva träluckor, dom har det men dom är minst lika dyra som de "stora" tillverkarna om man väljer det. Deras övriga luckor är klart intressanta ur prissynpunkt). Med de förutsättningar du nämner. Det IKEA är dåliga på är litet dåligt urval av olika storlekar på stommar. Kan vara svårt att pussla ihop köket. men om man klarar sig med deras standardmått så är det ett klart prisvärt alternativ.
Själva valde vi Culimar, kvalitet ungefär som de kända stora tillverkarna, ca 25-30% billigare.
Hade jag 70 000 att lägga på köksinredning skulle jag omedelbert ringa upp ett snickeri som kunde tillverka det åt oss i massivt trä (både luckor o stommar), med både moderna finesser, massiva material, vackra detaljer o fint hantverk.Sunetta skrev:
Har aldrig begripit varför så många är beredda att lägga så mycket pengar på sina köksinredningar, och ändå få köksskåp av spånskivor, folie och andra liknande material? Antingen köper man väl en sån inredning billigt (läs IKEA), eller, om man har råd, köper man riktiga grejer (läs snickeri).
Det verkar ju som att betala för champagne o få en Festis (inget ont om Festis ).
Vad menar du ska ingå i dina 70000? Är det hela köksinredningen med skåp, vitvaror, kakel, VVS och inte minst montering, eller menar du bara skåpen? Hur många skåp är det dom det handlar om? Det har minst sagt stor betydelse.
Hej, våra kökssnickerier gick på exakt 70.000, fr Puustelli. Vita luckor, nästan bara stora fullutdragslådor (det är lådorna som kostar,pga mer mekanism).
Utöver snickerier betalar vi 26.000 för bänkskiva i svart granit och ca 50.000 för vitvaror till köket.
Vårt kök blir u-format, så vi har gott om förvaring :
Mitt tips är att åka och kolla på "alla" prisklasser och känna dig fram på lådor och luckstängningar, titta på finish och detaljer, fota gärna, eller skriv upp vad det är du har fallit för hos just det eller det köket. Det finns ju många leverantörer som kan matcha 70.000 i bara snickerier, men om det är "tutti", kanske det blir svårare.
Lycka till
TyraMyra
Utöver snickerier betalar vi 26.000 för bänkskiva i svart granit och ca 50.000 för vitvaror till köket.
Vårt kök blir u-format, så vi har gott om förvaring :
Mitt tips är att åka och kolla på "alla" prisklasser och känna dig fram på lådor och luckstängningar, titta på finish och detaljer, fota gärna, eller skriv upp vad det är du har fallit för hos just det eller det köket. Det finns ju många leverantörer som kan matcha 70.000 i bara snickerier, men om det är "tutti", kanske det blir svårare.
Lycka till
TyraMyra
Liknande trådar
-
Måla bakom kopparrör, och bästa färgen för mörkt rum
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa WiFi-kopplad förbrukningsmätare som kan mäta per fas?
El -
Köpråd - bästa tvättmaskin (+tumlare) för barnfamilj
Vitvaror -
Hur koppla Sonos Connect Amp på bästa sätt för altan?
Teknik -
bästa rörkopplingen för att montera och avmontera säsongsvis?
Vatten & Avlopp