Jag har idag bytt minneskort i min RPI 3 från "SanDisk Ultra Micro SDHC I Minneskort 32 GB" till ett "SanDisk Extreme Pro micro SDHC I Minneskort 32 GB".

Det var en mycket positiv upplevelse.

Läshastigheten på "SanDisk Ultra Micro SDHC I" är uppgiven till 80 MB/s. Skrivhastigheten har jag inte lyckats hitta någon stans så det innebär gissningsvis att den är som bäst 48 MB/s.

Läshastigheten på "SanDisk Extreme Pro micro SDHC I" är uppgiven till 95 MB/S. Skrivhastigheten är uppgiven till 90 MB/s.

De väntetider som uppstått direkt efter varje hel timma har praktiskt taget försvunnit. Klart bättre svarstider från burken.

//Henry
 
  • Gilla
Letalis och 1 till
  • Laddar…
Låter riktigt trevligt, Henry.


Förresten är det någon av er som kör med Qubino i trappkoppling?

Suttit och surfat runt lite men kan inte finna någon bra förklaring hur man går tillväga.

Eftersom mitt hus är byggt i början av 70 talet så är det spännande att koppla in saker.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Letalis skrev:
Låter riktigt trevligt, Henry.


Förresten är det någon av er som kör med Qubino i trappkoppling?

Suttit och surfat runt lite men kan inte finna någon bra förklaring hur man går tillväga.

Eftersom mitt hus är byggt i början av 70 talet så är det spännande att koppla in saker.
Jag har två trappomkastningar med Qubino men fråga mig inte om hur man ska koppla dem. Jag använder en elfirma.
Den första är över ett år gammal och den andra är inkopplad i slutet på nov. i år.
Jag hörde elektrikern muttra något om att de två inte var riktigt lika men det är allt jag vet!
Men båda fungerar utmärkt idag.
//Henry
 
Du kommer inte åt så att du kan fota?
 
Letalis skrev:
Du kommer inte åt så att du kan fota?
Nej, men har du modellbeteckningen är väl inte kopplingsschemat svårt att hitta på nätet?
//Henry
 
Den har jag men den illustrerar inte trappkoppling 😢
 
Letalis, har du "vanliga" icke-återfjädrande brytare i trappkoppling låter du tändtråden ("fasen" som går till lampan) styra Qubinon.

Om du har återfjädrande brytare parallellkopplar du den brutna fasen från resp brytare och sedan till pucken, Plinten är trång på pucken (bara plats till en 1,5 mm2 kabel), så räkna med att koppla ihop dem utanför pucken med en kabelstump som du sedan skruvar i pucken.

Du behöver även konfigurera pucken med vilken typ av brytare du använder (bistabil resp monostabil).
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Letalis, har du "vanliga" icke-återfjädrande brytare i trappkoppling låter du tändtråden ("fasen" som går till lampan) styra Qubinon.

Om du har återfjädrande brytare parallellkopplar du den brutna fasen från resp brytare och sedan till pucken, Plinten är trång på pucken (bara plats till en 1,5 mm2 kabel), så räkna med att koppla ihop dem utanför pucken med en kabelstump som du sedan skruvar i pucken.

Du behöver även konfigurera pucken med vilken typ av brytare du använder (bistabil resp monostabil).
Använder man monostabila brytare och har trångt, och inte behöver ingångarna till någon sensor, så går det ju även att använda I2 och/eller I3. Men då har man bara en fungerande knapp när styrenheten ligger nere.
//Henry
 
HenFre skrev:
Använder man monostabila brytare och har trångt, och inte behöver ingångarna till någon sensor, så går det ju även att använda I2 och/eller I3. Men då har man bara en fungerande knapp när styrenheten ligger nere.
//Henry
Du menar alltså att man använder I2/3 genom "programmering" av controllern?

Det går även att göra associationer mellan grupper/noder så att tex en brytare inkopplad på en puck kan styra utgången på annan puck. Det är lite meckigare, men fördelen är att det fungerar även om controllern ligger nere. I Domoticz gör man associationer under "Node Management/Groups & Network" (sorry, kör på engelska).

Får dock lägga in en liten brasklapp... jag vet inte om det går att göra "cirkulära associationer" (dvs man låter en grupp styra samma nod som gruppen tillhör). Det borde funka, men låter det vara osagt eftersom jag inte testat.
 
bygga_bo skrev:
Du menar alltså att man använder I2/3 genom "programmering" av controllern?

Det går även att göra associationer mellan grupper/noder så att tex en brytare inkopplad på en puck kan styra utgången på annan puck. Det är lite meckigare, men fördelen är att det fungerar även om controllern ligger nere. I Domoticz gör man associationer under "Node Management/Groups & Network" (sorry, kör på engelska).

Får dock lägga in en liten brasklapp... jag vet inte om det går att göra "cirkulära associationer" (dvs man låter en grupp styra samma nod som gruppen tillhör). Det borde funka, men låter det vara osagt eftersom jag inte testat.
Ja, något ditåt. Jag använder ingångarna på vissa ställen till rörelse från lite robustare 230 V utomhusgivare men ingångarna kan ju användas till vad som helst. De blir ju en brytare i Domoticz.

Det enda tråkiga med den lösningen är att huset inte fungerar fullt ut utan controllern. Bäst blir naturligtvis allt in på I1. Det är så jag har mina trappomkastningar. Då fungerar switch och dimmer lika.
//Henry
 
Hej,

Jag har ett fungerande z-wave-system med Rpi2 i min sommarstuga.
Insatsbrytare: fibaro/aeon labs, flera wallplugs fibaro/philio tech, samt en remotech zxt-120.

samtliga insatsbrytare styr element, alla 1-fas, utom ett som brytaren i stället styr en kontaktor som i sin tur styr elementet (400V).

De 2 wallplugsen sitter på ett element och på varmvattenberedaren.

zxt-120 styr jag luftvärmepump med.

Vad jag förstår ska Domoticz fungera med den hårdvara jag har. SÅ nu till min fråga:
Hur gör jag för att installera Domoticz? Ska alla brytare exkluderas/inkluderas igen? Ska z-wave avinstalleras? Ska razberryn sitta kvar?
Eller är det bara att installera och domoticz "tar över" brytarna från z-wave?
 
SBTJohansson skrev:
Hej,

Jag har ett fungerande z-wave-system med Rpi2 i min sommarstuga.
Insatsbrytare: fibaro/aeon labs, flera wallplugs fibaro/philio tech, samt en remotech zxt-120.

samtliga insatsbrytare styr element, alla 1-fas, utom ett som brytaren i stället styr en kontaktor som i sin tur styr elementet (400V).

De 2 wallplugsen sitter på ett element och på varmvattenberedaren.

zxt-120 styr jag luftvärmepump med.

Vad jag förstår ska Domoticz fungera med den hårdvara jag har. SÅ nu till min fråga:
Hur gör jag för att installera Domoticz? Ska alla brytare exkluderas/inkluderas igen? Ska z-wave avinstalleras? Ska razberryn sitta kvar?
Eller är det bara att installera och domoticz "tar över" brytarna från z-wave?
Alla Z-Wave enheter är parade med en given styrenhet så du måste börja med en exkludering så att de glömmer den tidigare enheten. Därefter inkluderar du dem till den nya.
//Henry
 
HenFre skrev:
Alla Z-Wave enheter är parade med en given styrenhet så du måste börja med en exkludering så att de glömmer den tidigare enheten. Därefter inkluderar du dem till den nya.
//Henry
Jag misstolkade kanske det du skrev. Byter du från RPI2 till RPI3, båda med Domoticz? Det har jag aldrig gjort. Då skulle jag testa att flytta över och se hur det går.
//Henry
 
jag har en rpi2 med Razberry som jag tänkte behålla, fungerar utmärkt. Jag kör z-wave på den nu och jag vill uppdatera tillDomoticz.
 
SBTJohansson skrev:
jag har en rpi2 med Razberry som jag tänkte behålla, fungerar utmärkt. Jag kör z-wave på den nu och jag vill uppdatera tillDomoticz.
Vad kör du nu då? Något eget? Jag kanske har missförstått något. Jag har alltid trott at Razberry fungerade som en Z-Wave sticka?
//Henry
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.