Vi har köpt ett hus med en varmvattenberedare (Parca Safir VS 300) från 1989, och har märkt att varmvattnet är gulaktigt (på alla tappställen).
Kallvattnet är ofärgat så det borde inte vara något fel på det inkommande vattnet (kommunalt vatten).
VV-beredaren är emaljerad, med uppvärmningen på utsidan, och vårt vatten skall vara mjukt (Linköping).
Är detta något vanligt problem och finns det något man kan göra själv eller måste man ta dit en vvs-tekniker. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny varmvattenberedare?

Du kan nog hävda att det är ett "dolt" fel, då måste säljaren åtgätda!!!!!
Om ni nu orkar med "bråket".
Felet är helt säkert att emaljen spruckit sönder och det ni ser är rost. det är helt ofarligt men det kommer att bli sämre vartefter. Tillslut kan det misfärga tex tvätt.
Vad är bäst då kopparmantel har klart negativa effekter, det blir koppar i varmvattnet och det är lätt att det slinker med lite sånt vatten ibland som sen dricks. Den är nog vanligast förekommande. Helt ok om man inte dricker vattnet. Liknande problem har förekommit på kopparmantlade beredare.
Sen har du emalj den brukar spricka sönder frågar du en försäljare så säger dom, men nu har vi inga problem med vår emalj, detsamma kommer dom att säga om 10 år om samma fel uppstår igen!!!! kanske dom är bättre idag, men kräv 10-20 års garanti då ser ni reaktionen.
En vvb borde väl hålla 30-40 år eller hur.
återstår en rostfri beredare något dyrare den borde va helt ok, men har ni galvrör till vattnet(antikt) då kan det bli problem.
Utvändig värmesköld har man oftast om man har hårt vatten(kalk) då brinner elpatronerna sönder på sikt pga av avlagringar som tillslut överhettar elpatronen.

Hej,

Jag ställer mig frågande till om man verkligen kan kalla det dolt fel. Vår besiktningsman kontrollerade alla kranar och därigenom vattnet...

jag menar bara att ett dolt fel är något som säljaren inte kunde veta om, eller vad köparen inte kunde kontrollera.

Inget av ovan stämmer. Eller var det inte gult när ni besiktigade?

Jörgen

Undersökningsplikten avser ju bara sånt som man kan se (okulärbesiktning), och om säljaren visste om felet borde ansvaret ligga på dom ändå. Dom kan näppeligen komma och påstå att det visste vi lurade er. Har dom inte nån allmän klausul i köpebrevet, som bekriver huset som äldre och där underhåll kommer att behövas och att säljaren har gjorts medveten om det, då kanske dom kryper till korset.
Om inte ni upptäckte det innan köpet, och ni kan göra troligt att ni provspolade är det ett dolt fel. Dolda fel gäller upp till 10 år, och felet behöver inte finnas vid köpet det kan komma år 9. Men om det inte är besiktningsbart spelar det ingen roll om det fanns vid köpet.
Spricker emaljen kommer rosten ganska snabbt, ni såg ju inget vid köpet eller hur.
En besiktningsman är ganska värdelös tyvärr, en tandlös tiger, oftast undantar man ALL installation, el vent värme sanitet. Osså brukar dom friskriva sig kring ev. fuktskador.
Jag vet ett fall, där trossbotten och även bjälklaget var uppruttnat, det fanns besiktningsmöjlighet för en 12 åring, säljaren föll till föga när man kunde bevisa att han borde vetat om skicket, det fanns spånplattor som hade datumstämplar som syntes underifrån, under badrummet som han renoverat. iofs knappast ett dolt fel om man hårddrar, men båda parter hade advokat och dom förlikades innan rättegång.... säljaren stod för HELA kostnaden. Men som sagt frågan är om en VVB är värt att bråka om? kanske!? men inte att processa om.

Tack för ett snabbt och uttömmande svar!

Vad det gäller "dolda fel" så antar jag att man också måste ta i beaktande att varmvattenberedaren faktiskt är 15 år, och att man därför borde inse att den kan behöva bytas (Jag har sett lite olika siffror på livslängder på så lite som 10-20 år för en emaljerad beredare). För det kan väl inte vara så att man ger en "garanti" på att alla apparater kommer att fungera minst 10 år när man säljer ett hus.
Fast sedan kan man ju förstås tycka att en varmvattenberedare borde konstrueras så att den håller betydligt längre!

Vattnet kan mycket väl ha varit gult redan när vi besiktigade huset. Färgen märks inte förrän man får lite volym (t ex fyller upp handfatet) och vid besiktningen tittade vi nog mest på att alla kranar fungerade.

Hej
Jag har parca safir 300vs
Var kan man käoa element
Typskylt på en Parca Safir 300 VS med teknisk information som visar modell, volym, effekt, tillverkningsår och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AndreasE skrev:
Vi har köpt ett hus med en varmvattenberedare (Parca Safir VS 300) från 1989, och har märkt att varmvattnet är gulaktigt (på alla tappställen).
Kallvattnet är ofärgat så det borde inte vara något fel på det inkommande vattnet (kommunalt vatten).
VV-beredaren är emaljerad, med uppvärmningen på utsidan, och vårt vatten skall vara mjukt (Linköping).
Är detta något vanligt problem och finns det något man kan göra själv eller måste man ta dit en vvs-tekniker. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny varmvattenberedare?
vet ej om du har kvar den beredaren men dessa parca är de bästa som tillverkats. det är föregångarna till ctc idag. helt otroliga är dom. jag och min far har varsin 100l som är från 80-90 talet med. dom bara går och går. har fått byta termostat på hans en gång vi tog från en donator. mamma har en 300 liters som din. samma där. den bara går. ja emaljen kan spricka men tror du kan börja med att testa att stänga av och tömma helt o hållet och öppna botten och rengöra den. tycker att rosten inte borde färga av sig så snabbt om man använder varmvattnet. annars hitta en ny parca och ha denna som reservdelsmaskin för delarna är dyra. att det ens är lagligt att sälja med inbyggd patron idag är bara ett bevis på slit o slängsamhället vi lever i idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.