11 752 läst · 16 svar
12k läst
16 svar
Prisvärda hus förutom älvsby och smålandsvillan.?
Sida 1 av 2
Kolla med Vallsjöhus. De har en bra grundstandard där du kan påverka allt själv med priser uppåt och nedåt.
Kompisen bugger ett Älvsbyhus Mimer med inredd ovanvåning och landar bara ca 250 000 :- under vårat Vallsjöhus 180 kvm med gjuten platta med golvvärme på båda våningarna, contura 600T, Ballingslövkök (ek) med frihängande Thermex 660 fläkt och aluminiumvitvaror samt kakel och klinker i alla våtutrymmen.
Jag tycker att mellanskillnaden mellan husen är ekonomiskt försvarbar när man tänker på vad man får för pengarna!!
Kompisen bugger ett Älvsbyhus Mimer med inredd ovanvåning och landar bara ca 250 000 :- under vårat Vallsjöhus 180 kvm med gjuten platta med golvvärme på båda våningarna, contura 600T, Ballingslövkök (ek) med frihängande Thermex 660 fläkt och aluminiumvitvaror samt kakel och klinker i alla våtutrymmen.
Jag tycker att mellanskillnaden mellan husen är ekonomiskt försvarbar när man tänker på vad man får för pengarna!!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Ej prisvärt kan vara Willa Nordic, överreklamerat varumärke. I mitt fall ej heller Värsåsvillan. Dock Götene och Trivselhus är prisvärda.
Får dock en känsla av att du avser hus som är billiga......då är det ju Älvsbyhus som ett lysande exempel.
Var mycket noga med att jämföra vad du får i väggar, tak och utrustning.....
Får dock en känsla av att du avser hus som är billiga......då är det ju Älvsbyhus som ett lysande exempel.
Var mycket noga med att jämföra vad du får i väggar, tak och utrustning.....
Jag har för mig att ett Ekonomen 128 ligger runt 1,5Mkr - så det är väl i klass med LB-hus Ugglan per kvm.
Däremot har det diskuterats här på forumet huruvida det är möjligt att bygga med totalentreprenad med Ekefors. (Vilket jag tror att man kan med Aneby och LB-hus. Dock inte med Eksjöhus.)
Vad jag vet är den frågan inte slutligt besvarad för Ekefors del. (Om detta med TE nu var intressant för dig över huvud taget...)
Däremot har det diskuterats här på forumet huruvida det är möjligt att bygga med totalentreprenad med Ekefors. (Vilket jag tror att man kan med Aneby och LB-hus. Dock inte med Eksjöhus.)
Vad jag vet är den frågan inte slutligt besvarad för Ekefors del. (Om detta med TE nu var intressant för dig över huvud taget...)
Om de ska vara prisVÄRDA så rekommenderar jag Götenehus.linnis skrev:
Billiga hus är inte lika med prisvärda hus i mina ögon.
Lite less på husfabrikanter som rapar ur sig priser som ser jättefina ut vid första anblicken, men sedan kostar x antal hundra tusen extra för att närma sig en rimlig standard, både interiört och exteriört.
Har under många månader haft kontakt med de flesta husföretagen, och inte blev de "billiga" så värst billiga direkt :-/
Priser för stomrest Ekonom vet jag inte något om. Ring Ekeforshus och kolla vetja!
Ang standarden så säger de att husen håller samma standard som övriga Ekeforshus (vilket i sig inte är särskilt informativt ), men att man inte kan ändra så mycket i planlösningarna.
Jag skickar frågan vidare till någon som vet mer om Ekefors. Hur är standarden?
Ang standarden så säger de att husen håller samma standard som övriga Ekeforshus (vilket i sig inte är särskilt informativt ), men att man inte kan ändra så mycket i planlösningarna.
Jag skickar frågan vidare till någon som vet mer om Ekefors. Hur är standarden?
Oj, där blev jag riktigt nyfiken på vad din kompis valt för tillval och vad han betalat för tomten???Matte B skrev:Kompisen bugger ett Älvsbyhus Mimer med inredd ovanvåning och landar bara ca 250 000 :- under vårat Vallsjöhus 180 kvm med gjuten platta med golvvärme på båda våningarna, contura 600T, Ballingslövkök (ek) med frihängande Thermex 660 fläkt och aluminiumvitvaror samt kakel och klinker i alla våtutrymmen.
Ja..hmm ordet prisvärt betyder olika för olika personer...
För att landa detta så bör man nog skriva en egen kravspec på vad man vill ha i huset, vilket material som väggar skall vara gjorda av, standard på kök, badrum, golv etc, därefter kan man begära offerter från några husleverantörer och då kan man förhoppningsvis, fast det är svårt, kunna göra sig en uppfattning om vad som är prisvärt.
Det är ju mycket enklare att bara säga, jag vill ha det billigaste huset med den standard som ingår, och jämföra..
För att landa detta så bör man nog skriva en egen kravspec på vad man vill ha i huset, vilket material som väggar skall vara gjorda av, standard på kök, badrum, golv etc, därefter kan man begära offerter från några husleverantörer och då kan man förhoppningsvis, fast det är svårt, kunna göra sig en uppfattning om vad som är prisvärt.
Det är ju mycket enklare att bara säga, jag vill ha det billigaste huset med den standard som ingår, och jämföra..
Kanske kan Anebyhus självklara villor räknas dit (till de billiga och kanske prisvärda som ju inte behöver vara samma sak). Vi har idag fått en offert på VIlla Lygnern (drygt 180 kvm med inredd övervåning). I detta pris har vi gjort villa tillval som tex. ekparkett istället för laminat. Priset blev lite över 1,8 milj.
har vi byggt. Tycker att det är prisvärt, den korta kreditivtiden gör oxå att man slipper stora kostnader för kreditivet.
Vårat hus är 1,5plans på 157kvm med takkupa och balkong.
Vi har ekkök från Ballingslöv, parket i hela huset förutom i hall där det är klinker. Contura kakelugn med täljsten. Badkar, centraldamsugare. Stora härliga fönster. Tapeterna fick man välja från hela Eco sortiment.
Pris för hus (inkl tillval), grund gick på 1,43 milj. (Sen tillkom ju tomt osv men det är ju ingen jämnförbar siffra)
Ulle
Vårat hus är 1,5plans på 157kvm med takkupa och balkong.
Vi har ekkök från Ballingslöv, parket i hela huset förutom i hall där det är klinker. Contura kakelugn med täljsten. Badkar, centraldamsugare. Stora härliga fönster. Tapeterna fick man välja från hela Eco sortiment.
Pris för hus (inkl tillval), grund gick på 1,43 milj. (Sen tillkom ju tomt osv men det är ju ingen jämnförbar siffra)
Ulle
Ja, just det på tal om tllägg och tillval, våtrumsmatta i all sin ära och sin fina historia..så vill nog de flesta har ett varmt klinkergolv att trampa på när man hoppar ur badet..ja, just det, det var ju tillval det också..men när man duschar och bara stänger duschdörren bakom sig..noops..där var det visst ett blött duschdraperi som fastnade mellan skink.... ;D
Fast barnen tycker säkert att det är jättekul med en oinredd övervåning, som de kan ha som lekplats..
Fast barnen tycker säkert att det är jättekul med en oinredd övervåning, som de kan ha som lekplats..
men ingår övervåning i de priser ni anger? om inte så tillkommer ju det med ett par hundra tusen.