Förövrigt hade vi en vanlig glaskeramikhäll i lägenheten och den var ojämn i uppvärmningen om något oavsett järn!

Induktion är riktigt smidigt för att koka upp vatten till ris, makaroner eller bara komma igång att steka snabbt. Man kan tycka att mat ska få ta tid att göra och det kan väl vara sant MEN att koka upp vatten eller liknande vill väl inget behöva vänta på?
 
Om man köper en häll/spis för runt/över 10000kr och slänger på en stekpanna för runt 500kr så får man ju resultat därefter. Tror dock i TS fall att det är nått fel på hällen efter att dom lagade den.
Har haft Siemens hällar och funkar hur bra som helst.
Har med åren köpt på mig lite dyrare stekpannor eftersom jag tröttnat på teflonpannor som slits efter några år.
Patrik
 
eleson skrev:
Nja, induktionshällen anser nog många är vida överlägsen både glashällen och gjutjärnshällen.
Det är inte många som går tillbaka efter ett tag med induktion.
Det verkar ju inte sunt välja bort bilen som transportmedel bara för att de provkört en Lada eller Yugo.

Surt för TS som fått utrustningen försämrad vid service.
Det med "Det verkar ju inte sunt välja bort bilen som transportmedel bara för att de provkört en Lada eller Yugo" Var väl ändå korkat?
 
eleson skrev:
Nja, induktionshällen anser nog många är vida överlägsen både glashällen och gjutjärnshällen.
Det är inte många som går tillbaka efter ett tag med induktion.
Det verkar ju inte sunt välja bort bilen som transportmedel bara för att de provkört en Lada eller Yugo.

Surt för TS som fått utrustningen försämrad vid service.
Överlägsen är den inte. För det första den bullrar mycket, 50db. Det är lika mycket oljud som när vatten i kastrullen börjar koka!
Väldigt svårt att hålla låg värme under längre tid. Den försöker pulsa sig igenom. Men den här bizz bizz ljudet varannan sekund går riktig i nerverna. Speciellt om man har öppenplanlösning.
Tappar du nåt på glaset få hår det sönder på en gång. Ifall nån aluminiumfolie smälter av misstag då reagerar den med glaset !
Om kretskortet går sönder(vilket ofta gör) då kostar det dubbelt så mycket att laga den som att köpa en ny !
TS,s problem är bara toppen av isberget.
 
Lars48 skrev:
Överlägsen är den inte. För det första den bullrar mycket, 50db. Det är lika mycket oljud som när vatten i kastrullen börjar koka!
Vad låter hur menar du? Det skiljer oerhört mycket mellan olika hällar hur mycket både hällen låter och hur mycket vibrationer det blir i kärlen.

Lars48 skrev:
Väldigt svårt att hålla låg värme under längre tid. Den försöker pulsa sig igenom. Men den här bizz bizz ljudet varannan sekund går riktig i nerverna. Speciellt om man har öppenplanlösning.
Inte ett dugg svårt faktiskt. Däremot blir det låg värme ganska omgående, jämfört med andra lösningar, när du sänker temperaturen på "plattan". Bizz bizz ljudet är väldigt stor skillnad, på min tidigare häll var det absolut inget problem - på den nuvarande håller jag dock med om att det är lite störigt.


Lars48 skrev:
Tappar du nåt på glaset få hår det sönder på en gång. Ifall nån aluminiumfolie smälter av misstag då reagerar den med glaset !
Samma gäller ju vanlig glaskeramikhäll också, vilket TS i slutändan bytte till. Men riktigt så kan man ju inte resonera här i livet, då skulle du aldrig få skaffa någonting som kan gå sönder om man är klantig.


Lars48 skrev:
Om kretskortet går sönder(vilket ofta gör) då kostar det dubbelt så mycket att laga den som att köpa en ny !
TS,s problem är bara toppen av isberget.
Rent bullshit, jag är övertygad om att kretskortet inte följer kostnaden på hällen med det dubbla!

Att påstå att det ofta gör sönder låter som anekdotisk bevisförning, då svarar jag att ingen av mina har gått sönder, så du har fel.
 
snowjim skrev:
Hur genomför man detta testat bäst? Vi har både teflon och gjutgärn men för att testa detta så antar jag att det är teflon järn som gäller? Gjutgärn tar längre tid och hinner bli med jämn i värmen.

Man får tänka på att teflon inte tål temperaturer över 230 grader men i detta fallet behöver vi bara 100 så 5-6 borde räcka även om det tar lite tid.

Sen gäller det såklart att välja rätt storlek på järnet annars lär det aldrig bli jämnt.

Vi har en IKEA Smaklig(Electrolux)g som jag skulle kunna testa.
Häll 1cm vatten i en gryta (med tunn botten).
Grytan skall täcka hela plattan.
Sätt plattan på högsta temp och se hur det börjar koka (jämt över hela botten eller ojämt).
Gör om testet på den temp som används för stekning eftersom denna effekt är viktigast.
Om du vill vara ambitiös kör du alla effektval.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Vad låter hur menar du? Det skiljer oerhört mycket mellan olika hällar hur mycket både hällen låter och hur mycket vibrationer det blir i kärlen.


Inte ett dugg svårt faktiskt. Däremot blir det låg värme ganska omgående, jämfört med andra lösningar, när du sänker temperaturen på "plattan". Bizz bizz ljudet är väldigt stor skillnad, på min tidigare häll var det absolut inget problem - på den nuvarande håller jag dock med om att det är lite störigt.




Samma gäller ju vanlig glaskeramikhäll också, vilket TS i slutändan bytte till. Men riktigt så kan man ju inte resonera här i livet, då skulle du aldrig få skaffa någonting som kan gå sönder om man är klantig.




Rent bullshit, jag är övertygad om att kretskortet inte följer kostnaden på hällen med det dubbla!

Att påstå att det ofta gör sönder låter som anekdotisk bevisförning, då svarar jag att ingen av mina har gått sönder, så du har fel.
1-ljudet: 20 000 vibrationer per sekund som spolen skapar i kärlet, låter med ljudnivå på ca 50 db vilken är rätt så hög tycker jag. Man vill ju ha lugn och ro hemma.
2- Du håller med att det är störigt, så det så
3- Jag har hört av mina bekanta att glaset går lätt sönder eller det uppstår en spricka i det. Har inte själv varit med om det.
4-Däremot kretskortet är av min egen erfarenhet. Köpte en Siemens för ca 8000 kr. Under garantitiden (första året) gick det vänstra kretskortet sönder. Lämnade för reparation till Elgiganten. Var utan häll i 10 dagar, då hade jag tjatat ner reparationstiden från 3 veckor till 10 dagar. Efter ett år går det högra kretskortet sönder. Eftersom garantin gått ut, begärde jag offert från en reparationsfirma. Utbytt kort plus arbete och frakt och moms och annat smått och gott skulle kosta 14 000 kr ! När jag berättade för reparatören att hällen kostat mig bara 8000 då tyckte han att jag skulle köpa en ny, dels går det snabbare att laga, dels skulle vara billigare.
Hmmm
Köpte ny men det blev en Elux galskermaikhäll. Sen dess har jag inte haft några problem. Förutom att olja ekskivan runt om oftare.
 
Efter att ha läst hela tråden får jag känslan av att många som har induktionshällar från Elux/Ikea är missnöjda, bland annat med ojämn värme och buller. Samtidigt verkar de som har Siemens/Bosch inte alls känna igen sig i problematiken.

Själv har jag en häll från Siemens som ger jämn värme i alla mina kärl (Teflonpannor från Tefal, gryta från Le Creuset, gjutjärn från Skeppshult). Dessutom är den i stort sett helt tyst jämnt. Enda gången den låter är första halvminuten när man kör boost på en platta och den "gasar igång".

Jag förstår att det är lätt att ledsna på induktion om man får problemen som en del i tråden drabbats av. Men för mig som har enbart positiva erfarenheter är induktion det bästa på länge. Mina gjutjärnsplattor i förra lägenheten var betydligt svårare att få rätt temperatur med och betydligt trögare, ett helvete att koka ris till exempel. Dessutom en mardröm att rengöra jämfört med induktionshällen jag har nu.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Efter att ha läst hela tråden får jag känslan av att många som har induktionshällar från Elux/Ikea är missnöjda, bland annat med ojämn värme och buller. Samtidigt verkar de som har Siemens/Bosch inte alls känna igen sig i problematiken.
Det som inte framgår i de flesta fallen är vilken modell man köpt, kanske jämför vi hällar som kostar 1800 kr med hällar som kostar 8000 kr?

Den jag köpte från IKEA kostade 3300 kr och den dyraste de har kostar 4300 kr.

Sen skulle jag tro att Electrolux\IKEA säljer klart fler ex än andra märken inom Sverige. Inte för att det är ett tecken på kvalité utan mer på frekvensen på antal problem.
 
Lars48 skrev:
1-ljudet: 20 000 vibrationer per sekund som spolen skapar i kärlet, låter med ljudnivå på ca 50 db vilken är rätt så hög tycker jag. Man vill ju ha lugn och ro hemma.
3- Jag har hört av mina bekanta att glaset går lätt sönder eller det uppstår en spricka i det. Har inte själv varit med om det.
1. Har du grytor kokande på heltid? Du har ingen köksfläkt pga ljudet?
3. Heller aldrig hört talas om det. Hur vanligt är det?
 
Kane skrev:
1. Har du grytor kokande på heltid? Du har ingen köksfläkt pga ljudet?
3. Heller aldrig hört talas om det. Hur vanligt är det?
1- köksfläkten har mindre störande ljud. Ljudet från ind hällen var mer ren och störande tyckte jag. Om man har samtidigt på flera plattor vilka blir lika starka ljudkällor då höjs ljudtrycksnivån logaritmisk.
Så att säga det är inget bra för hemmiljön.
3- har hört att glaset är känslig och går lätt sönder. Det verkar vara ett förekommande problem med ind häll.
 
Lars48 skrev:
... Efter ett år går det högra kretskortet sönder. Eftersom garantin gått ut, begärde jag offert från en reparationsfirma. Utbytt kort plus arbete och frakt och moms och annat smått och gott skulle kosta 14 000 kr ! När jag berättade för reparatören att hällen kostat mig bara 8000 då tyckte han att jag skulle köpa en ny, dels går det snabbare att laga, dels skulle vara billigare.
Hmmm
Köpte ny men det blev en Elux galskermaikhäll. Sen dess har jag inte haft några problem. Förutom att olja ekskivan runt om oftare.
Det kostar givetvis inte 14000 kr för att byta ett kretskort. Arbetstid ca 30 min för en van reparatör och typiska priser för ett sådant kort är 1300-2300 kr. Du kan kolla själv på Siemens hemsida. De ville inte göra jobbet eller så försökte de blåsa dig.

Schematisk bild av reservdelar för spishäll med delnummer och priser listade på bosch-home.se webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lars48 skrev:
1-ljudet: 20 000 vibrationer per sekund som spolen skapar i kärlet, låter med ljudnivå på ca 50 db vilken är rätt så hög tycker jag. Man vill ju ha lugn och ro hemma.
2- Du håller med att det är störigt, så det så
3- Jag har hört av mina bekanta att glaset går lätt sönder eller det uppstår en spricka i det. Har inte själv varit med om det.
4-Däremot kretskortet är av min egen erfarenhet. Köpte en Siemens för ca 8000 kr. Under garantitiden (första året) gick det vänstra kretskortet sönder. Lämnade för reparation till Elgiganten. Var utan häll i 10 dagar, då hade jag tjatat ner reparationstiden från 3 veckor till 10 dagar. Efter ett år går det högra kretskortet sönder. Eftersom garantin gått ut, begärde jag offert från en reparationsfirma. Utbytt kort plus arbete och frakt och moms och annat smått och gott skulle kosta 14 000 kr ! När jag berättade för reparatören att hällen kostat mig bara 8000 då tyckte han att jag skulle köpa en ny, dels går det snabbare att laga, dels skulle vara billigare.
Hmmm
Köpte ny men det blev en Elux galskermaikhäll. Sen dess har jag inte haft några problem. Förutom att olja ekskivan runt om oftare.
1+2. Om du läste vad jag skrivit så ser du att det är stor skillnad på de två hällarna jag har erfarenhet av. IKEA låter lite störande när man brassar på, Siemens ytterst lite, stod man 1-2 meter bort ingenting.

3. Ja, precis som alla hällar som är gjorda av glas. Oavsett om det är glaskaramik, gas med glas på plattan etc.

4. Anekdotiskt, som sagt. Min erfarenhet är att de inte går sönder ofta. Varken du eller jag har rätt, per se.
 
Inget egentligt fel på induktion, är en bra ersättning till gas.

Har ni ens sett hur plattorna är uppbyggda på insidan? Det är fyra stycken magneter som sitter i ett kors, felet är att på stekplattan är troligen den inte så stor att den täcker hela vägen ut till vita sträcket.

Kastruller med kex konstruktion och liknande riskerar man alltid oljud. Gjutjärn är egentligen bäst om man vill slippa oljud.

Att säga att det bara en fluga är märkligt, är det samma personer som tycker internet är en fluga?


Sen är inte elektrolux något kvalité märke längre, kylar och frysar klagas det på och som vi ser i tråden är inte deras induktion spisar är så bra. Även min har ojämn värme och skyller på man ska värma pannan, men hjälper inte. Utan ska tydligen vara så. Kött blir rå ute i kanten på min 21cm stekpanna i gjute. Den jag hade tidigare var inte bättre bara för platan på glaskeramiken var för liten (gjutjärn spisen var bättre, men helvete med rengöring och sot på grytorna på undersidan). Största felet är att den kan bråka och vägrar starta plattan. Får starta om par gånger.

Där är induktion bra mycket bättre, lättare att få rent och slipper avlagringar av sot.
 
Finndjävel skrev:
Du har råkat ut för det sk. "Iphone problemet". Det finns vissa totalt undermåliga hipsterprodukter som lever på att marknadsföra sig som den senaste trenden. Hade marknaden fungerat som den ska så hade induktionshällar inte existerat, men här har man hittat ett kryphål i marknaden.

När man en gång lyckats lura den stora massan att en totalt värdelös produkt är den senaste grejen som alla moderna och coola personer har så finns ingen återvändo. Man använder sig sen av sociala medier och konsumenternas stolthet för att sälja. 95 procent av alla människor kan nämligen aldrig erkänna att de gjort bort sig och gjort en dålig affär, därför kommer dessa 95 procent att bedyra att skitprodukten som de köpte var världens bästa köp.
Tala för dig själv. Sen vi bytte till induktion fattar jag inte hur folk står ut med något annat. Blir galen när jag tvingas använda nåt annat. Tar en vecka att koka upp vatten och när man sänker värmen fortsätter det att stormkoka en bra stund. Och nej, vi har inte bytt till specialkastruller.

Men visst, allt var ju mycket bättre med häst och vagn också istället för bil och såna nymodigheter. Inte gick det åt lika mycket spolarvätska heller ;)
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.