Autodidak1: all frost på bilden har droppat ner i isoleringen nu. En del runnit på takstolarn som blivit fuktiga som bara den. Luftfuktigheten har stigit enormt där uppe sen det "regnade" i isoleringen.

Hade man använt ströläkt först, sen plast, sen bärläkt så hade det blivit en större glipa för takfotsventilering i varje fack. Hursomhelst så vågar jag inte göra någonting själv, många olika bud från folk, sen tycker jag det borde va snickaren som ska felsöka och åtgärda.

Det trista i det hela är att han anser sig inte ha gjort något fel och vill inte komma ut och åtgärda något. Han tycker att detta problem är vårat. Han säger att han inte kan ta ansvar för att ventilationen är för dålig eller om fuktig luft kommer underifrån. Jag tycker det känns så trist när man inte duger till något själv, och när den ursprungliga konstruktionen var klockren.
Det är klart man byter ut hela taket när man byter tak, annat känns ju dumsnålt.

Han har bytt från diffussionsöppet till diffussionstätt och inte informerat om konsekvenserna.
Ska ta kontakt med en konsumentvägledare, detta känns inte som det gått rätt till.
Samtidigt tänker jag att denna metod måste vara vanlig, var är alla trådar om kondensproblem/frost? Vid efterforskning har jag sett ett annat hus med denna konstruktion vid takbyte.

Ett råd som ingen nämnt men som vi fått av en en besiktningsman på telefon är att göra en fuktutredning av en byggingenjörsfirms för att se vad det beror på. Den utredningen kostar 7500:- per arbetsdag. Vi ska nog ta och göra så för att se vad det beror på. Sen kan denna ligga till grund för en framtida tvist om något skulle vara felgjort.
 
Redigerat:
Lider med dig, inte bra vakna 4 och ha ångest över sånt här.

Viktigt att ha koll på vad du och hantverkaren kom överens om när du anlitade honom. Tex. var det du eller han som förslog/bestämde den konstruktionen som du nu har? Pratade ni överhuvudtaget om konstruktionen eller fick han bara uppdraget "lägg om taket"?

Alltså, vem bär ansvaret för att denna nya konstruktion blev till?

Om man anlitar en byggfirma är sådant av yttersta vikt om det finns risk för att husets funktioner kan komma att förändras. Byggfirman ska göra som kunden säger när det gäller tex att byta en icke bärande innervägg eller liknande men är det en bärande vägg är det bra om byggfirman har koll på om den är bärande eller inte. Men vem bär ansvar för om kunden säger "flytta väggen" och inget mer och varken kunden eller byggfirman har koll? Jag pratar nu inte om det moraliska ansvaret utan om det juridiska för det är det som kommer att gälla i slutänden och detsamma gäller i ditt fall.

Berätta gärna hur detta upphandlades
 
Han fick i uppdrag att byta tak, är själv inte kunnig, börjar dock bli efter all stress och elände detta medfört. Kan inte sova längre och läser/söker lösningar när jag är vaken och sover.

Det är en djungel av konstruktioner och egenskaper, man köper väl denna kunskap av hantverkaren när man köper "nytt tak". Det är inte så att jag som kund valt denna konstruktion. Jag frågade om han bytt tak tidigare och det hade han gjort.

Jag visste inte ens vad bärläkt, nock, takfot var vid takbytet. Det har jag googlat fram i efterhand nu och lärt mig.
 
Redigerat:
Ventilation 79andreas, du behöver bara ventilera din kallvind ordentligt. In med den torra kalla uteluften och ut med den lite varmare fuktiga luften, innan den hinner bli så kall att ångan kondenserar. Blir den varma luften kvar när temperaturen i taket sjunker, så bildas kondens på de kalla ytorna, inget konstigt alls och det hjälper knappast med diffusionsöppet material när temperaturen sjunker fort.

79andreas skrev:
... Den relativa fuktigheten är väl intressant, men spelar väl ingen större roll om det är stor tempskillnad på luft och plast, för då blire skit. ...
Du har fel. Har du hög RH i den varma luften, får du mycket mindre marginal till kondenseringspunkten. Har du snustorr luft så klarar den hålla kvar fukten i gasform även när temperaturen sjunker. 60% RH är ganska mycket om temperaturen sen ska sjunka tio eller tjugo grader.

Vad du behöver göra är att se till att torr luft kan ta sig in vid takfoten, det är därför den spalten öht finns. Sen ska naturligtvis luften ut också, så du behöver ordentligt öppet i nocken eller i gavelspetsarna.
 
Redigerat:
kulle
Ett bra tips som du redan fått ett par gånger i denna tråden , spika ströläkt på sidorna i varje takstolsfack och sen spika upp vanlig masonit på det.
Om det sen är du eller snickarn som ska göra det låter jag vara osagt.
Jag tycker nog att snickarn kunde göra det till ett bra rabatterat pris med tanke på omständigheterna.
 
79andreas skrev:
... Noterade nu att i princip samtliga takfötter är täta, dvs ingen ventilering där. ...
79andreas skrev:
... typ stängd, kkanske 10mm på några få centimetrar lite här och var.

Längst ut är en bit stående asfaboardskiva, på sidorna om den, masonit och på toppen masonit. Det blir som rn låda med isolering i. Ovanför lådan ska det väl va en glipa mellan plasten och lådan. Den sk. Takfotsventilstionen.
Plasten ligger emot skivan? Kan du inte bara peta in en liten läkt eller nåt där då, som håller upp plasten och låter luften passera?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag är ingen byggingenjör men jag sitter och tänker på när jag byggde mitt badrum. Principen där är att bygga ett tätskikt från golv till tak som inte släpper igenom väta/fukt. En del som renoverar sitt badrum får problem med mögel om man inte på ett effektivt sätt lyckas göra sig av med fukten som dunstar i badrummet med hjälp av frånluftssystem eller fläkt genom vägg som drar ut fukten. Här blir principen ungefär likadan.

Jag kan tänka mig att om det sker ett kraftigt väderomslag med plusgrader på dagen och fuktig luft på vinden som sedan under natten blir till minusgrader, då blir den fuktiga luften på plasten till frost.
Jag kan tänka mig att om man har råspont eller masonit så tar dessa material upp fukten medan plasten /tätskiktet inte tar upp någonting och istället blir de frost som sedan smälter.

När jag nu tänker efter så låg sådan plast på ett förråd jag har. Detta läckte i somras så jag rev bort det och la vanlig tjärpapp. Jag kan dock tänka mig att där spelade de ingen roll att ha plast eftersom förrådets temperatur hade samma temperatur genom hela byggnaden ändå upp till taket så där strömmar ingen varmluft upp från huvudbyggnaden.
Om man har ett rejält luftutbyte på vinden som kontinuerligt blåser igenom så tror jag man kanske hade kunnat få löst problemet men som sagt, en byggingenjör bör yttra sig.
 
Nej du ska inte behöva vara kunnig men det är tyvärr så att en byggare inte är en byggnadsingenjör och har inte alltid koll på sådana här saker som fukt i tak mm. Några här skriver att en byggnadsingenjör bör uttala sig och det är helt nog rätt. Men den kunskaper bör man ha haft innan man sätter igång med detta arbete. Om det är kunden eller byggaren som skall stå för det är jag osäker på och det gör det intressant med upphandlingen.

Om du hade bett honom bara byta plåten tex hade det varit enklare. Men jag är osäker på vem som i detta fall bär ansvaret för detta problem som uppstått. Kanske finns någon annan här som kan svara på det juridiska. Vem bär ansvaret rent juridiskt? Alltså inte moraliskt för byggaren verkar inte anse han gjort fel
 
kulle
Ja ventilation är nödvändig i alla konstruktioner där kallt möter varmt , men den ska vara anpassad för ändamålet och det är inte alltid bra med för mycket ventilation och likaså inte med för lite , det ska vara "lagom" .
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
kulle
Till TS Var de här 6mm boardskivorna skadade?
Annars förstår jag inte varför dom togs bort...?
 
Hej

Vi sålde vårt hus från -71, som vi hade ägt i 2år, förra ägaren hade lagt nytt tak, samt tilläggsisolerat, när vi sålde huset gjordes besiktning, den konstateras svartmögel i taket på vinden, och han sa direkt, att det saknade ventiler i boendeytan, skumt nog! Samt att vindsluckan läckte som ett såll, så varma fuktiga luften från boendeytan smet ut och kondenserade på kalla vinden.

Ingen fara sa han, skulle kolla detta, samt att det är tillräckligt ventilerat.
 
Om snickaren har byggt taket enlit dagens normer då har han inte gjort nåt fel. Sen kan man diskutera om dagens norm är rätt eller fel.
Det var Oldboy som skrev att det står på Icopals hemsida att bygga tak på det viset med plast.
Å andra sidan kan man tänka sig att kallvinden var dålig ventilrad redan innan. Detta med tanke på att takfötterna är täppda som framgår av videon.
En kan resonera att kallvinden är felkonstruerad med anledning av den dåliga ventilationen.
Om det inte fanns problem förut då kanske det berodde på mer tur än rätt konstruktion.
Jag ville bara visa att en tvist med snickaren blir svårt att vinna men inte omöjligt.
Vinen är antigen kall och den ska ha god ventilation eller varm och då ska taket vara isolerad oxå.
Nåt mellan läge finns inte.
 
Bild från ett trångt utrymme inuti en låda med isoleringsmaterial och synliga konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog en bild utifrån in i lådan, trångt och bökigt. Men här är en bild.
 
Vad visar bilden?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Bilden visar den mörka asfaboarden längst ut i takfoten utifrån sett.
Och glipan där uppe är den sk. Takfotsventilationen in.

Man ser att isoleringen inne eller fukten bågnat skivan något uppåt vilket reducerar orginalglipan på uppskattningsvis 10-15mm x 12000mm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.