Tack för en informativ tråd! Jag ska bygga en ny mur till min källartrapp då den bilades bort nu när vi dränerade vårt hus (trapp och mur var sprucken och jäklig).
En fråga som dykt upp;
Jag har tänkt att bygga upp stödmuren runt källartrappen med lecablock, behöver man putsa ända ner eller räcker det att putsa det ovan mark? Jag tänker sätta platonmatta utmed utsidan av muren för att fuktsäkra.. Funkar det då att sätta platonmattan direkt på lecamuren eller ska den putsas eller liknande innan?
 
Flera förespråkar putsbruk A vilket är hårt och oflexibelt. Skulle föreslå B.
Allra viktigast är att underlaget slammas och är fuktigt så att inte den pålagda putsen boomar.

Sen var det det där med armering i själva murverket. Bra med mycket så att inte sättningar direkt ger upphov till sprickor. Men det är lite väl sent nu att lägga till.
 
Redigerat:
Lånar den här tråden lite. Har murat en Leca-grund till vårt utekök/grill.

När man trycker ner stenen har B-murbruket på sidorna (skyller på min medhjälpare här ;)) i vissa delar "skrapats upp" på sidorna av muren. Väldigt tunt eftersom jag har gått och skrapat av i bästa förmåga efteråt. Till största delen är ju lecan ren, men i vissa delar är det en del tunt lager B-bruk på stenen utanpå fogarna.

Är lite orolig för att detta ska ställa till det för det starkare A-bruket/rödgrunden som ska ligga utanpå, men det kanske inte är ett problem eftersom det är väldigt tunt och bara på begränsade ställen (vid fogarna som ju alltid är exponerad B-bruk när man murar leca).

Är det overkill att försöka åtgärda detta ytterligare (hur det nu skulle gå till) ?
 
  • Gilla
Maresk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.