-Byggår 1980, 1,5-våning med kallvind och 20-30cm glasfiber som isolering. En intakt plastångspärr under isoleringen.

- Mekanisk t/f med undertryck.

- Tidigare uppbyggnad var plåttak TRP20, bärläkt typ 45/70 och med typ 6mm boardskivor under. Inga synliga problem på dessa på 35år.
- Takbytet gjordes i maj 2016, Icopal Monarfol (plastfolie,kondensskydd) utrullat direkt på takstolar, (obs ingen ströläkt), bärläkt 45/70 på plasten, plåttak tegelpanna 0,6mm.

Jag har satte upp 3 hygrometrar vid nocken igår på vindan och mätvärdena imorse var -5 och 50-60% luftfuktighet vid -8 utomhus.

Är detta normalt eller farligt? Vad är fel?

Se film:

https://drive.google.com/open?id=0ByN1I2jWglQwMlZKMDJYd2l6RzA
 
E
Hur ventileras vinden? Med plast både neråt och uppåt så krävs någon form av ventilation för att få snurr på luften så inte fuktig luft blir stående
 
Självdrag, från gavlarna och nere i takfoten. Det syns på videon om man tittar noga. Usch, nu är det plusgrader, allt vatten tinar och droppar ner i isoleringen
 
Det var rätt mycket frost !
Spontant tror jag att det beror på plasten. Förmodligen luften blir instängd. Det är iaf inte normalt. Samtidigt finns inget fel på ventilationen. Så ventileras min kallvind oxå.
 
50-60% RH är ju lugnt, under förutsättning att det alltid håller sig runt där (året om).

Plast är ju nästan lika illa som plåt i kondensavseende. Kanske är det så enkelt att masoniten kunde "suga upp"/hantera denna acceptabla fuktmängd (50-60% RH), vilket inte plasten tycks klara.

Hur är det med vindavledarskivorna vid takfoten, är de fuktiga?
 
Nu kan jag inte det här men jag tänker på den isolering du har på vinden, under den ligger väl plast? Så har iallafall jag det på min vind från 1990. På taket har jag råspont och ovanpå den papp och betongpannor. Men någon plast under råsponten har jag då inte.
 
Det du lagt som undertak är diffusionstät.
Varför valde du det och inte.diffusionsöppet?
Det är mer.likt det du hade tidigare med masonit.
Du har ändrat klimatet på vinden, alltid riskabelt
 
S
Diffusionstätt ovanför takstolarna kan ju aldrig någonsin fungera?
 
En sak som jag har länge varit emot är diffspärr på kallvind. Har aldrig begripit vitsen!
Man spärrar ju från varma sidan av huset mot kalla sidan. När man har gjort det då finns det mindre anledning att spärra kallutrymme mot taket.
Varför ska man göra det ?!
Från kallvind, råspont isolering, masonit, luftsplat. Papp, bärläkt, pannor.
Från varmrum gips, plast och sen resten enligt ovan.
 
Redigerat:
Plastduken är ju ett vattentätt undertak.
Förvisso fungerar den som ångspärr också, men det är inte därför den sitter där.
Det är förmodligen (?) det billigaste underlagstak som finns, och snabbt och enkelt att lägga. Står ju på Icopals hemsida att det typiskt kan användas till ekonomibyggnader. En ventilerad vind har samma klimat som en ouppvärmd ekonomibyggnad så det ska kunna fungera. Vi har sådan duk på några ställen under plåttak på våra ekonomibyggnader, och där fungerar den utmärkt. I vart fall har jag aldrig noterat att den är fuktig på undersidan.

Kanske går det att åtgärda genom att sätta upp masonit med luftspalt under plasten? Dvs enl tidigare välfungerande princip. Lagda med överlapp så att ev kondensvatten rinner längs med skivorna och slutligen ut utanför takfoten/fasaden.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Plastduken är ju ett vattentätt undertak.
Förvisso fungerar den som ångspärr också, men det är inte därför den sitter där.
Det är förmodligen (?) det billigaste underlagstak som finns, och snabbt och enkelt att lägga. Står ju på Icopals hemsida att det typiskt kan användas till ekonomibyggnader. En ventilerad vind har samma klimat som en ouppvärmd ekonomibyggnad så det ska kunna fungera. Vi har sådan duk på några ställen under plåttak på våra ekonomibyggnader, och där fungerar den utmärkt. I vart fall har jag aldrig noterat att den är fuktig på undersidan.

Kanske går det att åtgärda genom att sätta upp masonit med luftspalt under plasten? Dvs enl tidigare välfungerande princip. Lagda med överlapp så att ev kondensvatten rinner längs med skivorna och slutligen ut utanför takfoten/fasaden.
När du nämde ouppvärmd byggnad då tänkte jag på min garage sim jag hade plastat innetaket mot kallvinden. Det var plastat ett par år innan jag stängde taket. Jag såg ingen fukt på plasten heller.
Om det går att jämföra klimatet med en öppen kallvind ?
Antagligen kommer varm fuktig luft till TS,s kallvind nerifrån. Men om så är fallet då gjorde det förut oxå.
Varför inte ta bort plasten och sätta dit bara masonit ?
 
Jag har inte gjort det själv utan har anlitat en lokal snickarfirma. Jag har inte valt denna plast utan har litat på att hantverkaren gör rätt. Noterade nu att i princip samtliga takfötter är täta, dvs ingen ventilering där. Det förvånar mig inte om det blir jag som husägare som kommer få bekosta en takomläggning. För såhär går det inte ha. Hur kan man som hantverkare välja en sådan plast om dom inte är lämpliga.....
 
Hej! Har det möjligtvis varit en relativ kall och stjärnklar natt där du bor?

Det är möjligt att värme har strålat ut från ditt tak och tillåtit fukt att kondensera på "insidan" av råsponten som sedan har fryst till is. Värmestrålning är en typ av värmeförlust som sällan spelar någon större roll, men som kan göra det vid stjärnklara och vindstilla nätter.

Innan du la det nya taket har troligtvis tillräckligt mycket värme kommit upp på vinden och hållit den relativa fuktigheten nere för att detta fenomen ska uppstå.

Hur löser man det då? man har väl två alternativ, sätta in en liten värmekälla som håller den relativa fuktigheten under 100% eller isolerar dikt an råsponten och på så vis hindrar värmeutstrålningen.
 
Jag bor i Norrland, det är ofta sånna nätter. Det var -15 häromdagen.
Nu när rimfrosten droppat då har den relativa fuktigheten stigit till 72% vid -0,5

Tipset med värmekälla går bort direkt, inte möjligt att sprida den värmen mellan alla takstolsfack. Det är djupa fack, särskillt under nock.
Att isolera mot plasten, i teorin låter det möjligt men frågan är om det är genomförbart.

Den relativa fuktigheten är väl intressant, men spelar väl ingen större roll om det är stor tempskillnad på luft och plast, för då blire skit.


En otroligt trist grej, är att snickaren anser att han inte gjort något fel. Man kan lägga rote, plast m.m. Denna ggn blev det plast och han kommer inte ta något ansvar, för fuktskador eller åtgärd för han säger att det är riktigt gjort.
 
Redigerat:
79andreas skrev:
Jag har inte gjort det själv utan har anlitat en lokal snickarfirma. Jag har inte valt denna plast utan har litat på att hantverkaren gör rätt. Noterade nu att i princip samtliga takfötter är täta, dvs ingen ventilering där. Det förvånar mig inte om det blir jag som husägare som kommer få bekosta en takomläggning. För såhär går det inte ha. Hur kan man som hantverkare välja en sådan plast om dom inte är lämpliga.....
Vad menar att takfötter är tätta? Ligger det isolering på tafotnäten ?
I så fall ta bot dem så att vinden andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.