Hej,

Jag och min sambo blev i somras ägare till våran första kåk.
Byggd 1974, suterränghus, 153kvm boyta, mexitegel fasad.
Värmer hela suterräng våningen minus ett rum på ca 20kvm (vi använder inte det) samt så värmer vi ett ca 35kvm garage byggt som suterräng helt utan isolering & original garageportar (glipor osv).
3 glas fönster i hela huset från ca 2010, bra isolerat i övrigt känns det som eftersom vi slog inte igång cirkulationspumpen förrän utomhus tempen började gå under 10 grader utomhus. Var fortfarande ca 20 grader på övervåningen utan värmen igång när det var runt 10 gradigt utomhus.

Pannan är en CTC 171 tillverkningsår 1973 och brännaren är en EcoTec 20 med ca 12000 driftstimmar på sig.

Detta är som sagt vårat första hus och vi har aldrig hållit på med pellets eller pannor överhuvudtaget förut. Jag är dock inte tekniskt inkompetent, bara hyggligt lat.

Hur som helst, på sommaren utan cirkulationspumpen igång låg vi på under 1 säck/dag vilket medförde en månadskostnad på ca 500kr/månad i uppvärmningskostad vilket enligt mig är helt OK.
När vi slog igång cirkulationspumpen så låg vi på lite mer än 3 säckar per dag vilket kändes på tok för mycket med tanke på att huset i sig verkar väldigt bra isolerat.
Jag är borta och reser mycket, vilket medför att tyvärr så måste min sambo ta hand om huset hela tiden och därmed våran panna.
När huset köptes så var det ett mycket litet förråd som håller cirka 4 säckar pellets i sig. Detta lilla förråd är byggt av förra ägaren i bulkförrådet som han sågat sönder.
Ett veckoförråd fanns alltså ej, så jag byggde ett veckoförråd och använde samma skruv som det lilla förrådet använde sig av. Och på så sätt hoppades jag på att få bort kraven att kolla pellets morgon, middag och kväll.
Det fungerade i en vecka, sedan kom problemen. "Ext. matning" är felmeddelandet på EcoTecen hela tiden.
Den kunde verkligen inte köra mer än några timmar ibland innan den gick in i fel, med samma fel hela tiden.
I samma veva kunde vi inte få upp vatten tempen mer än 60 grader och pannan drog ohyggligt mycket pellets.
Jag var i Norge och jobbade så min sambo ringde dit en service tekniker som snabbt konstaterade att vi sotade pannan fel. Han visade vad som skulle sotas och det var något jag aldrig ens hade sett i pannan. Varpå med rätt sotning så går vatten tempen upp som den skall och nu drar pannan ca 2 säckar per dag vid runt 0 grader utomhus temp, vilket är helt OK enligt mig.
Problemet är då att vi kan inte använda veckoförrådet jag byggde. Det blir bara fel på brännaren hela tiden när vi använder den. Att resa bort under en helg är svårt, eftersom då måste vi ha en "pannvakt" som kommer och kollar till pannan och fyller i pellets. Det är inte hållbart i längden.

Frågan lyder alltså, vilken riktning bör vi gå?
Alla som säger bergvärme - glöm det. Finns inte pengar till dyligt och lån för det tar jag ej.
Jag fann en CTC Ecoflex från 2007 på blocket för 5000:- jag tänkte köpa och den var inklusive allt. Men ingen kunde hjälpa mig hämta den och jag är nyinflyttad i södra Sverige och känner tyvärr inte så värst många.

Så nu får vi kämpa med det vi har.
Nummer ett är att vi behöver en elpatron som kan ta över om/när pannan skiter sig. Går det att installera på en så gammal panna? Om inte, finns det externa att köpa & installera?
Nummer två, veckorförråd. Jag förstår inte varför mitt veckoförråd jag byggde inte fungerar. Jag kan ta bilder på det senare idag så kan ni gärna få ge inputs på varför det inte fungerar.

Behöver hjälp att få min uppvärmning att bli stabil så vi kan återgå till normala liv och inte bli som "kaminmannen".
 
Ditt enda problem är att den långa skruven inte hinner fylla på brännaren under den tid som den har på sig att göra detta. Mao så ligger felet i pelletsförrådets utformning om nu inte motorn sackar och inte går 6 varv/min. Det bildas ofta valvningar i hemmabyggda förråd och det är säkrare att fungera ju smalare förrådet är. Har du inte 2 "muttrar" på sidan av luckorna? Dessa är i så fall för elpatroner. Att byta brännare är ju ingen ide
 
Panna med lock och värmepatroner, synliga ledningar och skruvar, bredvid en radio och stikkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu heter min panna 171K så det kanske inte är samma, men värmepatroner ska sitta under locken på bilden.

Skruven kan jag inte svara på, har själv förråd/skruv från MAFA, och det funkat felfritt till sista pellets.
 
Rikard Gjersvold skrev:
[bild]Nu heter min panna 171K så det kanske inte är samma, men värmepatroner ska sitta under locken på bilden.

Skruven kan jag inte svara på, har själv förråd/skruv från MAFA, och det funkat felfritt till sista pellets.
Hmm, den ser lik ut min panna men kan inte svära på det.
Har också fått förslag om att köpa MAFA. Får nog bli det men synd att spendera några tusenlappar på förråd & skruv när man redan har skruven och bara vill få ett gratis förråd att fungera.
 
exerg skrev:
Ditt enda problem är att den långa skruven inte hinner fylla på brännaren under den tid som den har på sig att göra detta. Mao så ligger felet i pelletsförrådets utformning om nu inte motorn sackar och inte går 6 varv/min. Det bildas ofta valvningar i hemmabyggda förråd och det är säkrare att fungera ju smalare förrådet är. Har du inte 2 "muttrar" på sidan av luckorna? Dessa är i så fall för elpatroner. Att byta brännare är ju ingen ide
Jag har provkört skruven manuellt och då rasslar det pellets utav bara f*n när förråd #2 är fyllt.
Motorn hör jag ingen skillnad på, den verkar köra som den brukar.
Förrådet är bra byggt för att vara gjort av en slaktad garderob anser jag.
3 väggar är 90 grader och övergår till cirka 45-50 graders lutning ner till skruven.
Sista väggen är cirka 60-65 grader och övergår till cirka 45-50 graders lutning.
När jag väl fått pannan att köra hela förrådet så har den verkligen slukat varenda pellets som fanns i det, utan att jag ens har rört om det eller liknande.
 
Pratade tidigare med han som var förbi förut och kikade på våran panna.

Ett kit med elpatron & allt som behövs för att installera den i min panna kostar cirka 7500 kronor samt brukar det gå på runt 8000 för installation av patronen.
Ett kit med extern elpatron ligger lite lägre men med lite högre installations kostnad.
Samtidigt som ett byte av panna går på 8-12 tusen kronor.

Känns riktigt dumt att lägga ut 15 tusen på en 43 år gammal panna.
Så jag ska nog avvakta med den biten tills jag får tag på en panna på blocket för bra pris, eller om något här inne har en till salu. Gärna under 10 år gammal, så det känns lönt att installera den.

Men då är det egentligen problemet med veckoförrådet som återstår.
 
Har du samma skruv till förråden? Dvs det enda som skiljer är volymen på förråden? Ett stort eller litet förråd borde inte göra någon skillnad alls i driften!
 
MTech skrev:
Har du samma skruv till förråden? Dvs det enda som skiljer är volymen på förråden? Ett stort eller litet förråd borde inte göra någon skillnad alls i driften!
Korrekt. Samma skruv.
Det lilla förrådet kommer först, det stora (som inte fungerar) kommer efter det.
Enda skillnaden i skruven är att lilla förrådet har en liten öppning till skruven, runt hål cirka 7cm diameter och det stora förrådet har en öppning till skruven som är 7cm bred, och kanske 15cm lång. Hålet i förråd #2 klippte jag upp med en kabelsax.
 
Jag har haft problem med skruven, det var för brant lutning så jag fick vinkla ner skruven. Har även fastnat pellets framför fotocellen, brännaren tror att det finns pellets men det gör det ju inte.

Men rita en skiss hur du har det med två förråd.

Protte
 
Valvning innebär att det temporärt bildar en "grotta" ovanför skruvintaget och när denna efter ett tag rasar ihop så är skadan redan skedd i o med att det då fattas 10-15 cm i pelletsröret. Börja med att byta några säckar pellets med grannen, Tittar man på en pellet som fått fukt på sig så har ytan rest sig och blivit "luddig" och den får lättare att fastna mot sina andra pelletskompisar. Längst ner på skruven är det istucket ett centrumrör. Sitter det den långa varianten( ca 15 cm) och skruven lutar 45 grader kan röret med fördel kortas. Att öka tiden för fyllningen brukar inte hjälpa nåt.Kan du få skruven att luta lite mindre så ökas pelletsmängden betydligt.Om/när den stannar nästa gång, skruva ur den vita nivåvakten och känn med en skruvmejsel el liknande så att internförrådet verkligen är tomt.
 
Kan du inte få någon hjälp av förra ägaren. Han måste ju ha identifierat problemet för att kunna komma på lösningen med det här lilla förrådet.
 
exerg skrev:
Valvning innebär att det temporärt bildar en "grotta" ovanför skruvintaget och när denna efter ett tag rasar ihop så är skadan redan skedd i o med att det då fattas 10-15 cm i pelletsröret. Börja med att byta några säckar pellets med grannen, Tittar man på en pellet som fått fukt på sig så har ytan rest sig och blivit "luddig" och den får lättare att fastna mot sina andra pelletskompisar. Längst ner på skruven är det istucket ett centrumrör. Sitter det den långa varianten( ca 15 cm) och skruven lutar 45 grader kan röret med fördel kortas. Att öka tiden för fyllningen brukar inte hjälpa nåt.Kan du få skruven att luta lite mindre så ökas pelletsmängden betydligt.Om/när den stannar nästa gång, skruva ur den vita nivåvakten och känn med en skruvmejsel el liknande så att internförrådet verkligen är tomt.
Mycket bra förklaring, jag skall testa dessa och återkomma.
Lutningen känns det ju som att det inte är, eftersom att det fungerar ju med lilla förrådet.

Detta är dock helt seriöst skämmigt.
Kollade på pannan nu efter att Rikard postade sina bilder och visst Fan har jag inte bara en, utan TVÅ elpatroner?
En dammig och smutsig installation med två elpatroner och en avstängd huvudbrytare i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvudbrytaren för dessa är avslagen... Jag har sett brytaren innan men aldrig brytt mig om vad den var till, antog något gammalt Skit eftersom kabeldragningen i detta hus är under all kritik.
Ska ta min Fluke imorgon och mäta kretsarna och se om den är avslagen pga t.ex kortslutning eller bara av snålhet. Antar snålhet eftersom tidigare ägare av huset var en välkänd alkoholist i byn.
Elskåp med synliga kablar och en avstängd säkerhetsbrytare märkt GEA på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pannan
En äldre värmepanna med inställda reglage och synliga rör, två elpatroner samt en grön biobrännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruven
Ventilationssystem med isolerade rör och en avstängd huvudbrytare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bilder på lilla respektive stora förrådet.
Oljepanna med två avstängda elpatroner och spånpartiklar, indikerande underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen kartong med träpellets på ett rödfärgat underlag i ett förråd, med spill utanför kartongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserat utrymme med oavslutade väggar och rörig kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett förråd med ojämnt spacklade väggar och en hög med grus på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
danne_08 skrev:
Kan du inte få någon hjälp av förra ägaren. Han måste ju ha identifierat problemet för att kunna komma på lösningen med det här lilla förrådet.
Dödsbo, så det kan bli svårt.

Men!
Säljaren, bortgångna ägarens son, sa att intaget i skruven som stora förrådet är byggt runt, inte fungerade.
Konstigt anser jag, för det är samma skruv. Är skruven t.ex av emellan de två förråden, så borde den ju ta ifrån det lilla förrådet.
Jag ser ändå ingen anledning till varför den inte skulle fungera.
 
Det där är samma skruv och motor som jag hade i min pelletsanläggning, även bulkförrådet ser likadant ut som det jag byggde.
Ett långskott, startkondensatorn på skruvmotorn är dålig, då orkar inte skruven starta när du använder den stora intagsöppningen
Jag fick nämligen byta konding på min.
 
Detta arrangemang bör nog ha ständigt övervak och jag skulle nog inte åkt alltför långt bort om det inte blir ombyggt.Du har åtminstone den stora motorn som inte snurrar baklänges mellan varven. Kortast möjliga skruvlängd, och helt rak utan böjar och endast ett intag till skruven, så kan du sova lungt under veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.