Vad jag vet behöver man icke handikappanpassa källare på attefallare
 
Jonatan79 skrev:
Vad jag vet behöver man icke handikappanpassa källare på attefallare
Om det är en komplementbostad måste den väl vara tillgänglighetsanpassad? Så länge den är det på entréplan (dvs det finns kök, sovrum, badrum och vardagsrum där, byggda enligt gängse regler) så får man väl ha vad man vill i källaren.

Eller?

Sen kan man ju ha ett komplementfritidshus, då är det ju lugnt, men då kan ingen bosätta sig där heller.

Så har jag uppfattat reglerna iaf.
 
stefancrs skrev:
Om det är en komplementbostad måste den väl vara tillgänglighetsanpassad? Så länge den är det på entréplan (dvs det finns kök, sovrum, badrum och vardagsrum där, byggda enligt gängse regler) så får man väl ha vad man vill i källaren.

Eller?

Sen kan man ju ha ett komplementfritidshus, då är det ju lugnt, men då kan ingen bosätta sig där heller.

Så har jag uppfattat reglerna iaf.
Du väljer när du söker bygglov, antingen komplementshus eller komplementbostadshus. Detta gör valet ganska enkelt, väljer du det andra måste du tillgänglighetsanpassa samt energiberäkna. Väljer du det första så slipper du allt detta :) Min egna tolkning av vad den praktiska skillnaden egentligen blir är att du nog inte kan sälja attefallshuset som en bostadsrätt om du väljer komplementshus, några andra praktiska konsekvenser för byggnadens nyttjande kan iaf inte jag se
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Dvs du får hyra ut den permanent? Knasigt men bra :)
 
Napster skrev:
Har en granne som byggde ner attefallshuset för att få två stående våningar, han sprängde ner sig ordentligt så att hela första våningen ligger i princip under mark. Själv byggde jag ner mitt attefallshus med ca 1,5m för att få en bättre frihöjd på andra våningen.
Bilder vore trevligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja det vore jätteintressant med lite bilder. Jag har i alla fall svårt att hitta några bra bilder på attefallshus med källare.

/Krille
 
Jag skulle också gärna se bilder (helst ritningar). Eftersom det är svårt att få till tillgängligheten i ett "vanligt" attefallhus undrar jag hur de löser det när det kommer en källartrapp som tar yta.
 
Utvändig trappa funkar, men då blir källaren mer som ett förråd än som en del av bostaden.

Som jag har förstått det finns det lite utrymme för arkitekten om tillgängligheten skall godkännas. Jag trodde kanske 1 kvm till trappa kunde ge tillräckligt med problem.
Det är därför jag vill se hur de löser det.
 
Min gissning är att tillgängligheten inte är godkänd, och att husen därmed inte får användas som permanentbostäder men som fritidsbostäder.

Men jag kan ha fel!
 
Nick Madden skrev:
Varianter på attefallshus som utnyttjar markförutsättningar för både källare och sutteräng,
[länk]
[länk]
Gud vilken awkward video. Mycket bikini och morgongympa. Men det huset kan ju inte uppfylla tillgänglighetskraven, får det användas som permanentbostad då?
 
Husen är komplementbyggnader och uppfyller ej tillgänglighetskraven för en permanentbostad.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Källaren får inte vara större än 25 kvadrat... Har haft uppe frågan med plan och bygg.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nick Madden skrev:
Källaren får inte vara större än 25 kvadrat... Har haft uppe frågan med plan och bygg.
I byggyta då antar jag, dvs flera våningar är lugnt?

Hade ju varit konstigt om man bygglovsfritt fick bygga ett attefallshus med 80kvm garage under sig... Och sedan då ha kvar möjligheten att bygga en faktisk garagebyggnad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.