Lars48 skrev:
Jag var på samma linje som du men skrev inget för att inte såra TS,s känslor.
!
Det är jag som är TS och jag garanterar att jag tog inte åt mej det minsta av vad finnjävel skrev. Det ligger mycket i vad han säger.

Vi har hela tiden sen spisen ballade ur försökt att få lämna tillbaks skiten men Elon har vägrat. Så vi vet nog att vi gjort ett dåligt köp. Och nu har vi en glaskeramikspis som fungerar mycket bra.
 
krillek skrev:
En induktionshäll drar 40% mindre energi jämfört med en vanlig spis. Inte så konstigt då att de fortfarande säljs.
Okey
Låt oss räkna på det. 40% är för gjutjärn, 20% för glasceramik.
För att koka 1 liter vatten går det åt 0,12 kwh med induktiv och 0,15 kwh med glasceramik, enligt energimyndigheten. Mellan skillnaden kostar 3 öre/ 1 liter vatten. Säg 6 öre för en spagetti.
Jag vill spara typ 1000 kr för att känna mig nöjd med köpet och energi besparingen. 1000/0,06=16667 gg ska jag koka spagetti för att tjäna mina 1000 kr.
Äter spagetti både till lunch o middag, varje dag, sön som måndag.
2 gg om dan. 16677/2=8335 dagar.
8335/365=ca 22 år.
Om ca 22 år har jag sparat 1000 kr.
Nej tack, heller skänker jag bort dem till rödakorset som gör något nytta.
 
  • Gilla
  • Haha
PelleLille och 1 till
  • Laddar…
Lars48 skrev:
Okey
Låt oss räkna på det. 40% är för gjutjärn, 20% för glasceramik.
För att koka 1 liter vatten går det åt 0,12 kwh med induktiv och 0,15 kwh med glasceramik, enligt energimyndigheten. Mellan skillnaden kostar 3 öre/ 1 liter vatten. Säg 6 öre för en spagetti.
Jag vill spara typ 1000 kr för att känna mig nöjd med köpet och energi besparingen. 1000/0,06=16667 gg ska jag koka spagetti för att tjäna mina 1000 kr.
Äter spagetti både till lunch o middag, varje dag, sön som måndag.
2 gg om dan. 16677/2=8335 dagar.
8335/365=ca 22 år.
Om ca 22 år har jag sparat 1000 kr.
Nej tack, heller skänker jag bort dem till rödakorset som gör något nytta.
Om du omvandlar spagetti till ris så kan du ju säkert räkna ut vad som sker på ett år i världen om man ser energibesparing som ngt annat än att spara pengar...
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Lars48 skrev:
Okey
Låt oss räkna på det. 40% är för gjutjärn, 20% för glasceramik.
För att koka 1 liter vatten går det åt 0,12 kwh med induktiv och 0,15 kwh med glasceramik, enligt energimyndigheten. Mellan skillnaden kostar 3 öre/ 1 liter vatten. Säg 6 öre för en spagetti.
Jag vill spara typ 1000 kr för att känna mig nöjd med köpet och energi besparingen. 1000/0,06=16667 gg ska jag koka spagetti för att tjäna mina 1000 kr.
Äter spagetti både till lunch o middag, varje dag, sön som måndag.
2 gg om dan. 16677/2=8335 dagar.
8335/365=ca 22 år.
Om ca 22 år har jag sparat 1000 kr.
Nej tack, heller skänker jag bort dem till rödakorset som gör något nytta.
16677ggr är en jävla massa spagetti. Låt oss säga att man gör en tidsbesparing på 5 minuter varje gång lågt räknat så innebär det i runda slängar 1390 timmar. Normalt folk brukar värdera sin fritid något mer, eller ganska mycket mer, än sin arbetstid. Så lite nyfiken på din månadslön måste jag nog ändå säga att jag är... om inte 1390 timmar är värt ens 1000:- så pratar vi i runda slängar 50öre per timma eller 72öre om de trots allt vore värt exakt 1000:-. Då jag är egenföretagare och säljer bl.a. Induktionshällar så är personal med tunga pålästa argument välkomna och du har ju även precis gett mig ditt löneanspråk...ungefär 128:- i månaden.
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Sparris skrev:
Ojämna kärl gör inget eftersom det är magnetismen som gör värmen. Håll stekpannan ngr cm ovanför hällen och sätt på så ser du att det funkar även då.
Precis, jag har provat med att lägga en trasa under stekpannan och ändå kunnat få bra väme över ytan. Bifogar bild på hur det ser ut med en ojämn IKEA panna på Siemenshällen jag bytte till. Perfekt värme hela vägen ut till kanten på 28cm pannan. Samma panna på IKEA-hällen vart det en liten ring i mitten. Jämn värmefördelning i stekpanna på Siemens spishäll, kokande vatten når ut till kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
Tallisker och 2 till
  • Laddar…
DFYD123 skrev:
Om du omvandlar spagetti till ris så kan du ju säkert räkna ut vad som sker på ett år i världen om man ser energibesparing som ngt annat än att spara pengar...
Haha, ja just det... Lös energikrisen: skicka (tillbaka) en miljard induktionshällar till Kina. Lite lagom Svenskt pretentiöst att sitta och hemma i sin villa och tro att man räddar världen när man har köpt en ny pryl som drar knappt mätbart mindre energi än den gamla, som man ändå egentligen bara bytte ut av estetiska skäl.
 
DFYD123 skrev:
16677ggr är en jävla massa spagetti. Låt oss säga att man gör en tidsbesparing på 5 minuter varje gång lågt räknat så innebär det i runda slängar 1390 timmar. Normalt folk brukar värdera sin fritid något mer, eller ganska mycket mer, än sin arbetstid. Så lite nyfiken på din månadslön måste jag nog ändå säga att jag är... om inte 1390 timmar är värt ens 1000:- så pratar vi i runda slängar 50öre per timma eller 72öre om de trots allt vore värt exakt 1000:-. Då jag är egenföretagare och säljer bl.a. Induktionshällar så är personal med tunga pålästa argument välkomna och du har ju även precis gett mig ditt löneanspråk...ungefär 128:- i månaden.
Du menar att spara tid i köket skulle vara ett bra argument att köpa induktivhäll. Det beror på vem du frågar. Frågar du mig är svaret negativt.
1-matlagning är fritid och trevlig hobby för många. Ju mer i köket destu roligare.
2-man brukar förbereda många andra saker än att vänta på vattnet ska koka.
3- har man så bråttom i köket då har man stress problem som ändå ska åtgärdas på annat sätt än att laga snabbare mat.
Fördelarna är att de är lättare att rengöra. Det är iofs beroende av hurmcyket kocken spiller. Skrev fördelar men kan inte komma på fler saker !
Visst går det snabbare att koka vatten men så bråttom behöve rman inte ha. Har man bråttom då är det bara att koka vattnet i vattenkokare och hälla i kastrullen.
 
Redigerat:
  • Gilla
PelleLille och 1 till
  • Laddar…
Helt ärligt, energi-åtgången är helt ointressant för mig. Mat är en hobby och den får kosta.

Men att induktionshällarna är betydligt svalare, enormt snabba, i paritet med gas, och relativt fria zoner gör den helt överlägsen glaskeramikhällar.

Tar ju en evighet att koka upp vatten på traditionell spis.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Det brukar kallas för lilleputtsyndromet...

Mig skulle det inte förvåna om det framöver kommer försäljningsförbud inom EU för traditionella spisar i linje med förbudet mot glödlampor och effekttaket på dammsugare. ;)
 
Stringfellow Hawke skrev:
Helt ärligt, energi-åtgången är helt ointressant för mig. Mat är en hobby och den får kosta.

Men att induktionshällarna är betydligt svalare, enormt snabba, i paritet med gas, och relativt fria zoner gör den helt överlägsen glaskeramikhällar.

Tar ju en evighet att koka upp vatten på traditionell spis.

Och steka en stor bit lax på en induktionshäll kan ta en "evighet" när man får flytta runt pannan på krysset för att hela biten ska stekas. All matlagning är ju inte kokning.

Under de senaste 5 mån har vi provat både induktionshäll och glaskeramikhäll. Induktionshällens överlägsenhet allt invägt undslapp mej i alla fall.
 
Lazzeman skrev:
Och steka en stor bit lax på en induktionshäll kan ta en "evighet" när man får flytta runt pannan på krysset för att hela biten ska stekas. All matlagning är ju inte kokning.
Stora laxbitar steks bäst i ugnen eller på grillen ;)

Men att vattnet koakr upp snabbt är en jättefördel menar jag, för även om matlagning är en trevlig hobby så är det inte kul att vänta 10 minuter på en kopp tevatten eller 20 minuter på att potatis eller pasta ska koka upp. Vi har ofta många grjer på gång, med den snabba uppkokningen/bryningen kan man göra klart en grej och ställa den på efterkok/varmhållning i ugnen, så att plattan blir ledig. Och när vi bygger om blir det en bredare spis. Helt klart.
 
Anna_H skrev:
Stora laxbitar steks bäst i ugnen eller på grillen ;)
Jo precis, speciellt när induktionen bara värmer upp mitten på stekpannan
 
Anna_H skrev:
Stora laxbitar steks bäst i ugnen eller på grillen ;)

Men att vattnet koakr upp snabbt är en jättefördel menar jag, för även om matlagning är en trevlig hobby så är det inte kul att vänta 10 minuter på en kopp tevatten eller 20 minuter på att potatis eller pasta ska koka upp. Vi har ofta många grjer på gång, med den snabba uppkokningen/bryningen kan man göra klart en grej och ställa den på efterkok/varmhållning i ugnen, så att plattan blir ledig. Och när vi bygger om blir det en bredare spis. Helt klart.
Vänta 10 minuter på en kopp tevatten !
Förhoppningsvis din kopp är inte större än 50cl allt en halvliter. Specifik värme kapacitet för vatten är 4180 för en liter vatten. Antar att du värmer den från typ 10 grader till den kokar alltså 92 garder mer. (4180*90)/2=188100 J. Den mista plattan har en effekt på typ 1200 W. Då tar det 188100/1200=156 sekunder eller ca 2,5 minuter för en kopp te. Kör du med booster på galsceramikhällen då går det ännu fortare men 10 minuter kan det inte ta.
 
Lars48 skrev:
Vänta 10 minuter på en kopp tevatten !
Förhoppningsvis din kopp är inte större än 50cl allt en halvliter. Specifik värme kapacitet för vatten är 4180 för en liter vatten. Antar att du värmer den från typ 10 grader till den kokar alltså 92 garder mer. (4180*90)/2=188100 J. Den mista plattan har en effekt på typ 1200 W. Då tar det 188100/1200=156 sekunder eller ca 2,5 minuter för en kopp te. Kör du med booster på galsceramikhällen då går det ännu fortare men 10 minuter kan det inte ta.
Vad säger man...fakta sparkar.
 
Anna_H skrev:
Men att vattnet koakr upp snabbt är en jättefördel menar jag, för även om matlagning är en trevlig hobby så är det inte kul att vänta 10 minuter på en kopp tevatten eller 20 minuter på att potatis eller pasta ska koka upp.
Det var därför man uppfann vattenkokare, betydlig snabbare och effektivare än en induktionshäll. Så frågan vilket mervärde en induktionshäll ger kvarstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.