Själv har jag bytt spindellager i snickerikompanjonens fina Ejca svarv och lyckats spräcka en bit ut trappremskivan.
Känner mig ganska billig.....
Remskivan är redan inlämnad till en kamrat för nickelsvetsning.
 
Pysslarn skrev:
Här kommer ytterligare några spännande bilder som jag tror att ni alla längtat efter att få se
Som jag skrev tidigare ska ryggen vara något indragen under bordet och för att åstadkomma det tog jag till japansågen som har blivit en riktig kompis och satte den i ryggstyckena. Ett kort snitt på tvären med lite högre krav på snygg- och noggranhet och ett längsgående som lämnade lite mån för att även på undersidan fräsa den detaljen flush med bordskivan.

Anledningen till att jag gör så här är att jag brukar förstärka konstruktionen genom att från baksidan borra genom ryggen och in i bordskivan och sedan dra i så långa skruv som möjligt. Kanske är det overkill men jag inbillar mig att det bör ge en konstruktion som tål att belastas mer.
Har jag fel får gärna någon visa det för mig så jag kan sluta med det; kör gärna och ofta med hängslen, livrem, hjälm och flytväst.

Och här har vi ett färdigkuperat ryggstycke.

Nu ligger det första bordet i press efter limning men det ser så förbannat taffligt ut så det vill jag inte visa upp. Men det handlar om många tvingar och lim som rinner både här och där.
Det finns två saker (förmodligen fler) som jag inte gillar: att måla för att det är tråkigt och inte blir bra och att limma ihop träbitar för att det är stressigt och alltid känns som att det inte blir bra. Jaja, jag kommer att redovisa resultatet hur det än blir.

//Ronnie
En enkel liten skiss så jag förstår hur det hela är tänkt skulle ge mening åt övriga bilder, just nu fattar jag inte alls :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Nästa steg var att göra den 60-gradiga fasen på undersidan av bordskivans framkant. Med tanke på att frässtålet är 60 mm i diameter gjorde jag det jobbet i fräsbordet i två steg, här är första steget.

//Ronnie
Vad för stål har du använt? Sneglat lite på ett 60-gradigt stål från Cobolt till samma detalj, men hade varit intressant.
 
Det där med limningen får du jobba på Ronnie, det är ju tänkt att vara byggets höjdpunkt.;)

Allt förberett i förväg, tvingarna framlagda på rätt ställen o utskruvade så dom har spännmån, spännklossar tillsågade (i dom fall sådana behövs), limflaskan rengjord så det inte blir stopp i pipen, limpenslarna kollade och gärna en torrpassning inkl tvingar gjord. Innerhörn som inte ska få squeeze out på sig tejpade alt penslar man bort det med blöt pensel medan limmet är blött (funkar nog "sådär" på mdf).

Man spenderar timmavis när man ska fila till sina träbitar sen när det ska limmas blir det alltid stressigt, ofta pga dåliga förberedelser.

På årets byggtrådsprojekt torrtränade jag ett par gånger på limningen för att få upp speeden innan jag vågade köra skarpt.
 
  • Gilla
bjoar564 och 3 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Det finns två saker (förmodligen fler) som jag inte gillar: att måla för att det är tråkigt och inte blir bra och att limma ihop träbitar för att det är stressigt och alltid känns som att det inte blir bra.
Kunde inte sagt det bättre själv...

Jag använder gärna Domino och har kommit på att det ofta fungerar bra att skippa limmet och bara skruva när det gäller sådant där utseendet har mindre betydelse (typ mer eller mindre dolda fogar i verkstadsinredning). Skall det synas så innebär skruvar spackling och därmed målning så där blir det pest eller kolera, ofta bägge. Med massivträ så kan man klara sig utan målning men då går det inte att ha massa limkladd eller glipor...

Min lösning på ovanstående (och många andra problem) är att istället vela och fundera så länge att inget blir gjort alls. :(
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
@ Nanowire. Självklart har du rätt att jag borde postat en skiss, inte minst med tanke på att min terminologi förmodligen kan vara missvisande i sin bristfällighet. Här kommer den!

Teknisk skiss av olika vyer för ett konsolbord i MDF, inklusive perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@ devizion. Det är just ett stål från Cobolt jag har. Inköpt på woodworking.se, mycket nöjd med det.

//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C skrev:
Det där med limningen får du jobba på Ronnie, det är ju tänkt att vara byggets höjdpunkt.;)

Allt förberett i förväg, tvingarna framlagda på rätt ställen o utskruvade så dom har spännmån, spännklossar tillsågade (i dom fall sådana behövs), limflaskan rengjord så det inte blir stopp i pipen, limpenslarna kollade och gärna en torrpassning inkl tvingar gjord. Innerhörn som inte ska få squeeze out på sig tejpade alt penslar man bort det med blöt pensel medan limmet är blött (funkar nog "sådär" på mdf).

Man spenderar timmavis när man ska fila till sina träbitar sen när det ska limmas blir det alltid stressigt, ofta pga dåliga förberedelser.

På årets byggtrådsprojekt torrtränade jag ett par gånger på limningen för att få upp speeden innan jag vågade köra skarpt.

Tack Ola, du gör det tydligt att jag har mycket att lära inte bara när det gäller det hantverksmässiga och tekniska utan också när det gäller "tänket"!

//Ronnie
 
Har testat sågverk nummer 2 på gården

Portabelt sågverk utomhus med stockar, ansluten kran och fyrhjuling i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Idag vevade jag igång tomteverkstan, hoppas släkten uppskattar boxjoints i julklapp :wow:

Det blir små lådor med lock, en i körsbär, 2 i alm och 2 i lönn. Olika träslag för plankorna kom från spillbitar.

Körde dom 5 åt gången på sågen, gick väl rätt bra.

Träplankor med boxjoints fastklämda i en skruvstäd vid en arbetsbänk i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigkapade träplankor med boxjoints för konstruktion av små lådor i olika träslag på verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Swartling och 11 till
  • Laddar…
@Ola
Jag ser nog att du har tänkt på mönsterpassningen :rolleyes:.
Mvh Findus
 
Såklart :) synd det är 4 sidor på en box, blir ju en som inte riktigt passar in. Man kan väl få ihop alla sidorna med klyvda plankor som då blir bookmatchade, har jag läst men aldrig lagt ner nån större tankemöda på det.

Edit. Nu klurade jag på det 5 min. Kanske är gammal skåpmat för erfarna snickare men för min del gick det upp ett ljus.

Klyver planka, insidorna blir då bookmatchade och denna planksida används som ytterytor på boxen. Då får man alla 4 hörn ådringsmatchade. Om jag inte tänkt fel nu.

Handritad skiss som illustrerar hur en planka klyvs och används för att skapa en låda med matchande ådring i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Simon Swartling och 4 till
  • Laddar…
Detaljbild av en svetsad metallkonstruktion med flera punktsvetsar och genomgående bultar på en smutsig vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsat
 
Hyvlat spår för lådbotten
Person som använder ett stämjärn för att hyvla spår i trä med hyvelspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Såklart :) synd det är 4 sidor på en box, blir ju en som inte riktigt passar in. Man kan väl få ihop alla sidorna med klyvda plankor som då blir bookmatchade, har jag läst men aldrig lagt ner nån större tankemöda på det.

Edit. Nu klurade jag på det 5 min. Kanske är gammal skåpmat för erfarna snickare men för min del gick det upp ett ljus.



Klyver planka, insidorna blir då bookmatchade och denna planksida används som ytterytor på boxen. Då får man alla 4 hörn ådringsmatchade. Om jag inte tänkt fel nu.

[bild]

Se upp nu... Jag detekterar en begynnande psykos här. Lignarius Severitatem.
Symptom:
Lyrisk över detaljer som ingen ser.
Tvångsmässigt putsbehov.
Drar sig undan från socialt liv för att vara med sina maskiner.

Från och med nu blir det värre. Talar av egen erfarenhet.

Mvh Findus
 
  • Gilla
L-OFast och 1 till
  • Laddar…
Lagt glidvalla på några skidor, verktygen är strykjärn och plastsickel bland annat.

Flera preparerade alpina skidor står uppställda mot en trävägg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kebab och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.