Frånsett pris - vilken är den bästa "portabla" kap/ger-sågen för närvarande ??

Elu PS174 *ler*

/Kent

Min röst faller på Makita LS0714L.
Relativt smidig att bära på, oftast tillräckligt sågdjup, lasersiktet fungerar faktiskt riktigt bra och tillsammans med DeWalts teleskopiska benstativ blir det riktigt smidigt att kapa parkett, lister, trall, reglar m.m. Pröjsade typ 4,5' +moms ex. stativet.

• ls0714_l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en nyköpt Makita LS0714FL tyvärr
inte provkörd men den tar stort djup
men inte tjockaste bitarna.
På jobbet kör vi olika Dewalt känns lite
klumpiga och ingen laser heller.
Men det kommer väl.
Kommer köpa stativ från Coop bygg ser
nästan ut som Dewalts fast bara 2.50 långt
och lite lättare.

Mvh Putte

*undrar smått vad tusan man skall med en laser till på en kap ger*
Det strecket är ju blurrigare än vad det blir ifrån en penna så vad är nyttan?

/Kent

Poängen med lasern är att du slipper syfta med klingan innan du vevar igång maskineriet. Du ritar ditt streck med pennan som vanligt, lägger upp biten på sågen och placerar blyertsstrecket vid kanten på laserstrecket och får snittet exakt där du vill ha det.

Ibland ritar man på sockeln på "fel" sida, men då ser du direkt vart snittet hamnar, likaså ser du hur ett gerat snitt kommer att hamna när du lutar sågen.

Laserlinjen kan skiftas till höger eller vänster om klingan beroende på vilken del av biten du ska ha.

Först tyckte jag att det bara var ett säljande jippoargument med laser, och trodde att lasern skulle vara för blurrig för att vara till någon nytta, men jag hade fel. Den används flitigt och jag skulle utan tvekan skaffa ett nytt lasersikte om det skulle paja.

Acme>OK. jag har bara testat en såg med laser en gång men struntade snabbt i lasern, den var för blurrig milt sagt. Jag vill kunna såga i halva strecket och det kunde jag inte måtta in med den ficklampan *S* Får väl kolla på något bättre vid tillfälle, tills dess så kör jag på det vanliga sättet, självfallet kan det bero på inställning mm så jag kanske inte skall döma ut den tekniken så snabbt.

/Kent

När det sen gäller portabiliteten så är det ingen slump att många av mina kollegor valt Elu eller dess efterföljare Dw 707 som jag tror den heter. Den är liten men med dragstänger och är grymt robust.
De större sågarna som Makitan här ovan, Bosch's, DW's större etc är liksom lite väl stora för att man skall orka hasa med sig dem dagligen.

Jag vill minimera släpandet på verktyg och även om jag ibland saknar en större kap/ger så föredrar jag att ha med mig en liten maskin som garanterat funkar. Denna konstruktionen har hänge med sedan 80-talet och funkar än idag, det tycker jag är ett bra betyg och det är därför jag rekommenderar den. Min ELU Ps 174'a är cirka 20 år gammal och still going strong trots dagligt bruk och utan något byte av ens en rem än så länge. Precisionen är outstanding, det är 90 grader eller 45 etc och det är rätt skönt att veta det.

Sen är de nyare sågarna rätt kul de med och jag tycker de är trevliga att jobba med men jag föredrar min gamla Elu än så länge, håller den en 20 år till så går den i pension med mig *S*

/Kent

Snickarboden skrev:
...De större sågarna som Makitan här ovan...är liksom lite väl stora för att man skall orka hasa med sig dem dagligen.
Orkar man inte slpa på Makitan ovan så orkar man nog inte heller arbeta som hantverkare...
12,7 kg fördelat på (L)67 x (B)43 x (H)46 cm. Det är mao en smidig pjäs som man med lätthet bär med en hand i bärhandtaget som finns på maskinens ovansida.

Dubbel gejdermekanism ger kompakta mått, samtidigt som kapaciteten är hyfsad:
45 x 310 mm
52 x 300 mm
70 x 250 mm

I 45° begränsas dock skärdjupet till 52 mm, men man klarar ju de flesta uppgifterna med den (och den slår 707:an på fingrarna..).
En annan liten detalj, som iaf jag uppskattar, är materialstödet/ "tvingplattan" som täcker upp för den tredje handen man ibland önskar att man hade.

Hejsan Vi har makitasågen ovan på jobbet och den större LS1214F. Den lilla går ju bra att ha med sig vid monterings arbete men jag gillar den inte för begränsad såghöjd och så det här med att den inte har mjukstart. Motorn går inte alls lika fint som på den stora sen skulle den även mä bra av en mer fintandad klinga. Ja ja bara mina erfarenheter av sågen.

12,7 kg är ju lättare än min :) Däremot så ligger Boscharna en bra bit över 20 kg och det är lite tungt att hasa med sig, man tröttnar liksom efter ett tag.

Tyvärr har jag inte testat Makitan utan det har mest blvit DW, Serva, EB, Bosch och en del kinamaskiner som jag inte vill jobba med.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.