Ajaj. Ang utsikten, det blir nog fint med sjön som spontant brukar bli där då och då ;)
 
vastkustkillen skrev:
...
[bild]
Tråkigt med stormen! Tror inte att vi märkte av någon särskild blåst alls.
Men bra att ni kunde ordna upp det!

Utsikten liknar min lite grand, där jag ser ut över Laholmsbukten "vid siktigt väder").

Vilket vatten ser ni ut över?
Och törs du berätta vilken by du bygger i?
 
Jag vet exakt var det är men kanske ska låta TS svara :p
 
Fy fasen vad det måste ha känts att se de rasade väggarna. :( Lider med dig!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Johannes Carlsson har full koll på mig :p så jag kan inte fara med osanning.......jag bor lite utanför en by som heter Kungsbacka (y)

Vattnet jag ser är nog (jag är inflyttad på området så har inte full koll) att dom gjorde något för fågelskådare, ett naturreservat (jag har ingen aning egentligen) men annars är det rolfssån som ligger några hundra meter från huset!

Har fortsatt med arbetet idag, fy vad det tar tid med allt pill. Upptäckte att mina toppblock, de svarta som kom från en annan "batch" verkar inte stämma i måtten. Så kontaktade min säljare om problemet, för jag kan inte fortsätta om jag inte har den sista stenen!

Men här kommer lite bilder :cool:


Riktigt nöjd med placeringen av fönstret, grym sol på morgonen!
Byggkonstruktion med uppförda grå komponenter och ställningar, morgonsol som skiner genom öppning för fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med pågående huskonstruktion och skog i bakgrunden vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggning av ett hus med betongblock och byggmaterial i förgrunden, tidigt morgonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med ställning runt en halvfärdig husgrund av gråa block och ett fönster mot morgonsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats vid solnedgång med person som arbetar och obyggt hus med utplacerat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person i byggkläder betraktar soluppgången genom ett nyinstallerat fönster i en grå murad byggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Här är skillnaderna i blocken:

Två olika byggblock i förgrunden med en person i bakgrunden vid solnedgång på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En jämförelse av två olika typer av betongblock i grå nyanser med synlig textur och skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två olika typer av isolerblocksöverdrag för byggnader med en penna som pekar på skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämförelse av två olika grå byggblock på betongunderlag, det ena med not och det andra slätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Göta Petter, vilket lyxbygge!
Inget för vanliga svenssons va?

Och ja, den där morgonsolen är verkligen fin. Är det köket över diskbänk/arbetsbänk?
 
Tjenixen!

En slagen kille (när slutar man vara kille och blir man?). Fy fan vad livet är roligt :x . Jobbar häcken av mig, på jobbet vid lite över 06:00, jobbar till 16:00, säger hej till tjejen och grabben. Tar på sig kläderna och ut och bygger i vintermörkret.

Inte mycket fritid där inte, men det artar sig. Dom blocken som vart fel, fick nya i onsdags. Var på kurs hela onsdagen så öppnade blocken på torsdag kväll först, dom var fel också :)confused:) fy fan, då var jag helt knäckt.

Säljaren ringde upp mig på morgonen (fredagen), hade blivit fel från fabrik, men jag får säga att även om det vart många fel med leveranserna så har min säljare skött allt riktigt bra. Trodde min helg skulle bli jobbfri, då blocken var fel, men säljaren lyckades trolla fram nya block från norge under fredagen.

Så nu har jag jobbat hela dagen idag (12 timmar) och nu är det riktigt nära att bli klart inför gjutning. Som förövrigt är på fredag!

Skall bara pilla under veckan nu, tror jag har förankrat formen inför gjutningen. Jäklar vad nervös jag är inför detta, vill verkligen inte att allt skall rasa under gjutningen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Prövar ladda upp panoramabilderna (igen?)

Panoramabild av husbyggnation i gryning med frostigt fält och klar himmel.

Panoramabild av en byggarbetsplats med oavslutade strukturer och byggmaterial vid skymningen eller gryningen.
 
KnockOnWood skrev:
Göta Petter, vilket lyxbygge!
Inget för vanliga svenssons va?

Och ja, den där morgonsolen är verkligen fin. Är det köket över diskbänk/arbetsbänk?
Jodå, jag är allt en vanlig svensson :D. Men med lån så kommer man långt :wow:

Köket är i mitten av huset, där då fönstret blir över diskbänken ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fick en go bild när solen gick upp imorse :cool:

Soluppgång över en byggarbetsplats med oordnad utrustning och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja man kan inte påstå att du ligger på latsidan i alla fall :) Men ta inte i för mycket under för lång, lätt att man blir utbränd. Och det är inget värt, så se till att få tid för att vila och umgås med familjen också ibland. Ser ut att bli ett fint husbygge! Och grattis till den fina placeringen!
 
Hur mycket tror du det kommer skilja på priset mot om du byggt med trästomme istället?
 
Johannes Carlsson skrev:
Hur mycket tror du det kommer skilja på priset mot om du byggt med trästomme istället?
Ja du, jag gillar inte att prata hårda parametrar, bättre med mjuka :p. För inte blir det billigare iaf. Nu har jag inte gjutit ännu, men efter det så kan jag nästan få fram på kronan vad det har kostat. Men skulle gissa på att thermomur, armering, gjutning + stagning ligger på ca 1000 kr m2.

Någonstans däromkring iaf. Sen kvarstår då panel, och allt invändigt. Men då har jag bra U-värde, ett väldigt tyst hus (mjukt värde (y)).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tjenare!

Man hade velat skriva här någon gång och berätta att det hade gått bra :confused:, men det får vi nog vänta med lite.

Gjutningen var i fredags. Det började bra, betongen sprutade och de 3 första lagren gick smärtfritt. Far min undrade vad han gjorde där, allt gick ju så "jä*la bra". Det skulle han inte sagt :thumbdown:

När vi hade väntat i nästan 2 timmar (1 timme enligt monteringsanvisning) så började vi på nästa lager. Helt plötsligt så sprack formen under ett fönster, och tro mig, det kom inte lite betong.........fy fan, det bara vällde ut. Så en massa åtgärder för att lösa detta och fortsätta med gjutningen. Pumpkillen fortsatte medans vi lagade och fixerade upp formen. Då ger formen vika på ett annat ställe........... Suck..........

Då fick vi börja staga upp där också.

Något senare och en massa pill så fortsatte vi. Då ger formen vika igen, på samma ställe.....Helt sinnessjukt!!! Jag hade 8 st monteringsstöd som satt förankrade i golvet.

Jag kände att jag orkar inte mer. Men vi fick forma den på traditionellt sätt, formplyfa, reglar mm.

Behöver inte dra hela historien men det slutade med att jag var så jäkla osäker på formen att det sista skiftet la pumpkillen ut betongen på marken, så tog ja det i spänner och fyllde för hand. Så ca 750 liter gick jag med spann, upp och ner för en trappa på ställningen.

Så, då undrar alla: Vad hände och varför?

Att det gav vika vid fönstret kan jag ta på mig, kunde förankrat det bättre där. Men i övrigt så är monteringsanvisningen sjukt bristfällig, jag hade nog dubbelt så mycket stöd som det stod i handlingarna. Men jag tror att den största orsaken är att jag fick fel betong av betongleverantören. Den var alldeles för lättflytande, det kan inte vart långt ifrån SKB kvalite på den. Det sista vi skulle fylla, då hällde pumpkillen betongen, och jag stod 7 meter bort och den rann till mig. Den klicken som lades ut på gräsmattan för att jag skylla skyffla upp, den blev helt platt. Så det var rent vatten. Detta innebar då att det inte brände på 1 timma. Så trycket var väl sjukt högt då den fortfarande var blöt i botten.

Skulle vilja skriva lite mer, men jag kommer ta ett snack med leverantören av betongen innan jag skriver mer här, för jag tänker inte betala fullt för detta, det blev så jäkla mycket mer jobb och fel med den betongen jag fick.

Så jag hade sån jäkla ångest när jag gick till sängs, jag var orolig att det skulle rasa under natten. Men det klarade sig. Dock så sprack några element (återigen, jag vet inte om det är betongen som skapade alla problem eller om det är formen). Så jag har några hörn som är så jäkla skeva att lutande tornet i Pisa har fått en konkurrent.

Usch säger jag bara.

Kommer jag bygga med thermomur igen? Jag måste prova med mitt garage i framtiden, för jag tror att formen höll bra, men att betongen var för dålig. Men jag vet inte då det var första gången jag gjöt med den. En sak är säker iaf, hade jag inte stagat upp formen så mycket som det var, då hade nog hela skiten gett sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.