JakobJ skrev:
Det beror ju lite på planlösning. Jag kommer iaf ha en klädkammare mot badrummet, typ som smv föreslår planlösning på öv. Jag har ett Kalmar. I klk borde man kunna lösa en lucka som gör att man kan komma åt kattvinden bakom badrummet, men det kommer bli ett litet utrymme...
Ja då blir det ju mindre problem. Vi har ett långsmalt badrum hela vägen (eftersom vi gjorde sovrummet på andra sidan bredare) så återstår ju då bara åtkomst från trappen - vilket blir väldigt riskabelt... om man inte kan hitta en tillräckligt vattentät lucka för mindre utsatt våtrumszon?
 
Har börjat förbereda för element. Blir tre slingor. Handdukstork, sovrummet bredvid badrummet och allrum i kupan på ena. De två sovrummen på andra sidan och klädkammaren på andra. En separat slinga till golvvärmen i badrummet.

Hur skall man dra mellan elementen egentligen? Allt i varje slinga i serie? Har man någon form av T-koppling av rören vid varje element eller blir det en lång obruten returslinga?
 
helrob skrev:
Har börjat förbereda för element. Blir tre slingor. Handdukstork, sovrummet bredvid badrummet och allrum i kupan på ena. De två sovrummen på andra sidan och klädkammaren på andra. En separat slinga till golvvärmen i badrummet.

Hur skall man dra mellan elementen egentligen? Allt i varje slinga i serie? Har man någon form av T-koppling av rören vid varje element eller blir det en lång obruten returslinga?
Hej Helrob.

Häftigt att du drar värmen själv.
Smålandsvillan är styrd med ettrörssystem på bottenvåningen. Förslagsvis gör du detta på övervåningen med, för att inte skapa problem med injusteringen av flöden.

Ettrör bygger på just ett rör som går runt i hela slingan. Så inga t-rör!!
Ettrörssystem har egna koppel (ettrörskoppel) till elementen som släpper upp en del till elementet och skickar vidare en del, plus returen från där kopplet är. Detta går på vissa koppel att justera direkt på kopplet för att få rätt flöde.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Tack för en bra tråd!

Ni som har kamin. Hur har ni löst det med isolering och diffspärr runt röret?
 
murak
rodje skrev:
Tack för en bra tråd!

Ni som har kamin. Hur har ni löst det med isolering och diffspärr runt röret?
Vi har inte isolerat ännu (men bett om offerter..) och ska först låta installera en kamin (så snart som möjligt, burr)

Ångspärren var det jag klurade på mest, men det är tydligen rätt enkelt om man bara gör rätt. Man köper (eller låter entreprenören installera) en gummimanchet vilken träs runt skorstenen (klipp inte itu den!) och tejpas mot diffspärren.

Typ en sån här: http://www.hemochbastu.se/jeremias-angsparr-silikongummi-skorsten-p10257

Vad jag själv ännu inte löst i huvudet är hur man gör mot den board som utgör undertaket. Limma och kläm fast en gummimanchett även där? Ni som köpte huset komplett med kamin, hur ser det ut hos er?
 
rodje skrev:
Hej Helrob.

Häftigt att du drar värmen själv.
Smålandsvillan är styrd med ettrörssystem på bottenvåningen. Förslagsvis gör du detta på övervåningen med, för att inte skapa problem med injusteringen av flöden.

Ettrör bygger på just ett rör som går runt i hela slingan. Så inga t-rör!!
Ettrörssystem har egna koppel (ettrörskoppel) till elementen som släpper upp en del till elementet och skickar vidare en del, plus returen från där kopplet är. Detta går på vissa koppel att justera direkt på kopplet för att få rätt flöde.
Tog en stunds klurande innan jag kom fram till det själv också... synd att jag inte läste ditt inlägg innan!

Systemet på min övervåning blir tre slingor med någorlunda jämn last, med allt i respektive slinga i serie:
1) handdukstork, sovrummet närmast badrummet och allrummet i mitten = 3 element och en tork
2) sovrummen på andra gaveln och klädkammaren = 3 element + något längre rör
3) golvvärme i badrummet = separat för behöver ha pump och shunt
 
murak
Vi har börjat ta in offerter för isolering av övervåningen och en av firmorna vill köra utan luftspalt och istället för plast använda en väv som inte är helt tät. Isover vario xtra heter väven. Kan detta funka i en Smålandsvilla där det redan är plastat på nedervåningen? Känns olustigt att isoleringen ska bli fuktig o torka efter årstiden, tvärt emot vad man läst på andra ställen. Skriv gärna vad ni tror. Länk till Isover vario xtra: http://www.isover.se/news/kompakta-tak-med-isover-varior-xtra
 
Vet inte om jag vågat göra det utan luftspalt. Men isover marknadsför det så de borde väl ha testat så det funkar.
Att det är plastat på våningen under spelar nog mindre roll eftersom fukten kommer stiga uppåt.

Valde du dem och vad sa de att det skulle kosta?
 
Godkänt sätt dock är väven dyr och undrar om det inte går jämt ut med luftning/plastning
 
murak
Isolering (välpackad) inkl påsalning med 195mm regel från takfot till nock, väv gles och gips, påsalning till totalt ~300mm och isolering med befintliga skivor i gavlarna. Totalt 165kkr. Själva lösullsisoleringen kostar 50kkr och gipsning av hela övervåningen kostar 36kkr.

Vi kommer troligen inte välja detta alternativ. Jag undersöker just nu polyuretan-skivor av olika sorter. Har bla hittat en som hade varit riktigt smidig om det hade varit cc60 mellan alla takstolar: http://www.taloon.com/finnfoam-fl-k...-rossipohjaeriste-1.56m2-kpl/FF-FLK600-210/dp

Film när den används till golv: https://youtu.be/BApRYrdOIKE

Med ca 150m2 att isolera hade det kostat 60kkr + skum, virke och allt annat som behövs. Ska bli intressant att se hur vi löser det till slut :)
 
Redigerat:
  • Gilla
rodje och 1 till
  • Laddar…
Finnfoam ser väldigt intressant ut. Har tänkt att börja isolera ovanvåningen till hösten men har ännu inte bestämt mig för vilken metod ännu...
 
Jag räknade lite på skillnad i pris mellan cellplast och stenull, tyvärr drar det iväg minst det dubbla med cellplasten. Dock fördel cellplast gällande montering då man slipper kliandet och skyddsdräkten samt kan komma undan med lite tunnare skivor. Nacken är att man måste fogskumma springor , blir ett extra moment om man vill ha det lika tätt som stenull.
 
murak
Cellplast (om du inte menar polyuretan) har ju också nackdelen att det brinner rätt bra?

Det ska ju sägas att sidan jag länkade till är finsk och att polyuretan-skivor är mycket vanligare och därför billigare där än i Sverige. Just den skivan jag länkade till kostar 400kr/m2 så tar man i beaktning att man slipper bygga luftspalt, sala på takstolarna och sätta plast/diffspärr så blir det troligtvis billigare än en konventionell lösning med lösull. Nackdelen är så klart att man måste hämta materialet från Finland samt basslet med att det inte är cc60 cm i smvs takstolar.

Tror jag sett att vanliga spontade 160mm pu-skivor kostar 350kr/m2 i Finland. Lägg därtill ett lager 30mm pu-skivor så har du ett gott isolationsvärde utan köldbryggor som tar liten plats.

Dela gärna fler tankar med för och nackdelar kring de olika sätten att isolera!

Edit: det ska sägas om polyuretan-skivor att vissa är difftäta, vissa inte. Så bara för att man kör med PU så slipper man inte automatiskt plast längst ut.
 
Redigerat:
Med dom priserna kanske det är smart att räkna på sprutisolering med PU? Kollade på detta och fick priset till ca 500kr/m2 inkl arbete. Blir då helt tätt direkt och inget extrajobbb alls.
 
  • Gilla
CIW och 1 till
  • Laddar…
murak
Jonatan79 skrev:
Med dom priserna kanske det är smart att räkna på sprutisolering med PU? Kollade på detta och fick priset till ca 500kr/m2 inkl arbete. Blir då helt tätt direkt och inget extrajobbb alls.
Hur tjockt lager räknade dom med då? Och då kapar dom och slätar till det efteråt så det bara är att börja skruva gips efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.