7 292 läst · 22 svar
7k läst
22 svar
Bygga ny entre, ny trappa
Sida 1 av 2
Jag har en idé om att bygga en ny entré. Den skulle i så fall placeras direkt i anslutning till huset och ligga på marknivå och bestå av en större hall och halvtrappa upp till nuvarande entréplan och en halvtrappa ner till källaren.
Idag består entrén av en trappa och en liten farstubro.
Finns det risk att jag får problem med bygglovet iom att det innefattar trappor. I praktiken blir det ju enklare att komma in i huset, eftersom entrédörren kommer att ligga i direkt anslutning till marknivån och antalet trappsteg totalt sett blir mindre. Ska man dessutom gå ner i källaren kommer trappan både att bli kortare och framförallt "rak" så den blir enklare att gå i.
Idag består entrén av en trappa och en liten farstubro.
Finns det risk att jag får problem med bygglovet iom att det innefattar trappor. I praktiken blir det ju enklare att komma in i huset, eftersom entrédörren kommer att ligga i direkt anslutning till marknivån och antalet trappsteg totalt sett blir mindre. Ska man dessutom gå ner i källaren kommer trappan både att bli kortare och framförallt "rak" så den blir enklare att gå i.
Med dagens regler finns det risk att det blir problem, om det inte finns ett enkelt sätt att få dit hiss eller ramp. Du ska ju ha kök, badrum och ett sovrum i entréplan enligt nuvarande byggregler och det åker man ju på om de anser att en ombyggnad är tillräckligt omfattande.
Men om det är mindre än 15 kvm går det att göra det som en attefallsutbyggnad, det gör det kanske lättare, då det väl per definition är en mindre ombyggnad då.
Hur som helst låter det som en bra och värdehöjande idé. Har sett många små hus häromkring med trång entré som fått sig ett lyft med sådan utbyggnad. (porrsurfat på hemnet...)
Men om det är mindre än 15 kvm går det att göra det som en attefallsutbyggnad, det gör det kanske lättare, då det väl per definition är en mindre ombyggnad då.
Hur som helst låter det som en bra och värdehöjande idé. Har sett många små hus häromkring med trång entré som fått sig ett lyft med sådan utbyggnad. (porrsurfat på hemnet...)
Jag tror att huset kommer att må riktigt bra av en sådan förbättring, faktiskt.
Men totalt sett kommer det ju att vara lika många trappsteg som det är idag, det är bara det att trappstegen fördelar sig på annat sätt. Hur kan man ha synpunker på det, egentligen? Samtidigt, det är ju givetvis enklare att sätta en hiss på yttertrappan, det kan jag förstå.
Antal trappsteg att nå entréplan idag: 8+0 = 8
Antal trappsteg att nå källaren idag: 8+12 = 20
Antal trappsteg att nå entréplan efter ombyggnad: 0+6 = 6
Antal trappsten att nå källaren efter ombyggnad: 0+8 = 8
Totalt sett borde huset bli mer tillgängligt eftersom antalet trappsteg minskar.
Men totalt sett kommer det ju att vara lika många trappsteg som det är idag, det är bara det att trappstegen fördelar sig på annat sätt. Hur kan man ha synpunker på det, egentligen? Samtidigt, det är ju givetvis enklare att sätta en hiss på yttertrappan, det kan jag förstå.
Antal trappsteg att nå entréplan idag: 8+0 = 8
Antal trappsteg att nå källaren idag: 8+12 = 20
Antal trappsteg att nå entréplan efter ombyggnad: 0+6 = 6
Antal trappsten att nå källaren efter ombyggnad: 0+8 = 8
Totalt sett borde huset bli mer tillgängligt eftersom antalet trappsteg minskar.
Moderator
· Stockholm
· 52 411 inlägg
Jag tror inte att det resoneras så, utan om du gör en ombyggnad av viss dignitet, så kräver bygglovsmyndigheten att huset efter ombyggnaden uppfyller tillgänglighetskraven.
Jag har dålig koll på var gränsen kan tänkas gå. Men ligger man under gränsen, så bryr de sig inte om hur många trappsteg mer eller mindre det blir, inte heller om man ligger över gränsen, då skall det vara noll trappsteg, alternativt ramp/hiss eller liknande.
Jag har dålig koll på var gränsen kan tänkas gå. Men ligger man under gränsen, så bryr de sig inte om hur många trappsteg mer eller mindre det blir, inte heller om man ligger över gränsen, då skall det vara noll trappsteg, alternativt ramp/hiss eller liknande.
Det finns en stor skillnad i att bygga en ramp utanför huset (när det behövs för tillgängligheten) eller att göra det inomhus i ett begränsat utrymme.
Jag tror att du kommer att få problem med tillgängligheten, om du inte har en annan ingång som uppfyller tillgänglighetskraven.
Men även jag önskar dig lycka till. Det låter trevligt med en större hall.
Jag tror att du kommer att få problem med tillgängligheten, om du inte har en annan ingång som uppfyller tillgänglighetskraven.
Men även jag önskar dig lycka till. Det låter trevligt med en större hall.
Träffade SBF idag och de var generellt sett positiva. Enligt henne gäller inte reglerna kring tillgänglighet om det är en mindre tillbyggnad, exakt vad som är mindre var dock lite oklart. Men jag fick tummen upp för att jobba vidare i vart fall.
Dags att hitta en bra och prisvärd arkitekt då
Dags att hitta en bra och prisvärd arkitekt då
Moderator
· Stockholm
· 52 411 inlägg
Grattis!
Håll oss uppdaterade.
Jag va in och pratade med dem i Stockholm om en liknande tillbyggnad och fick nej innan jag förklarat färdigt att jag som det är nu inte har dusch eller bad på entreplan och trappen ner inte går att ändra så den blir handikapsanpassad.
Det sättet jag har komit fram till för oss som möjlighet är att bygga ny entre på annat ställe i huset och på det viset kunna hävda att det är huvudentre och då kunna bygga som jag vill.
Jag va in och pratade med dem i Stockholm om en liknande tillbyggnad och fick nej innan jag förklarat färdigt att jag som det är nu inte har dusch eller bad på entreplan och trappen ner inte går att ändra så den blir handikapsanpassad.
Det sättet jag har komit fram till för oss som möjlighet är att bygga ny entre på annat ställe i huset och på det viset kunna hävda att det är huvudentre och då kunna bygga som jag vill.
Bygglovsmässigt verkar det inte vara något problem, däremot har jag stött på ett annat problem tyvärr. I min trädgård går två stora stammar för spillvatten och dagvatten. De är lagda nu på 2000-talet efter "den stora översvämningen".
Det innebär att det tyvärr finns ett ordentligt skrivit servitut som kräver 3 meter fritt utrymme på vardera sida om dessa rör. Ska ha besök imorgon där vi reder ut exakt vart rören går och vad det finns för möjligheter.
Det innebär att det tyvärr finns ett ordentligt skrivit servitut som kräver 3 meter fritt utrymme på vardera sida om dessa rör. Ska ha besök imorgon där vi reder ut exakt vart rören går och vad det finns för möjligheter.
Som sagt. Uppdatera oss/mig hur det går och skriv gärna vilka regler som du kan stödja tillbyggnaden utan anpassningskraven.