snuttjulle skrev:
Och idag har alla glömt detta "kaoset" när regnet öser ner och vi har fått en helt normal Novemberdag.
All snö är nästan borta utan div transporter. Alla har nu nog fått på vinterdäck och vissa med långa utstickande dubb som vid nästa snöfall är helt bortnötta.
NU är det som alla trodde det skulle se ut förra Onsdagen och då va inte vinterdäck eller snöröjning något man prioriterade.
Va ärliga och fråga er själva om vi vill betala de extra kronorna i skatt det skulle innebära att ha en fungerande beredskap för förra Onsdagen även idag när det regnat konstant sedan 10:00.
Säg istället att jaja sådant händer och vi tar kostanden att stanna hemma eller att det tar tid till jobbet en gång var tionde år.
Självklart ska man lära sig så man nästa gång kan prioritera bättre men utan kunskap och bara en massa traktorer som står beredda kommer kaoset finnas där om 10 år igen.
Visst glöms det snabbt och det är väldigt skönt :)
Att onsdagen och torsdagen såg ut som dom gjorde har jag inget problem med, folk halkar runt med sommardäck och har inte ens en skrapa och borste i bilen. Står där och försöker blåsa bort snön på backspeglarna för att inte riskera en bruten nagel. Man blir matt..

På tisdagen 6 dagar efter att det fallit snö börjar folk rapportera att dom sett snöröjning på de större vägarna men det avtar dock väldigt snabbt och likt spöken försvinner dom så fort det rapporterades bli plusgrader trots att snön låg kvar..
Om det är så att man har avtal som säger "jour gäller från 15 oktober" så tar jag gärna tillbaka de skattekronor som betalats ut.
Inget jobb = inga pengar
 
Bättre beredskap för snökaos ska vägas mot kostnaden för stillestånd. Vad kostade en dag tvärnit på e4?
 
MathiasS skrev:
Bättre beredskap för snökaos ska vägas mot kostnaden för stillestånd. Vad kostade en dag tvärnit på e4?
Ett par kronor eller snarare mellan 1 miljard och 1,7 beroende på media.
http://www.diwo.se/2016/11/10/vad-kostar-snokaoset-ditt-bolag/
http://www.svd.se/priset-for-snokaoset-1miljard-per-dag

Fortfarande återstår frågan vad jag får för mina skattepengar och vad som betalas ut.
Kan jag vänta mig att man röjer snö så är mina skattepengar befogade.
Nu gjorde man det inte och vem är ansvarig?
Min gissning är att det inte finns någon ansvarig.

Kan jag ta en entreprenad på att bygga en bro i Stockholm för 1.000.000.000 och luta mig tillbaka och casha in utan att ens anlägga grunden?
Jag lovade att.. men vafan, folk kommer hitta andra vägar snart.
Är svaret ja så vet ni vad jag kommer göra nästa år.

Enligt LO så betalar sig snörika vintrar som belastar samhället redan efter 5 år.
 
Redigerat:
Dom sa nåt ganska bra på Parlamentet ikväll "Stockholmare är anpassningsbara, vi konstaterar att det snöar och då jobbar vi hemma, tyvärr var det ju många av dom som jobbade som snöplogare"
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Snöröjning inne i tätorter är alltid mer besvärligt än på glest bebyggda områden, det är också mer besvärligt ju större tätorten är (avstånd till temporära snötippar, slutförvaringar). Självklart måste snöröjningen i Stockholm vara stökig hur man än gör.

Någon nämnde att det inte var ekonomiskt försvarbart att hålla proportionerligt sett samma beredskap i Stockholm som i Luleå med skillnad i folkmängd och yta och antal snödagar per år. Det argumentet håller i viss mån. Befolkningsmängd är inte lika relevant som yta och vägnätets volym. Stockholms dispens att få tippa snö i vattendragen är också en lyx som troligen de flesta tätorter inte har.

Vilken beredskap som är försvarbar/nödvändig går självklart att räkna på och diskutera till döddagar. Själv bor jag i södra norrland och ni Stockholmare ska veta att det gnälls även här på snöröjningen, det finns alltid saker som kan vara bättre. Det var bättre förr, man kan knappt gå med barnvagnen, dom är inte ute i tid etc etc. Vad jag tror många inte greppar är att det snöar överallt när det snöar. Samtidigt. Det säger sig själv att en plats kommer tas först och en sist, att din fastighet snöröjs först fem timmar efter att snön kom betyder inte att föraren just har klivit upp, han kanske är mitt i ett 20-timmarspass. Där kommer vi in på antal maskiner i beredskap, där jag bor är snöröjning ibland en förlustaffär för företag som arbetar med markentreprenad på sommaren. Det är något man lämnar en låg offert på för att kunna ha fast anställda året runt, hålla företaget igång under vintern. Jag vet inte om det samma gäller i Stockholm där jobb inom markentreprenad kan pågå större delen av året utan stora problem, kanske det helt enkelt är dyrare att köpa snöröjning där. Hur som helst verkar bilar och bilförare vara ett problem. Bor man där det snöar varje år ska man äga vinterdäck och köra med dem under vintermånaderna även om dom bara gör nytta i två veckor. En vän flyttade söderöver till Stockholm under många år och han skakade på huvudet, han hade aldrig problem att ta sig fram trots "snökaos" men de bilar som hade sommardäck tätade fort till vägarna.

Vinterdäck på bilen, tygla stressen, och ha lite sunt förnuft. Det löser nog de flesta "snökaosproblem".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.