MatHem skickade med en påminelselapp och ett nytt 9V batteri i sina matkassar i helgen.

Vi hade övernattning med scouterna i helgen och beställde mat till 100pers via Mathem...Så det finns ett bra lager med batteri... jag la dom på kåren och skickade ett mail till våra ledare och påminde om att ta ett batteri och byta hemma.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Lite OT men tråden är ju mest en upprepning av samma bra tips så det kanske är OK?

Är det någon mer än jag som har aversion mot alla "designer"-modeller av diverse brandredskap som släckare och brandfiltar? För mig är det signalrött som gäller och kamouflerade brandsläckare är bannlysta här hemma, trots sambons vädjanden. I de situationer brandredskap behöver användas ska det inte vara någon tveksamhet alls, någon som aldrig varit hemma hos oss ska direkt kunna se brandfilten eller släckaren i köket/garaget utan att behöva fundera på om den där koskinnsmönstrade lilla förpackningen är något man ska dra i för att få ut filten.

OK, det är kanske inte lika snyggt med signalrött...men jag tar det hellre än risken för nedbrunnet hus och personskador...

EDIT:
Ändrade till "tråden" istället för "träden" i första meningen...det blir mer förståeligt så.
Helt rätt!

De här designade varianterna är ju provocerande.
Skönt att veta att jag inte är ensam i min aversion mot dessa. 😄

Mvh Kalle M
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mikael_L
Bump.
Nu är det adventstider, de 5 veckor som toppar årets brandstatistik, så kontrollera era pulversläckare enligt denna tråd och brandvarnarna idag.
Har du inte brandvarnare, åk och köp en idag. ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Efter att ha läst den här tråden har vi köpt nya (röda) pulversläckare. Det jag undrar är om man verkligen behöver sätta dem på väggen (det medföljer väggfästen). Någon skrev att det inte var bra att ha släckaren stående på kallt golv men vi har golvvärme.
 
Ställ dom på golvet du, vänd på dom regelbundet. Har släckare som står på kallt betonggolv i källaren och det är inga som helst problem.
 
Hemmakatten skrev:
Det jag undrar är om man verkligen behöver sätta dem på väggen (det medföljer väggfästen).
Vi har haft våra stående på golvet i tre år...as-störande när man städar! Fick upp sista (av tre) bara häromdagen och nu är det äntligen enkelt att dammsuga. Det samlas otroligt mycket damm bakom släckare som står på golvet, men hänger de bara precis så högt att dammsugarmunstycket går under dem blir det inga dammråttor och städningen går enormt mycket enklare. Jag strävar för övrigt efter att ha så lite grejer som möjligt på golvet, just för att underlätta städning...det är jobbigt nog att göra utan en massa hinder. Men det är kanske en annan tråd...:)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Bumpar den här tråden då vi igår ändrade uret. Jag vänder alla våra (tre) släckare varje gång klockan ska flyttas, då glöms det inte bort och det görs två gånger per år! (y)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Efter att ha läst den här tråden har vi köpt nya (röda) pulversläckare. Det jag undrar är om man verkligen behöver sätta dem på väggen (det medföljer väggfästen). Någon skrev att det inte var bra att ha släckaren stående på kallt golv men vi har golvvärme.
Bra med röda släckare.
Endast de som är godkända enligt standard.
Det får säljas i andra färger men är enligt regler inte godkända om de inte är röda.

Sen se även vad en brandsläckare klarar att släcka, biltema Jula osv har oftast mindre kapacitet på släckaren.
Biltema säljer en 43 A 233 BC för 399 kr.
Har själv en 55A 233 BC släckare ca 500 kr kostar en sådan.

Vanligt att Ikea Jula osv sålde 21 A 183 BC dessa är för små då det är min 43 A 233 BC som är krav som minimum på 6 kg släckare.
 
H
43 A 233 BC är minsta kraven.
Har själv 55 A 233 BC släckare 3 st.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
H
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad gäller storlek på släckaren så tycker jag att det PNO skrev i denna tråd är bra att läsa:
[länk]
Inte storleken på elden jag tänker på utan en liten eld kan va knepig att släcka.
Gott om de räcker längre än att de tar slut fort.

Har bytt pulver i många släckare, när man ser inuti släckare det är då man ser kvalitén.

Bild från jobbet
 
  • Stort antal röda brandsläckare samlade och redo att laddas om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brandbekämpningsutrustningsrum med många röda brandsläckare på hyllor och golvet, redo för service.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lillkorpen och 3 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Har bytt pulver i många släckare, när man ser inuti släckare det är då man ser kvalitén.
Vill du utveckla detta?
 
H
Ytskikt invändigt brukar ofta va sämre på billigare släckare.
Vid 10 års service på släckare så brukar oftast billigare märken bli underkända.

Märks oftare på skum släckare då beläggningen invändigt släpper och kan täppa till stigarröret med dårligt flöde som följd.
Släckaren fungerar men kanske inte så bra som man vill.

Nu är det väl typ ingen privat som gör service på sin släckare.

Men industri osv.
Bilden som jag la in är släckare från en brf 400 st som ska ha 10 års service.
Då får dom utbytes släckare som är ok så tar vi in deras i byte och går igenom dom.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hur viktigt är det med service av en pulversläckare av konsumentmodell, som befinner sig i en helt normal hemmamiljö? Och då menar jag inte det periodiska underhållet som avhandlas i den här tråden (vända på dem lite då och då för att agitera pulvret).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.