Marcussjogren skrev:
Många (även jag) gör ju också så att man betalar exakt den elräkningen som kommer.
Men egentligen borde man ta ett genomsnittligt värde för elkostnaden (totala elkostnaden delat på 12 månader) och betala varje månad, det som inte går till räkningen sparas.
Så gör man väl med alla räkningar (Vatten, värme, el, tele/bredband, husunderhåll, bilkostnader, läkare/tandläkarbesök, pensionsavsättningar m.m. m.m.) - eller ?
 
K
Menar du att du de facto betalar in mer och låter elleverantören banka åt dig och att du därmed har kredit hos dom? Eller du själv avsätter 1/12 av årsförbrukningen och under sommarhalvåret bygger en buffert för att betala dom förhöjda kostnaderna under vintern?

Nyfiken på tillvägagångssättet, jag kör på alternativ 2. Aldrig hört om någon som kör på alternativ 1, därav frågan :)
 
Lite gamla historiska siffror ( 124 m2 i 1 plan vinkel, fjärrvärme, FTX ) , som jämförelse:

Graf som visar historisk energiförbrukning för el, värme och total energi från 1979 till 2009.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.S Syns när barnen (2 st) börjar komma upp i tonåren ( 80-90 talet) sedan 2 personer D.S.
 
Redigerat:
Man räknar ut och avsätter ju regelbundet (=lönedags) till sitt eget "Räkningskonto" varifrån man sedan tar pengar till att betala räkningar med.
 
M
HasseTeknik skrev:
Man räknar ut och avsätter ju regelbundet (=lönedags) till sitt eget "Räkningskonto" varifrån man sedan tar pengar till att betala räkningar med.
Det är ju det jag menar att gemene man förmodligen är dåliga på, även jag. Jag hade ju kunnat "betala" 1200:-/mån till räkningskontot varje månad och slippa kaoset under vintern, men det gör jag av lathet inte :)
 
Vi har direktverkande el. Gammalt dåligt isolerat hus. FTX. Uppvärmd boyta ca 140 -170 m2. (30 m2 är grunduppvärmt 15 - 18 C för att toppas när folk vistas där [gästrum & hobbyrum]).

Vi snittar 3400 kWh i dec och 3700 kWh i jan, (total elförbrukning mätt de senaste 15 åren).

Ang TS:
Med bara 14 C inne så blir det ju ett otäckt klimat. Då är det inte ventilationen i första hand som behöver åtgärdas utan värmen.

Om huset har varit vedeldat så är ju radiatorerna dimensionerade för det. Dvs mkt hög framledningstemp (60-80 C). Det är ingenting som en VP kommer i närheten av. Följaktligen kan VPn inte ge tillräckligt med värme utan ordentlig tillsats av elpatronen för att driva upp framledningstemp tillräckligt.

Hur ser det ut på radiatorfronten?
Är det stora element under varje fönster så bör det vara ok för VP, men annars inte. (Under förutsättning att huset inte är särskilt välisolerat?)

Jag hade förmodligen övervägt att införskaffa en vedpanna + ackumulatortank. Brukar finnas begagnat till överkomliga priser. Då skulle både värme och ventilation fungera, och kanske skulle även både pax-fläkt och avfuktningsaggregat kunna fimpas. Dessutom är ved den billigaste uppvärmningsformen, men kräver en del eget arbete förstås.
 
  • Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Vi har direktverkande el. Gammalt dåligt isolerat hus. FTX. Uppvärmd boyta ca 140 -170 m2. (30 m2 är grunduppvärmt 15 - 18 C för att toppas när folk vistas där [gästrum & hobbyrum]).

Vi snittar 3400 kWh i dec och 3700 kWh i jan, (total elförbrukning mätt de senaste 15 åren).

Ang TS:
Med bara 14 C inne så blir det ju ett otäckt klimat. Då är det inte ventilationen i första hand som behöver åtgärdas utan värmen.

Om huset har varit vedeldat så är ju radiatorerna dimensionerade för det. Dvs mkt hög framledningstemp (60-80 C). Det är ingenting som en VP kommer i närheten av. Följaktligen kan VPn inte ge tillräckligt med värme utan ordentlig tillsats av elpatronen för att driva upp framledningstemp tillräckligt.

Hur ser det ut på radiatorfronten?
Är det stora element under varje fönster så bör det vara ok för VP, men annars inte. (Under förutsättning att huset inte är särskilt välisolerat?)

Jag hade förmodligen övervägt att införskaffa en vedpanna + ackumulatortank. Brukar finnas begagnat till överkomliga priser. Då skulle både värme och ventilation fungera, och kanske skulle även både pax-fläkt och avfuktningsaggregat kunna fimpas. Dessutom är ved den billigaste uppvärmningsformen, men kräver en del eget arbete förstås.
Ett klokt inlägg Oldboy.
En kamin i vardagsrummet hade suttit som en smäck i mitt gamla hus.En sådan hade jag tänkt installera från första stund jag köpte huset,men tyvärr har det trillat på med andra saker som gjort att jag fått lägga det projektet på is.(läs is=iskallt i huset:D

Jag skulle jättegärna ha en vattenmantlad kamin så kan den värma hela huset. Gud så skönt det skulle vara att slänga skräpet till värmepump åt fanders. Jag längtar ihjäl mig efter att få elda i en kamin! har ju till och med gratis ved i vedboden. Tycker det är helt befängt att jag ska värma huset med värmepump då.Visserligen mycket jobb med ved,men så mycket mysigare än att sitta och frysa inomhus fast man har en värmepump. En ackumulatortank har jag ju redan.

Men folk säger att det är mycket bättre med en värmepump.:screwy: Med mina erfarenheter av värmepumpar (min Foma,troligen inköpt på Jula) måste jag erkänna att jag inte har mycket till övers för att värma huset på det sättet.

Känns som att vilka det nu var som slet ut möjligheterna att elda med ved i huset,slet ut hjärtat i hela huset,och nu står det och ruttnar bort,sakta men säkert...fy vad jag retar mig på detta faktum....
 
Oldboy skrev:
Vi har direktverkande el. Gammalt dåligt isolerat hus. FTX. Uppvärmd boyta ca 140 -170 m2. (30 m2 är grunduppvärmt 15 - 18 C för att toppas när folk vistas där [gästrum & hobbyrum]).

Vi snittar 3400 kWh i dec och 3700 kWh i jan, (total elförbrukning mätt de senaste 15 åren).

Ang TS:
Med bara 14 C inne så blir det ju ett otäckt klimat. Då är det inte ventilationen i första hand som behöver åtgärdas utan värmen.

Om huset har varit vedeldat så är ju radiatorerna dimensionerade för det. Dvs mkt hög framledningstemp (60-80 C). Det är ingenting som en VP kommer i närheten av. Följaktligen kan VPn inte ge tillräckligt med värme utan ordentlig tillsats av elpatronen för att driva upp framledningstemp tillräckligt.

Hur ser det ut på radiatorfronten?
Är det stora element under varje fönster så bör det vara ok för VP, men annars inte. (Under förutsättning att huset inte är särskilt välisolerat?)

Jag hade förmodligen övervägt att införskaffa en vedpanna + ackumulatortank. Brukar finnas begagnat till överkomliga priser. Då skulle både värme och ventilation fungera, och kanske skulle även både pax-fläkt och avfuktningsaggregat kunna fimpas. Dessutom är ved den billigaste uppvärmningsformen, men kräver en del eget arbete förstås.
Angående din fråga om jag har stora element vid fönstren kan jag berätta att det beror på vad du menar med stora?
En del är riktigt gamla,jag gissar på kring 50-talet?men särskilt stora vet jag inte om dom är.
 
Lite uppdatering angående kanalerna i skorstenen. Nu har sotarn varit här och riskerat sitt liv med att gå upp på taket,så jag slapp göra det,med min höjdrädsla:) konstaterat att jag har 6 kanaler,2 är upptagna och 4 är igensatta med fågelbon. Han pekade till och med ut var jag kan öppna upp kanalerna från sovrummen och i hallen och prova min lycka om jag hittar dom.

Men nu var det ju uppvärmningen jag skulle fokusera på och inte ventilationen.
Då är frågan om jag ska inskaffa en vattenmantlad kamin eller en (usel?) luft/vatten värmepump? Jag har ju som sagt svårt att lita på värmepumpar efter mina iskalla erfarenheter av min värmepump:x
 
Du ser, nu vänder det.

Om du ska ha en vattenmantlad kamin, då krävs hetvatten tillopp, retur och en kylslinga. Är det möjligt att dra det från ditt kök/vardagsrum till där du ska ha det?
Du behöver även helst en stor ack tank eller två mindre som du dels klarar av att elda på och värma upp volymen med en vattenmantlad kamin, och dels klarar att hålla värmen i sig. Sen ska du ha ett koppel med laddomater, shuntar och givare. Och installation. Jag vill inte förstöra festen för dig, min högsta dröm är en vattenmantlad kamin också.
Det finns vattenmantlade kaminer som kommer med många KW's styrka och sänder ca 80% till tanken, de är bra och strålar inte så mycket värme ut till rummet.
En leverantör sa att med modellen på länken jag skickar med horseflame), värmer en 500L tank på 2-3 timmar. Om man eldar på. Givet att han är säljare så skulle jag dubbla tiden..
Men när du inte är hemma, vad händer då?
Som jag sa, jag vill själv ha en vm kamin, men allt eldande i de rummen man befinner sig. Tveksamt.

Primärt hade jag satsat på en lösning du redan har; luft/vatten. Skaffa en teknik tank och ha det öppet i framtiden om vattenmantling. Då får du relativt stabila kostnader vår, sommar och höst. Med en vattenmantling så kan du spetselda för att kapa topparna på kylan så inte elpattonen kickar in.
Jag har pellets idag och jag skulle inte föreslå det till någon, vill själv ha det upplägget som jag föreslog nyss.

Alternativet är en rejäl täljstenskamin som håller värmen länge, Eller den nyare versionerna med värmelagrande stenar/block från bland annat Contura, se bild. Men väg total kostnad + installation för vattenmantling samt böka med ved i kök och vardagsrum vs komfort av en värmepump och små eldning, oavsett om det är en värmelagrande kamin eller vattenmantlad.


http://www.horseflamenorden.com/produkt/hfb-777-morston-boiler/53?categoryId=6
http://www.karles.se/se/kaminer-spisar/vattenmantlade/fristående-vattenmantlade-kaminer-17651572

En modern kamin och graf över värmelagring med/utan powerstone över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Verkar lite som det byggt om lite naivt, men du kan lösa det om du bara tar ett djupt andetag ;)
1. Du verkar ha en dålig byggnad för direktverkande el.
2. Bestäm om du ska täta/isolera och ventilera samt driva det med värmepumpar eller börja elda igen

Eldar du igen kommer självdraget fungera bättre. En kamin kan du ju installera igen ju. Bara köpa en beg. och ställa dit ;) Men allt kostar ju pengar.

Jag satte i en luft/luft pump i köket som jag köpte från Jula för 3990 och installerade för 1000. Den ger billigare el än direktvärme
 
Skysodan skrev:
Jag satte i en luft/luft pump i köket som jag köpte från Jula för 3990 och installerade för 1000. Den ger billigare el än direktvärme
Så du rekommenderar TS att installera en Julia VP när han redan bränt fingrarna på en sådan.

Dessa fungerar säkert..... en tid ..... men var finns firman som ställer upp med service och reservdelar när det blir problem. :wow:

Satsa på en märkes VP om du beslutar dig för en sådan.

I första hand ska du nog satsa på något som står där och tuffar oavsett om du är hemma eller ej, som huvudsaklig uppvärmning. Vedeldning kan du syssla med tidvis när lusten faller på, men inte ha det som ett tvång.

Och jag som trodde att man skulle sträva efter att arbeta så lite som möjligt ....... :cool:;)
 
Har man fri tillgång till ved och har gott om tid att lägga på detta så kan en kamin vara ett alternativ. Men det är ändå viktigt att det finns en alternativ värmekälla som klarar av att hålla huset varmt när man är bortrest osv. Det kan naturligtvis lösas med elpatron men det verkar för många olustigt att slå på denna då den vet att elräkningen skenar.

Så jag tror också att du ska satsa på en bättre värmepump i detta läget. Du kan senare komplettera med en vanlig kamin. Visst finns det fördelar med att ha en sådan vattenmantlad men det är nog tveksamt om det lönar sig eftersom både kaminen och installationen blir mer kostsamma.

Även om du inte har pengarna just nu, så be några installatörer komma och lämna offerter så du får ett grepp om vad det är du behöver och vad det skulle kosta. Och så kan du ju stöta och blöta det i tråden här och få många tips och råd.

Det brukar kännas bättre när man tar tag i något,då har man i alla fall börjat. :)
 
Å vad underbara ni är,gott folk. Era svar är så givande och underhållande att läsa. Jag är så tacksam för att ni vill engagera er i mina problem. Tack snälla ni.

För jag har ju inte enbart problem. Jag har akutaproblem som helst skulle haft en lösning igår eller i förrgår.
Jag tänker närmast på detta med uppvärmningen av huset. Det anser jag som ett akut problem nu när jag läser era svar.
Nu förstår jag att det är viktigt att jag får upp värmen i huset,men att byta värmepump går ju liksom inte över en natt.

Har redan hunnit ringa lite olika leverantörer av pumpar och det verkar för det första inte särskilt lätt att få tag på hantverkare överhuvudtaget här i området. Jag bor en bit ut på landet.

Nu lyfter jag upp ytterligare en svårighet/problem ,när det gäller huset. Jag har behövt göra massa saker på huset,och haft hem en massa hantverkare,och sen går dom bara upp i rök. Dom kommer hit och tittar på jobbet,säger att dom ska skicka en offert,och går sedan upp i rök.

Jag har ringt och stött på lite försiktigt,att jag gärna vill ha den utlovade offerten,men fortfarande händer inget.I det läget ger jag upp. Jag vill inte ringa och tjata på någon som inte vill ha jobb. En sådan firma vill jag inte anlita. Hur ska jag få förtroende för en sådan firma?
Detta fenomen har jag så svårt att förstå? Och detta har hänt upprepade gånger,inte bara någon gång då och då.:screwy: När man bor på landet är det väl extra viktigt att hålla sig väl med sina kunder?

Innan jag köpte hus,hörde jag talas om detta fenomen,hantverkare som beter sig oprofessionellt och kan ibland vara direkt otrevliga. Jag skrattade bara och trodde inte på folk som berättade att dom blivit utsatta för detta,men nu när jag själv står med detta problem,får jag sannerligen äta upp mitt misstag...

Dom hantverkare som varit här och gjort sitt jobb är Anticimex som la dit avfuktaren i grunden,och killarna som la om taket. Det behövs göras massor mer med huset,men har inte fått tag på någon som kan fixa det...:(

Därför har jag börjat skaffa mig mycket kunskap så att jag kan fixa saker själv. Problemet är bara att jag kan ju inte byta värmepump själv,och jag kan inte sätta en kamin själv i vardagsrummet.
Jag kan heller inte byta ut stupröret bakom huset som behöver bytas ut och flyttas på,själv. Som bekant är det alltid mycket att göra när man har hus,och naiv som jag var,trodde jag att det bara var att anlita hjälp med sånt som behöver göras...tji fick jag...

Ack så godtrogen jag var innan jag köpte hus....nu när det är för sent? vet jag att det inte alls är lätt att äga hus.Men nu sitter jag här med ett hus och så mycket problem att jag får svårt att hantera dom. Jag tänker att jag behöver hjälp med att tänka klart i detta läge.

Men hur gör man med hantverkare som går upp i rök och ger blanka fan i att ge ut en offert?

Detta gör mig riktigt ledsen och besviken.

Kanske borde flytta tråden nu,för nu handlar den plötsligt inte om ventilation längre,utan om en värmepump som vägrar ge ifrån sig mer värme än 14 grader inomhus och hantverkare som går upp i rök när jag behöver dom som mest..:(

roland53 nämnde tidigare att jag ställer omöjliga frågor och i detta läge kan jag faktiskt hålla med. Detta är en omöjlig fråga,men oavsett om jag vill eller inte,är detta min verklighet och jag behöver stöd med att komma loss från denna känsla att jag sitter fast.
 
M
Du känner ingen som har lite kunskap inom värmepumpar och radiatorer som kan hjälpa dig att göra en lätt översyn över den befintliga?

Det jag tänker mig är att man kollar följande:

* Vad klarar pumpen för utetemp innan elpatronen går igång?
* Är några radiatorer strypta, antingen med returventilen eller med termostat
* Hur är värmekurvan inställd, dvs vad behöver du för framledningstemperatur för att det skall vara OK temp i rummen vid vissa utetemperaturer?
* Är delta-T (skillnaden mellan framledning och retur) vettig? För radiatorer ska den vara någonstans mellan 15-20C om jag inte minns fel.
* Är radiatorerna luftade? Dvs, är dem varma överst och kännbart svalare nertill?

Innan man vet om det verkligen är något fel på nuvarande pump eller inte så är det svårt att rekommendera en ny också. Ligger felet i radiatorkretsen så spelar det ingen roll att man byter pumpen eftersom även den då motarbetas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.